• Forside

Formel 1 til Danmark?

Der skyder nye Formel 1 baner op over det hele i denne tid, og nu har Dansk Automobil Sports Union fremført en idé, der skal bringe sporten til vores breddegrader! Og det er ikke en forsinket aprilsnar. Vi har talt med Bo Baltzer fra DASU.

Af: (@bmf1.dk) d. 7/5 2007 klokken 11:05

København er vært for Copenhagen Historic Grand Prix, et gadeløb som er et af de mest underholdende gadeløb i Europa. Der har været besøg af adskillige store stjerner, og også vores hjemlige DTC-kørere som Jan Magnussen, Jason Watt, John Nielsen og mange andre, har deltaget i løbet. Derudover er HKH Prins Joachim både protektor og deltager i løbet.

Nu mener Dansk Automobil Sports Union´s generalsekretær Bo Baltzer, at København og Danmark, er klar til et rigtigt Formel 1 løb.
Udmeldingen kommer i forbindelse med netop CHGP, der til løbet i august i år, har fået forlænget baneområdet. Og det er nok i den forbindelse, at hr. Baltzer har gjort sig sine tanker.

Jim Clark, Lotus 25, Monaco 1963

"Et formel 1-løb i København er en fremragende ide, og vi har allerede bemærket, at Kulturministeriet gerne vil have store sportsbegivenheder til Danmark. Vi har derfor fremført ønsket om et stort, internationalt motorløb for Team Danmark, der er bindeleddet til Kulturministeriet," siger Bo Baltzer til B.T.

København har tidligere været vært for MTV-uddelingen, et kæmpe anlagt show fordelt over forskelige steder og venues i hovedstaden. Men at bygge en Formel 1 bane i den historiske by, vil kræve et enormt arbejde. Der skal findes det rigtige sted - Langelinie er blevet nævnt, som en del af banen - og der skal kunne fragtes tonstungt materiel til og fra bane-området. Derudover skal der også forbindelse til yderområderne gennem den offentlige transport og publikum skal have ubesværet adgang til banen.

Monaco. Eller er det Langelinie?

Alt i alt en enorm logistisk opgave og ikke mindst dyr. En moderne Formel 1 bane, designet af Hermann Tilke, løber snildt op i flere milliarder danske kroner. Ideen med at lægge banen i eksisterende gader, såsom Monaco, vil naturligvis spare statskassen en masse penge, men hvordan med infrastrukturen?

Det har vi spurgt Bo Baltzer, generalsekretær for DASU om.
BMF1:
Ambitionerne om at få OL til Danmark er ikke så store mere, efter London løb med det. Hvorfor så et Formel 1 løb?
BB:
Det er heller ikke sikkert. I første omgang skal der laves analyser, og foretages beregninger. Er det rentabelt? Hvem laver forarbejdet? Man skal tænke på, at man skal trække investorer til, både nationale og internationale.

BMF1:
Selvom man kan bruge de eksisterende gader i byen, skal der vel bygges et anlæg? Hvor kommer de penge fra?
BB:
Igen, pengene vil komme fra den lokale økonomi, men også udenlandske investorer. Kigger man på udlandet, bruger man tit store banker for at tiltrække investorer. Det vil i hvert fald give en saltvandsindsprøjtning i økonomien. Selve opførelsen af bane-anlægget, vil kræve en langsigtet kontrakt med store udenlandske pengemænd.

BMF1:
Hvordan havde I tænkt jer, det skulle kunne lade sig gøre, rent logistisk? Og hvad med infrastrukturen?
BB:
Jeg tror ikke, vi vil kunne benytte den nuværende bane, som vi bruger til at afholde Copenhagen Historical Grand Prix. Den er godt nok blevet forlænget med en kilometer, men er stadig kun tre kilometer lang, og det er ikke nok til en Formel 1 bane. Lader vi tankerne flyve, så vil Ørestaden være et godt sted. Og der er kort afstand til lufthavnen, så det vil gøre det nemmere for teamsene at ankomme med deres udstyr.

BMF1:
Hvad siger du til, at der i 2009 skal afholdes en international miljøkonference i København? Vil et Formel 1 løb ikke ødelægge Danmarks ry, som et foregangsland indenfor miljøpolitikken?
BB:
Jeg tror det ikke. Man skal jo tænke på, at det brændstof der bliver brugt i Formel 1, ikke er det der smider mest CO2 ud i atmosfæren. Det i sig selv giver ikke problemer. De største problemer, vil være støjen. Men problematikken skal der ses på i fremtiden. Der findes planer i FIA om alternative brændstoffer, så det vil ikke blive et problem.

BMF1:
Til sidst. Hvor realistisk er det her projekt?
BB:
Ikke specielt(griner). Men man skal aldrig sige aldrig.

Bo Baltzer siger dog også, at B.T´s Peter Nygaard, ringede ham op og spurgte ham om det kunne lade sig gøre. Baltzer selv, siger at han var overrasket over ideen, da han ikke på noget tidspunkt havde hørt om nogle planer i den retning. Så noget tyder på, at det er agurketid hos B.T. Vi lader den stå et øjeblik.