• Forside

Løbsrapport Europas GP: Alonso tager sejren

Vi er klar til endnu et løb i dette års mesterskab, denne gang fra Nürburgring i Tyskland. Efter en yderst dramatisk kvalifikation og Räikkönen på pole, er der masser af godbidder i godte-posen. Velkommen til!

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: (@bmf1.dk) d. 22/7 2007 klokken 13:07

Velkommen til Nürburgring i Tyskland, til sæsonens 10. Grand Prix. Banen som vi kender den idag, har ikke meget med den klassiske Ring at gøre. Den oprindelige fra 1925 var massive 28 kilometer lang, men idag skal kørerne heldigvis kun tilbagelægge 5.148 meter, før en omgang er fuldendt, og der er 60 omgange i løbet.

Starten Nurburgring 2005

Banen er blevet ændret en del gemmen årene, senest i 2002, hvor man ændrede på banen, således at den fik den udformning, som vi kender i dag. Dette skete ved at tilføje et otte millioner Euro dyrt kompleks – Mercedes Arenaen – bestående af tre snævre sving, der blev tilføjet til det eksisterende Castrol-S sving – stedet hvor Ralf og Michael Schumacher i 1997 kørte hinanden af banen, således at Jacques Villeneuve fik et 9 points forspring inden sæsonens to sidste løb.

Ændringen blev gjort for at øge sikkerheden, overhalingsmulighederne og tilskuerkapaciteten på banen. Det er dog ikke alle, der er lige begejstrede for ændringen.

Under lørdagens kvalifikation, fik man al den spænding man kunne holde til. Lewis Hamilton, den førende i mesterskabet og den hidtil yngste rookie til at føre et mesterskab, røg af banen i et yderst dramatisk uheld, der skyldtes et eksploderet højre forhjul.

Hamilton ramte dækbarrieren i svinget der nu bærer navnet Schumacher S-svinget, men heldigvis var der ingen skade sket på den unge komet, og efter observation på det lokale hospital, kommer han også til start, dog som nummer 10 på gridden.

Kimi på podiet efter sin sejr i Silverstone 2007. Kan han gøre det igen?

Vi har Kimi Räikkönen på pole, og hans teamkollega lige bag ved sig. Fernando Alonso, den forsvarende mester, kilede sig ind mellem de to Ferrari-kørere, og starter altså som toer.

De to BMW-kørere, Heidfeld og Kubica, starter som nummer 4 og 5, Mark Webber starter som sekser og giver flot oprejsning til Red Bull-teamet, da David Coulthard røg ud i første runde.

Kovalainen starter som nummer 7 - Fisichella helt nede som nummer 13 - og Jarno Trulli er 8. Lige bag ham finder vi Ralf Schumacher, så det ser lovende ud for Toyota-drengene idag, og de vil gerne præstere godt på deres hjemmebane. Lewis Hamilton starter som sagt på 10. pladsen, men vi helt sikkert kæmpe med næb og kløer for at komme frem i feltet.

Vejret er stabilt indtil videre, med en temperatur på omkring 21 grader. Det ser en smule skyet ud og der er en del vind, men også en hel del sol.

McLaren har valgt at reparere Hamilton´s bil og ophængningen er skiftet, mens motor og gearkassen er den samme. På den måde risikerer han ikke en straf på 10 placeringer.

Vejrudsigten er lige blevet opdateret og der er lovet regn. Det betyder masser af ændret strategi, men alle teams har mindst en håndfuld forskellige taktikker at vælge mellem. Starten vil være tør, men bilerne vil sandsynligvis meget hurtigt komme ind for at skifte til regnvejrsdæk.

Bilerne er få minutter fra at starte deres installationsomgang.
Alle kommer afsted på opvarmningsomgangen.

1
Starten er gået. Kimi trækker fra med Massa lige efter. Alonso forsøger at presse sig mellem, men kommer først ind mellem de to nede i det første sving. I sving 2 bliver Heidfeld ramt af Kubica. Udramatisk ser det ud til, men dum fejl af de to. Hamilton stormer frem til en fjerdeplads, men er punkteret! Han falder lige så stille tilbage i feltet.

