Monacos GP: 1. frie træning

Første træning i Monaco bød på en overraskende hurtigste mand, og en tydeligt frustreret Verstappen, der igen er utilfreds med bilen.

Sainz foran Leclerc og Verstappen. Monaco 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 24/5 2024 klokken 14:05

Formel 1-feltet er tilbage på den mest ikoniske bane. Nemlig bybanen i Monaco, som alle dage har været den mest udfordrende bane på kalenderen.

I starten af træningen kørte de fleste af kørerne på enten det hårdeste dæk eller medium-dækket.

Det er en bane, som hele tiden bliver hurtigere og hurtigere og det var også tilfældet i dagens første frie træning.

Der var ikke mange afkørsler selvom Monaco ofte bider hårdt fra sig. Det mest nævneværdige var ind til sving 1, hvor Zhou fik gennemført svinget, men i udgangen af svinget fik kineseren en overstyring, som betød, at frontvingen gik i stykker.
Det røde flag blev viftet som resultat af hændelsen, da der var vragrester på banen.

Hamilton var overraskende hurtigste mand i den første frie træning efterfulgt af Piastri, Russell og Norris. Mercedes har tidligere på sæsonen vist gode takter om fredagen, hvorefter de har faldet i niveau.

Men det kan være, at det tidligere succeshold kan overraske på bybanen i Monaco.

Leclerc endte på femtepladsen, men var i store perioder hurtigste mand og det var endda på hard-dækket, så hjemmebanehelten kunne godt være blandt favoritterne til at tage pole position.

Verstappen var også blandt de hurtigste i starten af træningen, men faldt længere tilbage ned i feltet (P11), hvor han undervejs over radioen sagde, at bilen var på et knivsæg.

Magnussen kørte sig ind som P14 og danskeren var hurtigere end Hülkenberg, der sluttede P16.

Et tæt felt som forventet i Monaco, og mon ikke det fortsætter resten af weekenden.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:12.169 + 0.000 35
2. Oscar Piastri McLaren
P
1:12.198 + 0.029 31
3. George Russell Mercedes AMG
P
1:12.295 + 0.126 35
4. Lando Norris McLaren
P
1:12.396 + 0.227 33
5. Charles Leclerc Ferrari
P
1:12.397 + 0.228 33
6. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:12.775 + 0.606 26
7. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:12.789 + 0.620 26
8. Yuki Tsunoda RB F1 Team
P
1:12.875 + 0.706 34
9. Daniel Ricciardo RB F1 Team
P
1:12.901 + 0.732 36
10. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:12.954 + 0.785 35
11. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:12.984 + 0.815 29
12. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:13.229 + 1.060 29
13. Valtteri Bottas Stake F1 Team
P
1:13.248 + 1.079 28
14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:13.390 + 1.221 33
15. Alexander Albon Williams
P
1:13.425 + 1.256 34
16. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:13.576 + 1.407 34
17. Logan Sargeant Williams
P
1:14.150 + 1.981 36
18. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:14.159 + 1.990 33
19. Guanyu Zhou Stake F1 Team
P
1:14.570 + 2.401 30
20. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:15.574 + 3.405 10
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Seneste rygter fra paddock Monacos GP: 2. frie træning »