• Forside

3. træning: Sutil hurtigst i regndans

Træningen lørdag formiddag var sidste chance for at finde ud af strategien og indstillingerne til kvalifikationen i eftermiddag og løbet i morgen. Med kraftig regn i starten blev det en våd omgang, hvor Adrian Sutil (Spyker) sluttede bedst.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 26/5 2007 klokken 10:05

Styrkeforholdet i Formel 1 har det ofte med at ændre sig, når det regner – tænk for eksempel bare tilbage til sidste efterår i Ungarn. Når det sker i Monaco, så kan det blive rigtig spøjst. Her kan man tage Olivier Panis, der vandt løbet i 1996 for Ligier, og hvor der kun var fire biler, der gennemførte som eksempel.

Dagens træning viste også at meget kan ske, når vejrguderne spiller med. Således blev det Adrian Sutil fra Spyker-holdet, der satte den hurtigste tid. Spyker plejer ellers at være det langsomste hold på gridden, men i regnen var det ikke kun bilens beskaffenhed, der var afgørende. Således roste Niki Lauda på RTL Sutil, fordi han mener at pilotes evner er meget mere vigtige under disse svære betingelser. Teamchef Colins var også fremme med de store ord.

Sutil selv udtalte, at han var meget overrasket og glad. Motoren gik ud på gridden til sidst, men sagde desuden at der ikke er nogen problemer samt at de er generelt godt forberedt når det regner.

Herunder følger vores live-rapport af begivenhederne. På tilsvarende vis, vil vi løbende opdaterer kvalifikationsrapporten, når startgridden til søndagens løb skal finde sted i eftermiddag med start klokken 14.

Live:

Vejrudsigten har spået, at det ville blive regn i dag lørdag, men sådan er det ikke gået indtil nu. I stedet har der været en del solskin og 24 grader, men her nogle få minutter inden 3. og sidste træning til Monacos Grand Prix bliver givet fri er solen forsvundet, og der meldes om, at der er regn i luften.

I går kørte GP2 kvalifikation til deres løb, som bliver afviklet i eftermiddag kort efter Formel 1-kvalifikationen. Det blev P. Maldonado fra Trident holdet, der med tiden 1:20.820 starter forrest og med den tidligere Formel 1-kører Giorgio Pantano ved siden af sig. Timo Clock (iSport), der fører mesterskabet med 31 point mod Bruno Sennas (Arden) 18 point, starter nede på ottendepladsen, mens Senna starter lige bag ham, så der er gode muligheder for nogle rokeringer i stillingen.

Som klokken runder 11:00, så er dele af banen våd. Ralf Schumacher (Toyota) er den første, der prøver kræfter med den, men ikke overraskende vender han tilbage til pitten efter en installationsomgang. Det samme gør de fleste andre kørere. Det er kun de to Ferrari-kørere Felipe Massa og Kimi Räikkönen, der endnu ikke har været ude.

David Coulthard (Red Bull) er en af de tre kørere, der tager en ekstra omgang, og han kører på regnvejrsdæk lige som de andre kørere tilsyneladende har gjort. Der er dog ingen, der sætter en tid. Efter godt seks minutter er alle tilbage i pitten.

Først efter 11 minutter våger Nick Heidfeld (BMW Sauber) pelsen, men det styrter ned, og specielt den sidste del af banen, der ligger lavest, er meget våd. Heidfeld returnerer da også til pitten efter én omgang.

Et par minutter senere er det Anthony Davidsons (Super Aguri) tur. Han lister sig rundt på banen, og heller ikke han sætter en tid.

Næste mand er Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) bliver ude og begynder en flyvende omgang, men går i pit næste gang han kommer tilbage til pitten. Efter 20 minutter er der stadig ikke nogen, der har sat en tid.

Banekort for Monaco

Efter godt 20 minutter kører begge de to Toyota-kørere, Jarno Trulli og Ralf Schumacher, ud. Trulli bliver første mand til at sætte en tid: 2:05.985 og lidt senere kommer Schumacher rundt i 1:52.199. Det kan sammenlignes med 1:16.296, som var Trullis bedste tid i torsdags.

Det lader til regnen så småt er stilnet af, og/eller holdene så småt har opgivet at få bedre forhold og i stedet har besluttet sig for at få indsamlet nogle data, så de er forberedte, hvis det bliver ved med at være vådt. I hvert fald dukker der flere kørere op på banen.

Ralf Schumacher bliver den første, der får kærligheden at føle i regnen: han bremser på vej ind i Sante Devote, men bilen stopper ikke op, og han fortsætter ud i afkørselsområdet. Han kan dog selv bakke ud på banen igen. Kort efter laver Mark Webber (Red Bull), der med 1:48.611 har overtaget førstepladsen, samme nummer.

Så er Anthony Davidson i front – det siger også lidt om, at forholdene stiller store krav til kørernes formåen. Der er dog stadig kun otte kørere, der har sat en tid.

Forsvarende verdensmester Fernando Alonso (McLaren) misser efter 34 minutter chikanen efter tunnellen, men kan fortsætte uden problemer. Alexander Wurz (Williams) spinder kort efter, men også han kan fortsætte. Alonsos holdkammerat, Lewis Hamilton, forsøger sig også med en genvej gennem chikanen.