Coulthard ryger af i Ford-svinget og kommer tilbage men har tabt en masse tid. Rosberg er i clinch med Wurz ligner det. Og her kommer regnen!

Hamilton kommer ind i pit for at få regndæk på, det samme gør de andre. Räikkönen bliver ude, da han misser pitten og det koster. Han taber tid og må ind næste omgang. Han tabte masser af tid.

2
Winkelhock fører men skal ind i pit. Alle kommer ud. Og kaos! 5-6 biler ude! Totalt kaos, ingen kontrol. Alt sejler i regn og banen er drivvåd. Bilerne har intet greb. Liuzzi, Hamilton, Sutil, Button, Rosberg og Speed er røget af i samme sving. Hamilton holder dog gang i sin. Han bliver løftet fri af en traktor og sat tilbage på banen.

3
Safetycar på banen, for at holde styr på tropperne. Winkelhock fører løbet, med Kimi bagefter.
Løbet er stoppet!

4
Regnen er ved at stilne af og der kommer huller i skyerne. Solen titter frem og det ser ud til at løbet snart vil re-starte.
Vi tager lige stillingen, så vi får et overblik når løbet bliver sat i gang.
Marcus Winkelhock er etter, Massa 2, Alonso 3. Webber, Coulthard, Kovalainen på de næste tre pladser. Räikkönen, Wurz og Barrchello, som 7, 8 og 9. Hamilton er sidst og en omgang bagefter.
Starten går - igen - kl. 14.35, har vi fået meldinger om og det bliver en flyvende start bag safetycar.

De udgåede kørere er: Liuzzi, Speed, Button, Rosberg og Sutil.

For at det ikke skal være løgn, så har vi lige fået meldinger om at det vil begynde at regne igen. Lige når starten går igen!

Winkelhock, der må siges at være en del under pres lige nu, får opmuntrende ord fra sin teamchef, Colin Kolles. Han siger, at "if you get it wrong, then it´s allright," altså det gør ikke så meget hvis han fejler starten. Så det tager forhåbentlig noget af presset af den unge kørers skulder.

De fleste kørere starter på intermediate-dæk. Man kan vælge frit nu, da brugen af regnvejrsdæk, automatisk annullerer 2-type reglen.

4-5 De 17 biler er i gang igen og der kommer en masse røg fra Wurz´ bil.
Op mod Schumacher S-svinget og kørerne varmer dækkene op. Lige ved og næsten, før starten går. Man kører en omgang til, og det har givet holdene en chance for at tjekke deres dæk. Enkelte kommer ind i pit for at skifte.

6-7
McLaren mener ikke at Hamilton er en omgang bagefter. Vi får se.

Og det bliver bekræftet af de officielle stewards. Hamilton var IKKE en omgang bagefter og får lov til at køre forbi feltet, for at komme op bag igen. Hamilton har nu overhalet feltet og kører i pit og skifter til tørvejrsdæk! Et enormt sats, men hvem ved?

7-8
Winkelhock bliver taget af Massa og Alonso og nu kommer Webber og Coulthard også. De to Red Bull-kørere ligger meget tæt og kæmper. Kovalainen bliver jagtet af Kimi, der meget gerne vil have Kovalainens sjetteplads.

9
Massa fører, Alonso lige efter. Coulthard tager Webber og Kovalainen og Kovalainen er femmer, med Räikkönen bagefter.

10
Hamilton kæmpede for et par omgange siden for at få greb i sne tørvejrsdæk og mistede meget tid. Massa og Alonso ligger tæt og kæmper om førstepladsen. Dejligt race.
Fremragende indsats af de to Red Bull-kørere, med Webber som treer og Coulthard på fjerdepladsen, der er et par sekunder efter australieren.

11
Hamilton kører hurtigste omgang på tørre dæk. Han blæser forbi de bagerste kørere, så det ser ud som om hans strategi var genial. Massa og Alonso kommer i pit og får tørvejrsdæk på. Alonso fik en smule mere brændstof på end Massa og er stadig bag brasilianeren.

12-14
Coulthard kommer i pit, Heidfeld ligeså. Hamilton er nu på omgangshøjde med de førende.
Massa, Alonso, Räikkönen, Webber, Wurz og Kovalainen, Coulthard og Kubica. Winkelhock, der fik en flot debut, dog i lyset af total kaos, er ude. Ild i motoren. Ærgerligt at se at begge Spyker bilerne endnu en gang er ude.

