Australiens Grand Prix - Løbsresumé: Verstappen vinder underholdende løb

At bedømme ud fra de mange tilråb, var det på det nærmeste Daniel Ricciardo, der løb med opmærksomheden. På banen var det dog Max Verstappen, der tog endnu en sejr i et yderst underholdende og til tider kaotisk løb.

Oscar Piastri . Copyright Alpine F1

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 2/4 2023 klokken 09:04

Max Verstappen kom umiddelbart godt fra start, men Russell var den hurtigste af de to og fik presset sig forbi ind i sving 1. Også Hamilton havde god fart og kørte forbi hollænderen. Sainz fulgte med strømmen og stjal en plads fra Alonso, mens Charles Leclerc endte i gruset og måtte udgå pga. kontakt med Lance Stroll. Dette afstedkom med det samme en saftetycar og neutralisering af løbet.

Efter første omgang var det dobbelt Mercedes i front med Russell og Hamilton. Verstappen var nu på tredjepladsen efterfulgt af Sainz, der havde kørt sig forbi Alonso på femtepladsen. Også Albon fik en god start og kørt sig to pladser frem til en placering som nummer seks. Derefter fulgte Stroll, Gasly og Hülkenberg. Magnussen var på dette tidspunkt nummer 12.
Perez, der startede fra pit efter skift af hjulophæng, kørte med det samme i pit og skiftede til den hårdeste dæktype. Et strategisk kald af Red Bull, der satsede på at mexicaneren kunne køre helt til mål.

Det varede ikke mange omgange, før de gule flag måtte i brug igen. Alex Albon, der på dette tidspunkt stadig var nummer seks, kørte af banen og ødelagde en stor del af bilen. De gule flag blev i første omgang til en safetycar, der derpå blev til røde flag og en afbrydelse af løbet. Russell havde kort forinden udnyttet situationen og kørt i pit og overladt førstepladsen til Hamilton. Med det røde flag var enhver strategisk fordel neutraliseret, for alle havde nu frit dækvalg. Derfor var Russell nu nede som nummer syv og langt væk fra den føring, han havde kort forinden.

Efter en afbrydelse på 16 minutter var banen og kørerne igen klar til ræs. Løbet blev genoptaget som en normal start, hvor Hamilton fik den bedste start. Verstappen holdt fast i sin andenplads, men var under stort pres fra Alonso. Der gik kun et par hundrede meter, inden der endnu engang var kontakt længere nede i feltet, mellem DeVries og Ocon. Russell lykkedes med at køre sig op som nummer fem, mens Hülkenberg stadig var godt kørende på syvendepladsen. Magnussen var på daværende tidspunkt nummer 14. Sergio Perez fik en god genstart, men blev nær presset helt af banen og tabte en del placeringer og var nummer 15.

Det varede kun et par omgange, før Verstappen kunne udnytte fartforskellen og køre sig forbi Hamilton og overtage førstepladsen. Verstappen og Hamilton havde hurtigt kørt et forspring ud til Alonso på tredjepladsen. Derpå fulgte Alonos, Russell, Gasly, Stroll, Sainz, Hülkenberg, Norris og Tsunoda på tiendepladsen.

Russells dag, der var startet på toppen, blev nu brændt af, da motoren i hans Mercedes gik op i flammer på start/mål langsiden. Derfor måtte der endnu engang en safetycar i brug, denne gang dog kun den virtuelle af slagsen. Perez og Sainz var derudover de to, der sørgede for den bedste underholdning og producerede en række gode overhalinger. Perez var efter 25 omgange nu i pointene på niendepladsen, mens Sainz lå nummer fire og ikke var langt fra Alonso og tredjepladsen.

Med 10 omgange tilbage ud af 58 var det stadig Sergio Perez, der leverede dagens underholdning og var nu oppe som nummer syv. Hülkenberg holdt stadig fanen højt hos Haas på ottendepladsen. Magnussen var nummer 12. Også McLaren havde noget at glæde sig over, da Norris med en niendeplads lå til at score sæsonens første point. Norris og Hülkenberg byttede et par omgange senere placeringer ved en flot overhaling fra Norris. I mellemtiden var Verstappen i front måske ved at blive en kende uopmærksom, da han i sidste sving tog en tur forbi græsset, men havde stadig otte sekunder ned til Hamilton.

Med fire omgange tilbage sluttede løbet for Kevin Magnussen, der ramte væggen på vej ud af sving to og ødelagde sit højre baghjulsophæng og tabte sit dæk midt på banen. Dermed skulle der en safetycar på banen for tredje gang denne søndag. Det blev kort efter til endnu en runde med rødt flag pga. oprydning. Dermed udestod der to omgange af løbet, som nu kunne køres med helt friske dæk hos alle.

Løbet blev genstartet som en stående start, og Verstappen formåede med nød og næppe at holde fast i føringen. Værre var det for Sainz og Alonso, der stødte sammen, hvor Alonso tabte størst. Det igangsatte en kædereaktion, hvor også Gasly og Ocon kørte hinanden af banen. Også Perez måtte en tur gennem gruset.
Til gengæld nød Hülkenberg godt af alt dette og var nu oppe på fjerdepladsen. Løbet blev endnu engang flaget rødt og genstarten undersøgt af løbets stewards for at finde frem til, hvilken omgang der skulle gælde som den sidste og dermed beslutte den endelige stilling.

Som den så ud efter det røde flag var det Verstappen, Hamilton, Sainz, Hülkenberg, Tsunoda, Norris, Piastri, Zhou, Bottas, Perez, Alonso og Stroll på 12. pladsen. Gasly, Ocon, De Vries, Sargeant, Magnussen, Russell, Albon og Leclerc var alle udgået på dette tidspunkt.

Og efter en tur i regelbogen og en længere votering blev det besluttet at ændre i slutrækkefølgen baseret på at gå en omgang tilbage og genskabe rækkefølgen, som den så ud på omgang 57, fordi man ikke nåede igennem første sektor på omgang 58 og derved ikke have et referencepunkt at sætte rækkefølgen efter. Sainz blev dog inden genstarten tildelt fem sekunders straf for sit sammenstød med Alonso. Straffen blev efterfølgende lagt til hans slutresultat, og derfor endte løbet således:

Verstappen
Hamilton
Alonso
Stroll
Perez
Norris
Hülkenberg
Piastri
Zhou
Tsunoda
Bottas
Sainz

Beslutningen fra FIA gav naturligvis både stor oprejsning og stor skuffelse hos flere kørere og teams. Uden tvivl et varmt emne til efterfølgende debat.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
2T32:38.371 2 25
2. 3. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
2T32:38.550 2 18
3. 4. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
2T32:39.140 2 15
4. 6. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
2T32:41.453 2 12
5. 20. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
2T32:41.691 2 11
6. 13. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
2T32:42.072 2 8
7. 10. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
2T32:43.310 2 6
8. 16. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
2T32:43.753 2 4
10. 12. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
2T32:44.423 2 1
12. 5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
2T32:44.965 2 0
13. 9. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
56 omg. 2 0
14. 11. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
56 omg. 2 0
15. 15. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
P
56 omg. 2 0
16. 18. Logan Sargeant Williams Racing
P
56 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
17. 14. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
52 omg. 2 0
18. 2. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
17 omg. 2 0
19. 8. Alexander Albon Williams Racing
P
6 omg. 2 0
20. 7. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« AUSTRALIENS GP: LØBSOPTAKT FIA afviser protest fra Haas F1 »