• Forside

Optakt: Operation pitstop

Et pit-crew er rygraden i et hvert Formel 1 team. Uden et hold af velfungerende folk i garagen, kan man ikke bare tabe sekunder, men mesterskaber. Vi ser nærmere på, hvem der laver hvad i pitten.

Af: (@bmf1.dk) d. 10/3 2007 klokken 18:03

Lollipop-manden:
Manden med 'slikkepinden' er ansvarlig for hele pit-crewet. Det er ham der styrer slagets gang, når bilen kommer ind for at få fyldt benzin på og skiftet dæk.

Han markerer området, hvor bilen skal holde og sørger for at bilen holder helt stille, mens der arbejdes på den. Først når alle dæk er skiftet og den nødvendige mængde brændstof er fyldt på, hæver han pinden, og bilen kan køre
videre.

At holde slikkepinden er et spørgsmål om koordination. Ofte går det så stærkt, at han ikke har tid til at tænke; han ser bare fire hænder der rejser sig og en benzinslange der fjerner mundstykket på bilen. Derefter er det GO!

Han er chef-mekanikeren i teamet, og udover at orkestrere et pitstop i løbsweekenden, styrer han også sine mekanikere hjemme på fabrikken.

Giancarlo Fisichella, Renault R26. Lollipop-manden ses forrest med sin store pind...

Hjulmanden: Der er tre hjulmænd på hvert hjul, og hver har en vigtig opgave. En er ansvarlig for, at løsne og stramme hjulbolten, en anden skal fjerne det gamle dæk og den tredje skal påsætte det nye dæk.

Men de skifter ikke bare dæk. En hjulmand er også ansvarlig for, at rense visiret på kørerens hjelm, for når man kører 300 km/t, skal man kunne se ordentligt. Hvis en kører vil have modificeret de aerodynamiske dele, er der to hjulmænd klar til den opgave.

Ferraris pitcrew gør sig klar til Felipe Massa. Frankrig 2006

Felipe Massa, Ferrari. Frankrig 2006. Et godt billede af, hvor hektisk det kan være i pitten. 18 mand arbejder som én enhed.

Brændstofmanden: I samme sekund bilen holder stille, skynder manden med brændstofslangen sig hen til dækslet og hælder 12 liter brændstof på i sekundet. En lille indikator i form af en lampe, fortæller når den rigtige mængde er pumpet ind i bilen. Han har 2 assistenter til at hjælpe sig.

Årsagen er, at slangen er ganske uhåndterlig og egentlig ret tung. Man ser også tit, at efter endt påfyldning, så trækker de to assistenter brændstofmanden væk fra bilen. Dels for at undgå at spilde benzin, men også for at bilen hurtigere kan komme ud på banen igen.

Brændstofmanden har, som alle de øvrige mekanikere, en brandtæt dragt på og hjelm, og de træner hårdt for at undgå fejl. Derudover er det normalt, at han også kører en af de tunge lastvogne til og fra de forskellige løb.

Nick Heidfeld WilliamsF1 BMW FW27, Monaco 2005. Læg mærke til den tunge slange som de tre mand bærer på. Den spytter 12 liter brændstod ud i sekundet.

Jackholders: Jackholders, eller fyrene med donkraftene, løfter bilen op foran og bagi, når den kommer ind for at få nye dæk på. Fire sekunder senere er dækkene blevet skiftet og de sænker bilen igen.

Filipe Massa i pitten Melbourne 2006. Forrest til højre i billedet, den forreste jackholder

brandmænd: Der er som regel to medlemmer af pit-crewet, som står stand-by med en ildslukker, i det tilfælde at der udbryder brand i eller omkring bilen. Mange teams benytter en plade på en pind til at begrænse risikoen for brand. Pinden gør, at skulle der udbryde brand, vil den i første instans begrænse sig til et lille område, hvorefter ildslukkerne kommer i aktion. Heldigvis er der kun sket to alvorlige uheld, siden brændstofpåfyldning blev gen-introduceret i Formel 1 i 1994.

James Hunt tager en slapper. Sikkerheden omkring bilerne er enorm. Den mindste gnist kan være livsfarlig, James!

starter: Han står ved siden af den bagerste jackholder. Hans job er, at starte bilen manuelt, i det tilfælde at bilen staller, dvs. går i stå i pitten. Der går en direkte forbindelse fra bagenden af bilen til gearkassen og det er den som starteren aktiverer ved hjælp af et batteri.

David Coulthard, Red Bull Racing Frankrig 2005. Starteren står bagerst og er klar hvis bilen skulle stalle.