Hvordan kommer Haas tilbage på sporet?

Haas har haft det svært i 2023, hvor de flotte resultater er kommet drypvis, mens raceren lever sit helt eget liv. Så hvordan kommer Haas tilbage på sporet og bliver der?

Brasiliens Grand Prix 2022. Günther Steiner . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/7 2023 klokken 15:07

Haas har igennem karrieren haft noget af en begivenhedsrig tur. Haas har været igennem alt fra fjerdepladser og pole position til at være absolut bagerstr. Denne weekend er ingen undtagelse på den rustjebanetur, som Haas konstant er igennem.

Så hvad er det, der gør det så svært for det lille amerikanske team? For så lille er teamet heller ikke længere. Haas får nærmest ondt i ryggen af at slæbe rundt på den tykke tegnebog, som hovedsponsoreren har smidt i puljen.

De to rookie-kørere er smidt på porten, og raceren kommer med drypvise gode resultater. Så hvordan kan teamet stoppet den rutsjebanetur, de er ude på og få præstationerne tilbage på sporet - og blive der?

Günther Steiner var til pressemøde i går, hvor BMF1.dk deltog. Her kom den storsmilende italiener nærmere ind på, hvad der skyldes præstationerne, og hvad løsningen er.

Günther Steiner udtaler, at problemet i løbsweekenderne er, at bilens race-pace simpelthen ikke er der, hvilket Kevin Magnussen også tidligere har været inde på. Bilen kan nogle gange præstere under kvalifikation, og så går det “galt” under løbene, hvor bilen simpelthen bliver en dæk spiser.

Problemet med dette er, at så kan kørerne ikke kæmpe for placeringerne. F.eks. under Spaniens kostede det kørerne et ekstra stop, at dækkene blev så slidte.

Så planen for Günther er først og fremmest at ofre noget af lørdagens performance, for at kunne kæmpe mere om søndagen. Det gør man ved at sætte raceren anderledes op, for at setuppet ikke stresser dækkene lige så meget. Det vil slide dækkene mindre og forhåbentlig gøre dem i stand til kunne kæmpe sig frem i feltet.

Det handler også om at bruge tiden i vindtunnellen på at finde den optimale løsning, hvilket bl.a. bliver hjulpet af det nye pitot-rør, Haas-racerne kører med i denne weekend.

Günther bruger også kørerne aktivt til debriefingerne, så ingeniørerne får den feedback med i udviklingsprocessen. Steiner mener nemlig, at det er kørerne, som mærker hvad bilen gør. Dermed kan ingeniørernes data ikke stå alene i at finde frem til, hvilken vej udviklingen skal gå.

Så det bliver interessant, om teamet kan genfinde farten fra kvalifikationen senere i løbene.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull har ikke råd til Hamilton Er der en fremtid for større motorer? »