• Forside

Natløb eller ingen kontrakt

Bernie Ecclestone er i gang med, hvad der nærmest må kaldes den europæiske revolution. Flere europæiske baner viger pladsen til nye markeder, men med flere europæiske afdelinger ude, så vil en del af de europæiske seere samtidig forsvinde.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 21/5 2007 klokken 12:05

Deraf navnet den europæiske revolution. Våbenet er store projektører, og slaget for revolutionen skal udkæmpes om aftenen. For om aftenen i et Fjernøstligt land er primetime i Europa.

Dermed kan Bernie Ecclestone beholde en større del af de seere, for hvilket Formel 1 ikke er kongesporten, men kun hyggeligt tidsfordriv.

Singapore er det første natløb i Formel 1. Malaysia kan blive det næste, mens Suzuka kan vende tilbage i en senere kalender som natløb.

Det klassiske billede af sæsonstarten i Melbourne

En af de baner, som har fået sat ultimatummet natløb eller ingen kontraktforlængelse er det australske Grand Prix i Melbourne.

Det skrev den australske avis Sunday Mail, der ironisk nok udgives i Adelaide. Adelaide tabte kontrakten til Melbourne i midt-90’erne. Avisen skriver, at der senest i 2011 skal afvikles løb om aftenen på parkbanen, hvis de vil beholde deres Grand Prix. Bernie Ecclestone citeres for

”Når kontrakten skal genforhandles vil vi se, hvad vi kan gøre med Melbourne. Men medmindre arrangørerne finder på noget tilfredsstillende, så er jeg ikke sikker på vi kan fortsætte her.”

Ralf Schumacher under kvalifikationen i Melbourne 2007

”Jeg vil hellere sikre, at vi kan se løbet i Europa og andre dele af verden på et mere normalt tidspunkt end at man skal op klokken tre og fire om morgenen.”

De australske arrangører er dog ikke enige med Bernie Ecclestone. De vil gerne beholde løbet, men det skal være under de nuværende vilkår. Argumentet er, at Grand Prix weekenden er en familieweekend, og det er ikke familievenligt med løb klokken sen aften lørdag eller søndag aften i Australien.

Heikki Kovalainen, Renault R27, Melbourne 2007

Bernie Ecclestones udtalelser kan ses på to måder. Som et ultimatum for løbet eller et forsøg på at komme ud af kontrakten med arrangørerne af det australske Grand Prix i Melbourne. Hvad der tæller for det sidste er, at man i Queensland er i gang med at søge om tillladelse til at bygge en Formel 1 bane nær den berømte Gold Coast, og man vil med en ny bane kunne bygge banen op til natløbsbrug med det samme.

Melbourne Grand Prix plejer også at være genstand for en masse protester op til løbet fra lokale miljøorganisationer, der ikke mener en så ’miljøfjendtlig’ sport som Formel 1 har noget at gøre i Australien.

RELATEREDE NYHEDER