Englands GP: Fredagens frie træninger

Fredagens træninger bød på en masse mindre episoder pga trafik og nogle kraftige vindpust på den engelske mark, kaldet Silverstone. Men det var Lando Norris der var hurtigst foran de to Ferrarier.

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 4/7 2025 klokken 23:07

Vejret var ellers ikke dér hvor McLaren plejer at excellere - McLaren raceren er suveræn til at holde dækkene afkølet perfekt når asfalten er 40+ grader. Det var ikke aktuelt i dagens træninger, hvor det engelske vejr - som altid, fristes man til at sige - var gråt og koldt.

Dog holdt det tørt og det burde også være vejrudsigten for resten af weekenden.

Ferrari best-of the-rest

Lewis Hamilton har en utrolig resultat-række når man kigger tilbage på hans lange karriere. Hele ni gange har han vundet løbet foran sit hjemmepublikum. I de frie træninger ligger Hamilton P3, lige efter Charles Leclerc i den anden Ferrari.

McLarens seneste sejr på Silverstone var i øvrigt i 2008 med lige præcis Lewis Hamilton bag rattet.

Masser af opgraderinger

Flere teams er taget til Silverstone med nye komponenter. Blandt andet Haas som både har nyt gulv og et helt nyt design af racerens side-pods, som minder meget om det design som Red Bull startede med.

Englands Grand Prix 2025. Oliver Bearman for Haas F1Englands Grand Prix 2025. Oliver Bearman for Haas F1
Copyright Haas F1


Dog bliver Haas i den tunge ende af feltet i træningerne, med Esteban Ocon som teamets bedste mand på P14 i 2. frie træning.

Verstappen og Russell

De to mest omtalte kørere i denne uge, har nok været Max Verstappen og George Russell, efter det er blevet tydeligt at Mercedes ikke har travlt med at forlænge Russells kontrakt - angiveligt fordi de undersøger andre kørere. Hér er Max Verstappen blevet nævnt som en kandidat til at komme til Mercedes, hvis Red Bull ikke kan bygge en vinder-bil til ham.

Verstappen blev i øvrigt P5 mens Russell blev P8.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:25.816 + 0.000 0
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:26.038 + 0.222 0
3. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:26.117 + 0.301 0
4. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:26.286 + 0.470 0
5. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:26.314 + 0.498 0
6. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:26.383 + 0.567 0
7. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:26.430 + 0.614 0
8. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:26.523 + 0.707 0
9. Isack Hadjar Racing Bulls
S
1:26.524 + 0.708 0
10. Liam Lawson Racing Bulls
S
1:26.624 + 0.808 0
11. Alexander Albon Williams Racing
S
1:26.840 + 1.024 0
12. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
S
1:26.876 + 1.060 0
13. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:26.904 + 1.088 0
14. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:26.941 + 1.125 0
15. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
S
1:26.980 + 1.164 0
16. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
S
1:27.159 + 1.343 0
17. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:27.165 + 1.349 0
18. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:27.174 + 1.358 0
19. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
S
1:27.226 + 1.410 0
20. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
S
1:27.289 + 1.473 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde BMF1.dk sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.