Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 17/11 2023 klokken 18:11
Formel 1-feltet er i Las Vegas. Normalt tager folk til Vegas for gambling, casinoer og showsene, men i denne weekend står Formel 1 for det helt store show.
Selvom det ikke er første gang, Formel 1 er i Las Vegas, så er der sat gang i det helt store arsenal af pomp og pragt i denne weekend.
Banen i Vegas er helt ny, og det er faktisk en gadebane. Det plejer at skrue lidt ekstra op for spændingsniveauet, når banen er offentlig vej.
De kolde temperaturer skal nok også sætte sit spor på weekendens sessioner.
Banen er 6,2 km lang og har 17 sving, og køres om aftenen. Derfor er der mørkt, ligesom det kendes fra Singapore.
Dækkene til weekenden er i den blødeste ende af spektret med de hårde C3-dæk, medium C4 og bløde C5.
Første frie træning blev aflyst efter få minutter, så derfor forventes der at blive ekstra gang i den i 2. frie træning. Der var nemlig et brønddæksel, der rev sig løs og skadede flere racere.
2. Frie træning er derfor også blevet udskudt.
Sessionen starter 02.30 lokal tid, så det er nogle halvtrætte kørere, der kigger ud på asfalten, som er dækket af kunstigt lys. Det hjælper absolut heller ikke på jetlaggene, at Las Vegas er ni timer bagud kørerens normale døgnrytme.
Forbremsninger er åbenbart et stort tema. Først og fremmest fordi det er så koldt i vejret. Dermed er dækkene koldere og har mindre greb. Bremserne bliver også koldere, hvilket ikke ligefrem hjælper på kulfiberbremser, der virker mest optimalt ved 300-400 grader.
Første mand på banen er Lando Norris i sin McLaren, stærkt efterfulgt af Piastri i den anden McLaren.
Ni minutter inde har alle kørerne, undtagen Norris, været ude så banen. Så det er rimelig imponerende, at Sainz også kigger ud taget i betragtning de massive skader på raceren.
Kørerne er på et godt mix af medium- og softdækket, hvilket også indikerer, at det ikke handler om at sætte hurtige tider fra start.
Det primære for holdene i denne session er opsætning af raceren og løbssimulationer.
Samtidig bliver der kørt mere og mere gummi i asfalten, som sessionen skrider fremad.
Magnussen forbremser sig i sving 12, hvor der heldigvis er en stor vendeplads. Perez gentager succesen kort efter.
Stroll kører for langt i sving 15, og dermed luftede banefolkene det gule flag. Heldigvis for Aston Martin-raceren, var det lige ved et sted hvor, han kunne fortsætte lige ud.
Perez bliver spurgt over radioen, hvordan dækkene er. Han melder, at dækkene følger med banen, hvilket betyder, at dækkenes slidtage udlignes af, at banen forbedres omgang for omgang.
Gasly får sort og hvidt flag, hvilket kort fortalt er en advarsel. Franskmanden havde trukket ind for sent, da han skulle ind i pitlane. Derfor overskred han linjen, der er fuldtoptrukken.
Flere kørere får store overstyringer i svingene, heriblandt Carlos Sainz, da han nærmer sig den ene Williams.
Norris kigger også ud. Så har alle kørt på banen.
Hjemmebanehelten, Sargeant, får også sort og hvidt flag. Han har gjort det samme som Pierre Gasly.
Verstappen får friske softdæk på, men det bliver til en overbremsning i sving 12.
Dermed må han ned og vende, hvilket ikke hjælper på omgangstiden.
Til trods for banen er rimelig lang, og det primært er lange langsider, så er der meget trafik, og kørerne ligger i vejen for hinanden.
Hülkenberg får nu også sort og hvidt flag for samme forseelse.
Det ligger uhyre tæt i den her træning.
Halvvejs igennem træningen er top fire adskilt af 0,08 sekund - og Albon er P3.
Albon forbremser sig nede i sving 14. Dog kommer der ikke skade på raceren.
Alonso er ny hurtigste mand. Det er til trods for, han laver en fejl. Leclerc er toer, 0,003 sekund efter. Hamilton er treer 0,006 sekund efter Alonso. Det er ufatteligt tæt.
Top seks er indenfor 0,08 sek., fordelt på fem forskellige bilmærker.
Verstappen og Sainz bryder dog stimen og kører sig 0,3 sekunder foran Alonso. Nu bliver der givet ekstra gas.
Leclerc skruer ekstra op for gassen, og kører sig 0,6 sek. foran Verstappen.
Ferrari har virket stærkest den her session, hvilket godt kunne indikere en duel mellem dem og Red Bull denne weekend.
Alonso har også genfundet den fart, som kan give ham sjove placeringer. Han slutter ihvertfald som nummer tre. Overraskende er det, at Bottas er med oppe i top fem med Verstappen på sjettepladsen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)