• Forside

Økologiske turbo-motorer i F1?

Bare ordet turbo kan få de fleste motorsports-entusiaster til at slikke sig om munden. Står det til Max Mosley, så foreligger der allerede planer om at genindføre turbo-motorer, men i en 2.2 liters V6 udgave.

Af: (@bmf1.dk) d. 18/5 2007 klokken 11:05

Max Mosley, FIA´s præsident, ser gerne en regelændring i det nuværende motor-regelment, så de nuværende 2.4 liters V8 motorer, ændres til 2.2 liters V6 turbo-motorer der kører på bio-diesel. Et træk der umiddelbart lyder som en god idé for miljøet, men rent faktisk vil få omkostningerne til at stige, hvilket går direkte imod det nuværende regelsæt.

Som det ser ud nu, er motorerne underlagt en øvre omdrejnings-grænse på 19.000 rpm, men hvis den nye regel bliver indført, vil omdrejningerne blive reduceret til kun 10.000 rpm. Dette vil blandt andet nedsætte larmen fra de nuværende motorer, de nye motorer skal holde til hele fem løb, traction control vil blive gen-indført og der vil være fire-hjulstræk. Derudover vil der som nævnt, blive tilføjet turbo til motorerne.

Keke Rosberg, ses her i en Williams FW10 med turbo. Silverstone 1985

I det hele taget en grundig 'make-over', hvis altså det bliver gennemført. Den umiddelbare omkostning vil være meget høj, men det skræmmer ikke Mosley, som mener, at man sparer langt mere på lang sigt.

Derudover argumenterer han for, at konstruktørerne vil hjælpe miljøet med at gøre sporten mere grøn og der vil udvikles teknologier, der kan overføres til den daglige brug i hjemmet.

"Vi har meget aktive diskussioner med de store konstruktører, for at sikre at udvikling og research der kun er relevant direkte til F1, vil blive afvist, mens man vil opfordre til at udvikle med henblik på gade-biler," siger Mosley.

På den måde, vil sporten bidrage aktivt til at udvikle komponenter, der kan bruges i dagligdagen, men sandsynligvis vil det først blive indført i almindelige gadebiler.

Honda præsenterer Earth car. Et skridt i den 'rigtige' retning?

"Det er vores forståelse, at dette forslag har bred opbakning fra de konkurrerende konstruktører, og vi vil arbejde tæt sammen med dem for at sikre, at i særdeleshed nye miljø-venlige og relevante teknologier, som mange af dem udvikler i øjeblikket, fortsat vil være en prioritet," fortsætter Max Mosley.

Forslaget er blevet fremlagt alle teams i Formel 1, og nu skal der granskes og overvejes nøje, inden en endelig beslutning kan foretages. Det er tanken, at disse ændringer kan indføres fra 2011.

Hos McLaren ser man på projektet med optimisme, men advarer dog mod for høje omkostninger. "McLarens mening, er ikke formet helt endnu," siger Martin Whitmarsh.

"Man må sige, at dette er meget prisværdige forslag. Men på den anden side, har vi gennemgået en periode med store forandringer i Formel 1, med fastfryste motorer i 2007, nye elektroniske systemer i 2008 (herunder traction control, som fra 2008 bliver dømt ulovligt,red.), energi-besparende systemer fra 2009 og endnu større ændringer fra 2011," fortsætter Whitmarsh.

Max Mosley

"Forandring er altid meget dyrt i F1. Vi forstår at sporten må udvikle sig, men vi er bekymret over omkostningerne," slutter Whitmarsh til The Guardian.

En kilde hos FIA, siger: "Forslagene vi har sendt rundt, er baseret på seks måneders diskussioner med konstruktørerne. Det vi forsøger at gøre, er at samkøre deres R&D (Research & Development, red), med deres F1 programmer. På den måde vil de penge der er brugt på F1, få en direkte relevans til deres hovedområder, og vil være fundamentalt til at udvikle nye produkter."