15-16
Räikkönen sætter hurtigste omgang, og med Hamilton på en sidste plads, kan der blive udjævnet væsentligt i mesterskabs-stillingen.
Kovalainen ligger og presser Wurz, og vil meget gerne fobi østrigeren.

17-18
Räikkönen har hentet 1½ sekund på Alonso på de seneste tre omgange, og Alonso er nu i en Ferrari-sandwich. Hamilton sætter hurtigste omgang, men har stadig over 27 sekunder op til nummer 15, Jarno Trulli.
Kovalainen presser Wurz ned ad langsiden og ligger mindre end en meter fra hans hækvinge. Han kommer forbi og nu er næste mål Mark Webber.

19-20
Ralf Schumacher ligger fornuftigt, men bliver presset af banen! Det er Nick Heidfeld der forsøger at tage Schumacher indenom i det skarpe sving lige før målstregen. Schumacher har ikke en chance og må udgå. Gult flag.
Sato er ude.
Kovalainen er femmer efter han overhalede Wurz og ligger lige i hælene på Webber.

21-22
Race-control vil undersøge episoden mellem Heidfeld og Schumacher. En eventuel straf vil blive givet efter løbet.
Kovalainen er mindre end 3/10-dele fra Webber. Intet er overstået endnu, for de otte første ligger indenfor 35 sekunder. Den næste pit-runde, kan blive afgørende.

23-24
Massa har lidt luft ned til Alonso med lidt over fire sekunder, men til gengæld er Räikkönen lige bagved Alonso. Hamilton er stadig bagerst og er ikke nogen spiller lige for tiden. Men en top 8 plads er ikke umulig, dog skal vi nok ikke forvente at se ham på podiet idag. Medmindre det begynder at regne....

25-26
Heidfeld er lige efter Kubica og er tæt på at ramme polakken. Han vil meget gerne forbi.
Løbet er stabilt for tiden.

27-29
Kovalainen vælger at gå i pit og slipper dermed for at kæmpe med Webber for tiden. Kommer ud som nummer 10.
Solen har været fremme længe nu og banen er helt tør. Det ser ikke ud til at der bliver mere regn.

30-31
Der er 14 biler tilbage. Massa fører med godt syv sekunder ned til Alonso, der er godt ni sekunder foran Räikkönen. Webber er nummer fire, Wurz 5, Coulthard 6, Kubica 7 og Heidfeld 8. Fisichella i pit og kommer ud på de hårde dæk.

32-35
Hamilton er oppe bag Fisichella, men italieneren lukker døren i for englænderen. Kamp mellem de to. Dejligt at se, efter nogle døde omgange. Han lader sin McLaren strække benene langs den bagerste langside og kommer forbi Fisichella.
Räikkönen i store problemer med 26 omgange igen! Han taber fart! Er han løbet tør? Hamilton inde til sit sidste stop, det samme er Trulli.

35-36
Kimi får bakset sin Ferrari tilbage til pitten, men det ser ud til at være slut for finnen. Det betyder at Webber ligger som treer og Coulthard er 4. Det så ud som om, at man har fejlberegnet benzinmængden i Räikkönen´s bil. Kimi ude.

37-38
Sidste stop til Alonso. En kollega jeg sidder med, har den opfattelse, at hver gang Michael Schumacher viser sig til et GP, så taber Räikkönen. Kan den gæve finne blive SÅ påvirket?
Massa ind i pit og ud igen. Han holder førstepladsen med masser af plads til Alonso.

39-40
Selvom der er tyve omgange endnu, så tipper vi at Massa tager en komfortabel sejr.
Kubica i pit, og kommer ud lige foran sin kollega, Heidfeld.
Hamilton har fanget Barrichello på 10. pladsen.
Hamilton er tydeligt hurtigere end Barrichello og tager brasilianeren ned ad langsiden.

