Italiens GP: 2. frie træning. Kevin crasher

Kevin Magnussen endte i barriere, da hans HAAS racer pludselig slap den nye asfalt i udgangen af Lesmo-svinget, mens Lewis Hamilton i Mercedes havde fundet et setup der virkede.

Englands GP Haas . Copyright Haas F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 30/8 2024 klokken 18:08

Omkring halvvejs inde i den anden træning, udløste Kevin Magnussen desværre en periode med rødt flag, efter han satte HAAS raceres i barrieren i udgangen af Lesmo.

Magnussen er ikke den eneste der har formået det, det var stort set samme sted som Kimi Antonelli satte Mercedes raceren af i 1. frie træning, og flere af Formel 2 kørerne havde også problemer i netop det sving.

Fælles for alle dem der har kørt af her, er at det ser ud som om, at deres bilers greb pludselig forsvinder. Det kan virke til at der er en lille lomme i asfalten, der udfordre de biler der ikke har helt fat i groundeffekten endnu.

Ellers er det interessant at se, at Norris i McLaren, igen ikke var hurtigste mand, men trods alt meget tæt på, mens Hamilton i Mercedesen så ud til at have det rigtigt godt på den nye asfalt.

I den første frie træning, så vi længe at Max Verstappen i Red Bull raceren, befinde sig langt nede i feltet, for pludselig at sætte alle på plads.

Her i den anden træning, virkede det til, at Red Bull holdt meget igen, da begge kørere var langt nede i feltet, på P14 og P15. Om det er for ikke at vise hvad de kan, eller om de har udfordringer med at finde det rigtige setup, må vi vente med at konkludere på.

Når man ser på dem kører rundt på banen, så det ikke ud til at de gav den så meget gas. Men det kan selvfølgelig skyldes at de ikke er komfortable med banen og derfor holder igen, inden deres simulatorkører viser dem hvordan den skal takles.

Carlos Sainz Jr. var Ferrari-køreren, der i den anden træning gav de mange Italienske fans, noget at hæppe på, da han sikrede sig 3. hurtigste tid.

Den nye asfalt og de meget varme temperaturere, her nede i Monza-park, udfordre alle.

Hamilton sluttede af med at melde ind til pitten, at hans sæde var noget varmt. Sædet er tæt på batteriet og med en lufttemperatur på 34,2 grader og en asfalt på 45 grader, er det varmt her i Italien.

Vi har en klar fornemmelse af, at vi ikke har set hvad de forskellige hold kan i denne træning, så lørdagens 3. træning, bliver meget interessant at følge med i.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:20.738 + 0.000 23
2. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:20.741 + 0.003 22
3. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:20.841 + 0.103 26
4. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:20.858 + 0.120 23
5. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:20.892 + 0.154 25
6. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:21.086 + 0.348 19
7. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:21.140 + 0.402 24
8. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:21.300 + 0.562 22
9. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:21.316 + 0.578 23
10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:21.363 + 0.625 26
11. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:21.461 + 0.723 24
12. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:21.499 + 0.761 11
13. Alexander Albon Williams Racing
P
1:21.592 + 0.854 24
14. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:21.610 + 0.872 23
15. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:21.678 + 0.940 13
16. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:21.735 + 0.997 19
17. Franco Colapinto Williams Racing
P
1:21.784 + 1.046 19
18. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:21.819 + 1.081 22
19. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:21.867 + 1.129 21
20. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:22.223 + 1.485 26
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: 1. Frie træning - Verstappen hurtigst Antonelli til Mercedes »