• Forside

Løbsoptakt: Malaysias Grand Prix

Sæsonens andet løbet afvikles på Sepang International Circuit i Malaysia. Vil du være velforberedt til løbet så læs her vores optakt hvor vi kommer vidt omkring.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 1/4 2007 klokken 13:04

Indledning
Kommer onsdag
Banekort for Sepang
Den aktuelle situation
Ferrari, Ferrari og atter Ferrari. Så kort kan årets debutløb beskrives. En sovende Kimi Räikkönen cruisede sig til en komfortabel debutsejr i Melbourne. Pole position blev fulgt op af et løb, hvor han kun veg fra førstepladsen i forbindelse med 2 perfekt udførte pitstop, hvor andre kortvarigt fik lov til at føre løbet. Holdets anden kører, ikke andenkører, men den anden pilot i teamet, Felipe Massa, havde en lørdag han nok helst vil glemme. Først stod gearkassen af, det betød at han skulle starte som nummer 16, så valgte man logisk nok at skifte hans motor, det betyder 10 pladser længere nede på gridden og absolut bagerste placering til en af Räikkönens største konkurrenter. Men søndag viste Massa hvorfor han og Ferrari nævnes som nogen af favoritterne til årets mesterskaber. Fra 22 til 6 og sidste mand på omgangshøjde med Räikkönen og med en hårdt presset Giancarlo Fisichella foran sig.

class="bl">
style="height: 298px; width:
450px;">
Kimi Räikkönen, cruiser sin Ferrari F2007, til en sikker debutsejr i Melbourne, Australien 2007.

Ganske som forudsagt på denne plads, så var det Ferrari og Fernando
Alonso, der kom til at slås om sejren, dog med det tvist at rookie Lewis Hamilton i den grad viste Alonso hvor skabet skal stå. På podiet i hans første Formel 1 løb, efter et løb hvor han endda rettelig havde fortjent en andenplads, men hvor han på mirakuløs vis, fik skiftet den placering i forbindelse med det sidste pitstop. Alonso kæmpede hårdt hele løbet, med at holde trit med Hamilton.

class="bl">
style="height: 300px; width:
450px;">
Fernando Alonso og Lewis Hamilton fejrer deres 2. og 3. plads i årets første løb, på Albert Park i Melbourna, Australien 2007

Renault og Fisichella reddede en del af skindet på næsen, ved at han fik sig kørt ind på en respektabel 5. plads, alt i mens at Heikki Kovalainen faldt igennem i sin debut og at der er stor forskel på at være et lysende talent og så at slå igennem.

Længere nede i feltet, der møder man et par overraskelser, Toyota endte på absolut respektable 8. og 9. pladser, ikke i forhold til deres forventninger, men i forhold til hvordan det er gået de forrige år. Til gengæld, så må man sige at Honda indfriede de forventninger man havde til dem, eller rettere de manglende forventninger. Placeringer som nummer 11 og 15 er ikke imponerende og det virker som om, der er meget, meget lang vej op, før de er med til at kæmpe om point.

De resterende teams gjorde som man måtte forvente, på nær Takuma Sato, der fik sin Super Aguri racer kørt hjem på en 12. plads, en placering, der ikke kan andet end at puste til rygterne om at Super Aguri’en ikke er andet end en ommalet Honda.

Næste løb bliver på Sepang, i Malaysias brændende hede og her forudser undertegnede at en mand vil skille sig klart ud. Massa har en motor, der kun har kørt et enkelt løb, det har de andre også, men Massas motor har ikke kørt de lørdagens træning og lørdagens kvalifikation. Det vil afgjort betyde, at han har et kraftoverskud. Tdligere har man talt om, at der mistes en del hestekræfter mellem løb 1 og 2, det vil han kunne udnytte, samtidigt så må han og Ferrari være mindre bekymret for et eventuelt motorhavari i den sydende varme. Så vores bud lyder på 2 Ferrari i forreste række og en sikker sejr til Massa. Outsider til podiet er Robert Kubica, der måtte udgå af sidste løb, men som indtil da var stærkt kørende.

Felipe Massa på podiet efter Brasilens Grand Prix 2006 - vi forudser han står på podiet igen på søndag.

Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Sepang. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.

