Kinas GP: 1. frie træning - Stroll hurtigst

På grund af sprintformatet denne weekend, så køres der kun én fri træning inden kvalifikationen senere i dag. Den blev travl og bestemt ikke kedelig. Til sidst var det Lance Stroll som satte sin Aston Martin forrest, foran Piastri og Verstappen.

Lance Stroll . Copyright Aston Martin

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 19/4 2024 klokken 08:04

Som beskrevet i BMF1.dks optakt, så har der været fem års pause siden at Formel 1 feltet sidst har været i Kina. Dermed har alle teams samme udgangspunkt for at sætte raceren op fra bunden af, da data fra seneste løb i 2019 ikke kan bruges i de nuværende racere.

Løbet i 2019 var i øvrigt en dobbelt-sejr til Mercedes med Hamilton foran Bottas.

Weekenden er tilmed en sprint-weekend, hvilket betyder at holdene er nødt til at bruge denne første træning til at teste opsætning til den kommende sprint-kvalifikation i eftermiddag. Der er ikke andre træninger i weekenden.

Stroll timede perfekt

Lance Stroll formåede at sætte hurtigste tid med en næsten fejlfri omgang i den sidste del af træningen. Teamkammeraten Alonso, fik ikke sat en ordentlig omgang sammen og slutter i den tunge ende på P19.

Brand i græsset

Undervejs måtte træningen afbrydes da der var gået ild i græsset ved sving 7 på Shanghai banen. Noget usædvanligt, men alle racerne måtte tilbage i garagen mens det røde flag kom ud.

Kinas Grand Prix 2019. Feltet kører afsted på første omgang og i baggrunden overhaler Kevin Magnussen Romain GrosjeanKinas Grand Prix 2019. Feltet kører afsted på første omgang og i baggrunden overhaler Kevin Magnussen Romain Grosjean
Copyright Renault F1


I morgen, lørdag, køres der sprint-løb. Senere køres så den almindelige kvalifikation hvor startrækkefølgen til søndagens løb skal bestemmes.

Søndag formiddag (dansk tid) køres det almindelige Formel 1 løb.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
P
1:36.302 + 0.000 20
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:36.629 + 0.327 23
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:36.660 + 0.358 24
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:36.690 + 0.388 23
5. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:37.101 + 0.799 22
6. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:37.118 + 0.816 22
7. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:37.213 + 0.911 22
8. Alexander Albon Williams Racing
P
1:37.229 + 0.927 19
10. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:37.530 + 1.228 23
11. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:37.626 + 1.324 23
13. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:38.090 + 1.788 19
14. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:38.284 + 1.982 18
15. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:38.286 + 1.984 22
16. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:38.630 + 2.328 20
17. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:38.806 + 2.504 20
18. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas
P
1:38.839 + 2.537 23
19. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
P
1:38.936 + 2.634 21
20. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:39.276 + 2.974 21
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.