• Forside

To be or not to be legal

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 17/2 2006 klokken 12:02

Problematikken omkring lovligheden af den nye Scuderia Toro Rosso racer kører i øjeblikket i højeste gear. Ikke bare på grund af den omdrejningsbegrænsede V10 Cosworth motor, men specielt fordi STR01 ligner en RB1, hvilket ikke er helt lovligt.

Men det er det måske alligevel. Ifølge Concordeaftalen skal alle hold designe deres egne biler eller købe tegningerne af en ikke-F1 organisation, på samme måde som hvis man fik en tegnestue til at designe bilen for en.

Da STR01 nærmest er en tro kopi af RB1 er bilen tilsyneladende ulovlig. Men nu bliver det speget. For Dieter Mateschitz forsvarer sig med, at hans Red Bull Koncern købte designet til RB1 af Jaguar, og at RB1 i virkeligheden var et Jaguar R5 chassis. Da Jaguar ikke deltog i Formel 1 i 2005 så er tegningerne til RB1 købt af en ikke-F1 organisation, og dermed bliver STR01 lovlig.

STR Vitantonio Liuzzi i den lovlige STR01

Det lyder speget, og det er speget. Men det er også smart fundet på, for manøvren har sparet Scuderia Toro Rosso for en masse udviklingsomkostninger, og kan man bevise sammenhængen, er det faktisk lovligt.

Skulle STR01 gå hen og være årets overraskelse i Bahrain, så har de konkurrerende teams lov til at indgive en klage over lovligheden, og så skal STR en tur i retten.

Men indtil det modsatte er bevist, så længe er STR01 chassiset lovligt.