Kimi Räikkönen er næste mand i front med tiden 1:42.357. Det virker klart som om banen bliver hurtigere og hurtigere, men som det ses af ovenstående, kan den stadig være meget drilsk. De skiftende forhold viser sig også i stillingen, hvor der er hyppige udskiftninger i toppen. Både Hamilton og kort efter Liuzzi indtager førstepladsen, inden Räikkönen tager den tilbage. Adrian Sutil (Spyker) når op på en tredjeplads, men kun i kort tid inden han bliver skubbet ned.

Så er Liuzzi en tur ude i afkørselsområdet ved Sainte Devotte. Det er et af de få steder, hvor det kan lade sig gøre at komme tilbage efter en afkørsel.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:39.224 7
2. Felipe Massa Ferrari 1:39.486 5
3. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:40.835 9
4. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:41.108 8
5. Adrian Sutil Spyker 1:41.615 6
6. Nico Rosberg Williams 1:42.108 5
7. Lewis Hamilton McLaren 1:42.232 6
8. Rubens Barrichello Honda 1:43.050 6
9. Anthony Davidson Super Aguri 1:44.400 7
10. Mark Webber Red Bull 1:44.460 7
11. Alexander Wurz Williams 1:45.275 5
12. Jenson Button Honda 1:45.524 4
13. Fernando Alonso McLaren 1:46.259 7
14. Christijan Albers Spyker 1:46.682 5
15. Ralf Schumacher Toyota 1:48.781 7
16. Jarno Trulli Toyota 1:48.843 10
17. Scott Speed Toro Rosso 2:22.040 5
18. Robert Kubica BMW Sauber   2
19. Giancarlo Fisichella Renault   5
20. Heikki Kovalainen Renault   4
21. Takuma Sato Super Aguri   1
22. David Coulthard Red Bull   2

Stillingen efter 40 minutter


Lidt usædvanligt er begge Honda-kørere i top seks og begge Spyker-kørere i top ti. Stillingen afhænger dog i høj grad af, hvem der lige er kørt over målstregen, da banen i det mindste i idealsporet, hele tiden bliver mere og mere tør.

Efter 45 minutter er det bare David Coulthard, der ikke har sat en tid. Han har kørt to omgange og har siden holdt i pitten. Han havde også problemer i torsdags, hvor han ligeledes holdt stille i lang tid under eftermiddagens træning.

Så rykker Button frem på førstepladsen: 1:37.507 er den bedste tid nu kommet ned på.

Med godt ti minutter igen falder der lidt ro over feltet og de fleste vender tilbage til pitten. Normalt vil der være en god chance for, at flere af kørerne vil prøve en kvalifikationsomgang til sidst, men med forholdene i dag, er det ikke sikkert, at de skal nyde nogen risiko.

Fernando Alonso er helt nede på 21. pladsen som den langsomste af dem, der endnu ikke har sat en tid. Lewis Hamilton ligger til en sammenligning på ottendepladsen. Alonso er dog lige kommet tilbage på banen, så mon ikke han rykker frem i rækkerne. Jo, han rykker op på syvendepladsen, men bilen er ekstrem levende, og der må hele tiden styres kontra. Omgangen efter rykker han op på andenpladsen, og yderligere en omgang senere er han hurtigst af alle.

Samtidig er Lewis Hamilton i problemer igen i Sainte Devote. Det var også her, at han udgik fra træningen i torsdags, omend han denne gang kan fortsætte. Samtidig har Sato problemer i den midterste del af banen. Han kan også bakke tilbage og fortsætte.

Der er vel fem kører på lige så mange minutter, der har været i problemer i Sainte Devote.

Samtidig er det Alonsos tur til at måtte stoppe. Det er i den første sektor. Kort efter sætter hans holdkammerat fra sidste år, Giancarlo Fisichella (Renault) ny bedste tid og sender dermed Alonso ned på andenpladsen. Heikki Kovaleinen (også Renault) er også godt kørene med tredje bedste tid.

Dette holder dog kun til Adrian Sutil er kommet rundt – så er han hurtigst og med Scott Speed (Toro Rosso) på tredjepladsen. Kort efter fortrænger Räikkönen og Hamilton dog Speed ned på femtepladsen.

Det lader til, at Sutil var i stand til at køre så hurtig, fordi han forsøgte sig med intermediate dæk, hvor de andre har kørt på de rigtige regnvejrsdæk.

Dermed er træningen slut. På vej tilbage til pitten øver alle pånær Liuzzi og Sutil starter. Sutils motor er gået i stå, men mon ikke han lige i øjeblikket er ligeglad? Han slutter træningen som den hurtigste.

Vi vender tilbage med kvalifikationen omkring klokken 13:30, hvor vi også vil give løbende opdateringer. Hvis det våde vejr fortsætter, kan det blive en højst uforudsigelig omgang. Indtil da kan hele resultatet af denne træning findes her.

Vigtige Links
Læs om Monacos Grand Prix Optakt
Læs om banen i Monte Carlo Banebeskrivelse
Hvornår sker det? TV-tider
Hvordan bliver vejret? Vejrudsigten
Få resultaterne på SMS SMS Service
Torsdag 1. frie træning
  2. frie træning

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
2. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:36.739 + 0.000 13
3. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:36.767 + 0.028 15
6. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:37.020 + 0.281 16
8. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:37.388 + 0.649 15
11. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:37.732 + 0.993 13
12. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:37.997 + 1.258 12
15. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:38.302 + 1.563 6
17. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:38.876 + 2.137 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)