41-43
Räikkönen forklarer, at han var i en god position og var ved at fange Alonso, men at bilen bare stoppede. Adspurgt om det påvirkede ham, sagde den kølige finne: "Nææh, egentlig ikke."
Alonso kører meget hurtigt nu. Han henter på til 3/10-dele ind på Massa, så måske denne skribent burde ændre sine forudsigelser?

44-47
Coulthard tager sit sidste stop og kommer ud lige foran de to BMW-kørere. Super godt kørt af den skotske alders-præsident.
Hamilton har nu prøvet noget andet for første gang. Han har lige fået blåt flag. Og det er sket to gange, så sagen undersøges. Lidt overkill i mine øjne, da Massa slet ikke er tæt nok på Hamilton, og vi har tidligere set Sutil få 3 og 4 blå flag uden der skete noget.
Men uanset hvad, er Massa kommet forbi nu.

Det ser ud som om, der er et stykke af en luftslange der er røget ud på banen, og den ligger rigtig dumt, for det ligger nede ved sving 1, og kørerne kan først se den i sidste sekund. Massa er lige ved at ramme den.
Alonso er nu under 5 sekunder fra Massa, og med 13 omgange igen, kan det godt lade sig gøre

48-49
Mørke skyer er ved at trække sig sammen, og der er en melding om at der kommer regn igen om ca. 7 minutter, altså med godt 8 omgange tilbage.
Kovalainen på regnvejrsdæk! Det er et ordentligt sats af finnen, men kommer regnen, så kan det blive særdeles vigtigt for ham. Kovalainens mekaniker siger i radioen: Det er en fandens stor satsning, men regnen kommer NU!

50-53
Kovalainen melder tilbage at han lige har fået et par dråber regn på hjelmen. Ser ud til at det er en god strategi. Sikke et løb!
Og der kommer regnen! Det pisker ned på dele af banen, mens der stadig er tørt ved pitten. Briatore der tog beslutningen om regndæk til Kovalainen, smiler mere end man har set længe. Og det er forståeligt!
Løbs-kommisærerne KAN fløjte løbet af, og det vil betyde at Massa vinder. Men lad os nu se. Hamilton kan tage et pit uden det vil koste ham, faktisk kan han endda kæmpe med om placeringerne.
Nu kommer de ind.
Alonso bliver sendt ud igen, og er millimeter fra at ramme Fisichella i pitten!
Hamilton fortsætter ude indtil videre.

54-55
Et sekund skiller Massa og Alonso. Alonso angriber Massa i Ford-svinget, hvor der er vådt, mens der er tørt oppe ved pitten, bare 100 meter derfra.
Alonso forsøger ned lad langsiden på Massa, men Massa lukker! Sikke et race! Alonso igen oppe og presse og kommer forbi! Når at ramme Massa på siden!
Fem omgange igen og intet er afgjort endnu!

56-57
Hamilton har taget sit pit, det var alligevel for vådt derude.
Alonso blæser videre og har taget 1½ sekund ud af Massa på andenpladsen. Mark Webber ligger stadig treer og det skal blive rart at se ham på podiet om få minutter. Det bliver anden gang for australieren. Weber har vunet 8 pladser siden starten, mens Coulthard har hentet hele 15 pladser og han ligger nummer 5, med Wurz foran sig.

58-59
Alonso er kørt fra Massa. Et fuldstændigt uforudsigeligt løb er ved at være slut og det ligner en sejr til Alonso. Så jeg trækker min tidligere udtalelse tilbage af frygt or en meget fuld e-mail postkasse. Hamilton har kørt sig op til Fisichella på 9. pladsen

60
Sidste omgang. Hamilton kommer forbi Fisichella og Alonso er på sin sidste omgang.
Dér kommer Alonso ind over stregen med over 7 sekunder ned til Massa. Og nede i chikanen før det skarpe sving, er Webber ved at tabe tredjapldsen til Wurz! Drama til sidste øjeblik. Han holder Wurz bag sig, med nød og næppe. Coulthard bliver femmer og Kubica sekser. heidfeld er 7´er og Kovalainen tager det sidste point. Et fantastisk løb, med masser af drama, afkørsler, kaos, sammenstød og et VM der er fulstændigt åbent.

Vi siger tak til jer der fulgte med og vender tilbage igen om to uger, når vi kommenterer Ungarns GP.