Træninger
Fredag - 1. Alexander Wurz Williams 1:34.946
Fredag - 2. Anthony Davidson Honda 1:35.041
Lørdag Michael Schumacher Ferrari 1:34.126
Kvalifikation og løb
Pole position Giancarlo Fisichella Renault 1:33.840
Hurtigste omgang Fernando Alonso Renault 1'34.803
Vinder Giancarlo Fisichella Renault 1:30'40.529
Referat
For første gang siden 1982 var det to Renault-kørere, der stod øverst på podiet, da sejrscermonien blev afholdt efter løbet. I modsætning til den normale rangorden på holdet var det dog Giancarlo Fisichella, der vandt foran Fernando Alonso, der ved et uheld havde fået for meget brændstof på under kvalifikationen, og derfor måtte starte tilbage på en ottendeplads. Ferrari havde for en gangs skyld tekniske problemer og måtte inden løbet skifte motorerne i begge biler, hvormed de kom til at starte langt nede på gridden. Felipe Massa endte med at vælge den bedste strategi og slog sin holdkammerat. Vores fulde referat af løbet finder du her. 1: Fisichella
2: Alonso
3: Button
4. Montoya
5. Massa
6. M. Schumacher
7. Villeneuve
8. R. Schumacher

Sidste år i Melbourne


År Kører Hold Tid
Pole Position
2002 Michael Schumacher Ferrari 1'35.266
2003 Fernando Alonso Renault 1'37.044
2004 Michael Schumacher Ferrari 1'33.074
2005 Fernando Alonso Renault 3'07.672
2006 Giancarlo Fisichella Renault 1'33.840
Hurtigste Omgang
2002 J.P.Montoya Williams 1'38.049
2003 Michael Schumacher Ferrari 1'36.412
2004 J.P.Montoya Williams 1'34.223
2005 Kimi Räikkönen McLaren 1'35.483
2006 Fernando Alonso Renault 1'34.803
Vinder
2002 Ralf Schumacher Williams 1:34'12.912
2003 Kimi Räikkönen McLaren 1:32'22.195
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:31'07.490
2005 Fernando Alonso Renault 1:31'33.736
2006 Giancarlo Fisichella Renault 1:30'40.529

De seneste fem år i Sepang


Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores banemenu.

Banen
Banenavn Sepang International Circuit
By Sepang
Tidszone 6 timer foran Danmark
Første Grand Prix 17 Oktober 1999
Antal Grand Prixer 8
Rekorder
Banerekord - Pole 1'33.074 (Michael Schumacher, 2004)
214.397 km/t
Banerekord - Løb 1'34.223 (J.P.Montoya, 2004)
211.782 km/t
Hurtigste løb 1:30'40.529 ( Giancarlo Fisichella , 2006)
205.397 km/t
   
Flest sejre 3 (M. Schumacher)
4 (Ferrari)
Flest poles 5 (M. Schumacher)
5 (Ferrari)
Flest hurtigste omgange 2 (M. Schumacher/Montoya/Hakkinen)
3 (McLaren)
Årets Løb
Omgangslængde 5,543 km
Omgange i løbet 56
Løbsdistance 310,406 km
Vigtige Links
Hjemmeside www.malaysiangp.com.my
Banebeskrivelse Bil Magasinet F1
TV-tider Bil Magasinet F1

Løbs- og banedata


Sepang ifølge Fernando Alonso:

Med en sejr og en andenplads i de to sidste sæsoner har Fernando Alonso haft pæn succes på Sepang. Her følger hans beskrivelse af banen:

"Sepang er måske årets sværeste bane, og det er bestemt en af de mest tekniske. Med det mener jeg, at din bil skal være stærk på alle områder: alle de vigtige sving har en tendens til at være højfarts, så du har brug for en perfekt balance og god aerodynamik. Banen selv har masser af rytme, et sving fører dig ind i det næste, og den er ikke hård ved bremserne; det hele drejer sig om at holde fremdriften gennem svingende. Fysisk er banen meget krævende for køreren.

Der er mange sving, som jeg elsker, og som kan give dig masser af omgangstid, hvis de bliver kørt rigtigt. Sving Fem og Seks er højfartsdelen og meget spændende. Den bliver taget i femte eller sjette gear, og når bilen er velafbalanceret med nok forvinge og ikke så meget understyring, så er det smukt at komme ud af Sving Sekt ekstremt hurtigt.

Så er der Sving Ni, der er en god test af bilens vejgreb. Hvis du har en god bil ud af svinget, vil du accelerere meget hurtigt indtil Sving 11. I det sving har du brug for god støtte fra det bagerste ophæng.

Dækkene er også under stort pres her, og det er ikke kun på grund af heden, men også fordi asfalten er ret gammel nu. Som resultat er den krakeleret gennem årene, så hvert år bliver den hårdere og hårdere ved dækkene."

Afslutning
I løbet af weekenden vil vi bringe kvalifikationen og løbet LIVE fra Grand Prixet, og inden begge begivenheder varmer vi op med de seneste nyheder i timerne op til løbet. Derudover vil du kunne finde alle tiderne og mange udtalelser fra holdene efter de forskellige dele - alt krydret med de nyeste billeder.

Her på BMF1 gætter vi som sagt igen på en ét-to Ferrari sejr med Massa som vinder og skulle du have lyst til at diskutere dette, eller det kommende løb generelt med andre Formel 1 fans, kan du eventuelt gøre dette hos vores venner fra Safetycar