Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 15/9 2023 klokken 12:09
Hos Williams stillede man til til start med ny bemaling, hvilket igen viste at de er et hold der kan noget, når vi ser på klassisk bemaling. Nu er det det klassiske motorsporstsponsor mærke Gulf, der pryede den smukke bil.
Dog var de ikke helt så meget med, som de var i Italien, men trods alt bedre med end de fleste havde forventet, på den snævre bybane.
Alex Albon, der igen er eneste hos Williams som viser noget, satte sin racer op på P11, som så endte med at være en P13, mens Sargeant i den anden Williams, sluttede som sidste mand.
Hos HAAS viste Kevin magnussen, at han er glad for de snævre baner, ved at placerer den vanskelige racer oppe på P15, mens Hülkenberg med en tid der var en tiendedel sekund langsommere, sluttede som nummer 17.
Men de hurtigste var igen Ferrari. Denne gang ar det Charles Leclerc der viste vejen, blot 0,078 sekund foran holdkammerarten Carlos Sainz Jr.
Max Verstappen fulgte dog godt med, med en P3, der kun var lidt over en tiendedel sekund langsommere end Leclercs bedste tid, mens holdkammerart Sergio Perez, der ellers tidligere i år udnævnte sig selv som bybane kongen, endte på P7 med en tid, der var næsten 4 tiendedele sekund langsommere end Leclerc.
Hos McLaren, var der meget opmuntrende takter fra Lando Norris, der kørte med nogle nye opgraderinger, hvilket så ud til at virke for ham, da han satte sin racer op på P4, under en halv tiendedel sekund efter Verstappen.
Piastri i den anden McLaren, klarede sig rigtigt skidt, med en del problemer der betød at han endte nede på P19.
Mercedes placerede sig ind på P5 og P6, men med en ret stor tidsforskel på de to, hvor det var Hamilton der var den hurtigste af de to.
Aston Martin, som igen primært var representeret af Fernando Alonso, havde det lidt bedre igen, i forhold til Monza, da Alonso formåede at komme op som nummer 8, mens Stroll endte på P11.
De har en del at arbejde med, da det var tydeligt at bilen ikke var i den balance kørerne ønskede at have den i, men som det virker til at de kan få den over i. Så der er forventning til, at de kommer en del længere frem i den anden træning.
AlphaTauri havde Daniel Ricciardo med på banen, dog mest som teknisk rådgiver, da han fortsat må sidde ude med en brækket hånd.
Om det var dårlig rådgivning eller om rådgivningen bare ikke var begyndt endnu, så sluttede den ene af de to AlphaTauri racere, i den tunge ende af feltet, den med Liam Lawson, mens Tsunoda hev sin op på P9, som helt sikkert er ret tilfredsstillende.
Træningen i det asiatiske land, blev flere gange gjort lidt mere spændende, da der var et par øgler der vandrede over banen. Ikke et dyr man lige har lyst til at ramme med en Formel 1 racer.
Forventningen er, at vi kommer til at blive markant klogere på styrkeforholdet, når den anden træning afvikles i aften lokal tid, da det også passer med hvornår kvalifikationen og løb afvikles.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)