Østrigs GP: 1. frie træning - Verstappen hurtigst

Max Verstappen var hurtigst på Red Bull Ring banen. Træningen var eneste mulighed for at justere på raceren inden aftenen kvalifikation, så alle teams var tvunget til at køre så meget som muligt.

Østrigs Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 8/7 2022 klokken 14:07

I denne weekend køres der med et sprint-format, hvilket betyder at der køres kvalifikation i aften kl 17.

Resultatet af denne kvalifikation bliver startrækkefølgen for sprintløbet som køres lørdag eftermiddag.

Søndag køres der løb, hvor sprintløbets resultat er start-rækkefølgen.

Verstappen klart hurtigst

Max Verstappen var 0,3s hurtigere end Leclerc på andenpladsen, og hele 0,5s hurtigere end Perez i den anden Red Bull (på P4). Red Bull banen har virkelig givet Verstappen vinger med det samme.

Tyren på Red Bull Ring i ØstrigTyren på Red Bull Ring i Østrig
Copyright BMF1


Haas godt med

Kevin Magnussen har tidligere leveret gode resultater i Østrig og i den første frie træning så det også lovende ud. Magnussen slutter P5 på en tid der blev sat et soft-dæk. Også Mick Schumacher var godt med i P9.

Dobbelt rødt flag

Træningen blev afbrudt hele to gange pga rødt flag.

Første gang var det Lando Norris som var nødt til at standse raceren fordi han kunne mærke noget varmt under sit sæde og kunne se lidt røg. Raceren blev parkeret og der var ikke noget at se på TV billederne. Dette skete efter 20 minutter og kostede helt sikkert Norris noget vigtig erfaring inden kvalifikationen.

Det andet røde flag skyldes at noget ledning (eller gummiliste) var gået løs i et sving. Derfor måtte banens marshalls ud og flå ledningen af "kerben" så træningen kunne fortsætte. Denne pause kunne McLaren bruge til at få skubbet Lando Norris's racer tilbage til garagen.

Mercedes

Både George Russell og Lewis Hamilton var med i toppen af tiderne og Mercedes virker til at have genfundet formen og vil helt sikkert være med i kampen om podiepladser i både sprintløbet og i søndagens løb.

Næste session er allerede i aften hvor der køres kvalifikation.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:06.302 + 0.000 34
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:06.557 + 0.255 32
3. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
M
1:06.702 + 0.400 32
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
S
1:06.839 + 0.537 27
5. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
M
1:06.909 + 0.607 31
6. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
1:06.965 + 0.663 32
7. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
S
1:07.039 + 0.737 29
8. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
S
1:07.100 + 0.798 32
9. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
S
1:07.246 + 0.944 32
10. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:07.296 + 0.994 33
11. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
S
1:07.431 + 1.129 26
12. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
S
1:07.462 + 1.160 27
13. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
S
1:07.476 + 1.174 29
15. Alexander Albon Williams Racing
S
1:07.582 + 1.280 32
16. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:07.592 + 1.290 33
17. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
S
1:07.743 + 1.441 25
19. Nicholas Latifi Williams Racing
S
1:08.149 + 1.847 28
20. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:09.915 + 3.613 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Østrigs GP: Løbsoptakt F1 hæver budgetloftet »