Las Vegas GP: 2. Frie træning

Formel 1-feltet er taget til USA for tredje gang den her sæson. Nu gælder det Las Vegas, som skulle være et af sæsonens helt store højdepunkter.

Red Bull i Las Vegas . Copyright Getty Images/Red Bull Content Pool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 17/11 2023 klokken 18:11

Formel 1-feltet er i Las Vegas. Normalt tager folk til Vegas for gambling, casinoer og showsene, men i denne weekend står Formel 1 for det helt store show.

Selvom det ikke er første gang, Formel 1 er i Las Vegas, så er der sat gang i det helt store arsenal af pomp og pragt i denne weekend.

Banen i Vegas er helt ny, og det er faktisk en gadebane. Det plejer at skrue lidt ekstra op for spændingsniveauet, når banen er offentlig vej.
De kolde temperaturer skal nok også sætte sit spor på weekendens sessioner.

Banen er 6,2 km lang og har 17 sving, og køres om aftenen. Derfor er der mørkt, ligesom det kendes fra Singapore.

Dækkene til weekenden er i den blødeste ende af spektret med de hårde C3-dæk, medium C4 og bløde C5.

Første frie træning blev aflyst efter få minutter, så derfor forventes der at blive ekstra gang i den i 2. frie træning. Der var nemlig et brønddæksel, der rev sig løs og skadede flere racere.

2. Frie træning er derfor også blevet udskudt.

Sessionen starter 02.30 lokal tid, så det er nogle halvtrætte kørere, der kigger ud på asfalten, som er dækket af kunstigt lys. Det hjælper absolut heller ikke på jetlaggene, at Las Vegas er ni timer bagud kørerens normale døgnrytme.

Forbremsninger er åbenbart et stort tema. Først og fremmest fordi det er så koldt i vejret. Dermed er dækkene koldere og har mindre greb. Bremserne bliver også koldere, hvilket ikke ligefrem hjælper på kulfiberbremser, der virker mest optimalt ved 300-400 grader.

Første mand på banen er Lando Norris i sin McLaren, stærkt efterfulgt af Piastri i den anden McLaren.

Ni minutter inde har alle kørerne, undtagen Norris, været ude så banen. Så det er rimelig imponerende, at Sainz også kigger ud taget i betragtning de massive skader på raceren.

Kørerne er på et godt mix af medium- og softdækket, hvilket også indikerer, at det ikke handler om at sætte hurtige tider fra start.

Det primære for holdene i denne session er opsætning af raceren og løbssimulationer.
Samtidig bliver der kørt mere og mere gummi i asfalten, som sessionen skrider fremad.

Magnussen forbremser sig i sving 12, hvor der heldigvis er en stor vendeplads. Perez gentager succesen kort efter.

Stroll kører for langt i sving 15, og dermed luftede banefolkene det gule flag. Heldigvis for Aston Martin-raceren, var det lige ved et sted hvor, han kunne fortsætte lige ud.

Perez bliver spurgt over radioen, hvordan dækkene er. Han melder, at dækkene følger med banen, hvilket betyder, at dækkenes slidtage udlignes af, at banen forbedres omgang for omgang.

Gasly får sort og hvidt flag, hvilket kort fortalt er en advarsel. Franskmanden havde trukket ind for sent, da han skulle ind i pitlane. Derfor overskred han linjen, der er fuldtoptrukken.

Flere kørere får store overstyringer i svingene, heriblandt Carlos Sainz, da han nærmer sig den ene Williams.

Norris kigger også ud. Så har alle kørt på banen.

Hjemmebanehelten, Sargeant, får også sort og hvidt flag. Han har gjort det samme som Pierre Gasly.

Verstappen får friske softdæk på, men det bliver til en overbremsning i sving 12.
Dermed må han ned og vende, hvilket ikke hjælper på omgangstiden.

Til trods for banen er rimelig lang, og det primært er lange langsider, så er der meget trafik, og kørerne ligger i vejen for hinanden.

Hülkenberg får nu også sort og hvidt flag for samme forseelse.

Det ligger uhyre tæt i den her træning.
Halvvejs igennem træningen er top fire adskilt af 0,08 sekund - og Albon er P3.

Albon forbremser sig nede i sving 14. Dog kommer der ikke skade på raceren.

Alonso er ny hurtigste mand. Det er til trods for, han laver en fejl. Leclerc er toer, 0,003 sekund efter. Hamilton er treer 0,006 sekund efter Alonso. Det er ufatteligt tæt.
Top seks er indenfor 0,08 sek., fordelt på fem forskellige bilmærker.

Verstappen og Sainz bryder dog stimen og kører sig 0,3 sekunder foran Alonso. Nu bliver der givet ekstra gas.

Leclerc skruer ekstra op for gassen, og kører sig 0,6 sek. foran Verstappen.

Ferrari har virket stærkest den her session, hvilket godt kunne indikere en duel mellem dem og Red Bull denne weekend.

Alonso har også genfundet den fart, som kan give ham sjove placeringer. Han slutter ihvertfald som nummer tre. Overraskende er det, at Bottas er med oppe i top fem med Verstappen på sjettepladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:35.265 + 0.000 39
2. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:35.782 + 0.517 39
3. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:35.793 + 0.528 38
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:36.085 + 0.820 36
6. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:36.183 + 0.918 37
7. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:36.489 + 1.224 33
8. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:36.496 + 1.231 41
9. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:36.663 + 1.398 42
10. Alexander Albon Williams Racing
P
1:36.688 + 1.423 42
11. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:36.864 + 1.599 33
12. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:36.890 + 1.625 37
13. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:36.917 + 1.652 37
14. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:36.987 + 1.722 35
15. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:37.134 + 1.869 33
16. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:37.241 + 1.976 37
17. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:37.412 + 2.147 41
19. Daniel Ricciardo Scuderia AlphaTauri
P
1:37.680 + 2.415 40
20. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:38.140 + 2.875 42
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Efter brønddæksel-fadæse: Sainz får straf Las Vegas GP: 3. frie træning »