• Forside

Flot, men kedelig sejr til Ferrari

Sæsonen lakker efterhånden mod enden, og efter en tre ugers sommerferie, var alle 22 kørere atter på banen, for at samle de vigtige VM-point sammen. Her følger en komprimeret rapport fra Tyrkiet.

Af: (@bmf1.dk) d. 27/8 2007 klokken 18:08

Vi vidste vel egentlig godt, at det ville ske. Massa og Räikkönen i det 'rene' spor og de to McLaren-drenge i det beskidte. Resultatet var stort set givet på forhånd, selvom søndagens løb skulle have været nervepirrende, spændende, udmattende og generelt lige til en top tre-plads over bedste løb.

Det startede godt. De første 150 meter var rigtig gode og spændende. Derefter blev resten af løbet en lidt tør omgang, med få overraskelser og slet ingen dramatik.

For mange tifosi, var nyheden om at Kimi skiftede til Ferrari, lige så meget faux pas, som Paris Hilton der synger. Og finnen passede da også i mange øjnes ind i teamet, som en fisk på land. Men det var en helt anden Kimi vi så i går. Motiveret, målrettet og fokuseret. Til pressemøderne op til løbet, havde han joket, grinet og talt meget. Blandt de ting han talte om, var at han endelig havde fundet sig til rette i teamet og han ville virkelig trykke hårdt på speederen.

Det blev dog som vi ved, Masa der tog sejren, men alligevel sad man lidt med følelsen, at Räikkönen kunne tage sejren hvis han ville. Nå, det er måske kun mig.

Felipe Massa, Ferrari, vinder det Tyrkiske GP 2007

Ferrari kom fantastisk godt fra start, ganske som ventet. Istanbul er en vidunderlig bane, men de første 150 meter, KAN afgøre hvem der tager det ternede flag og søndagens løb var ingen undtagelse.

Massa kørte som skudt ud af en kanon og skulle passe på Hamilton lige ved siden af. Kimi Räikkönen fik dog hurtigt sat Wonderboy på plads og lukkede behændigt hullet til sin makker. Godt set af Kimi.

Alonso kiksede fuldstændig starten. Om det er spændingerne i teamet mellem ham og stort resten af teamet, Hamilton i særdeleshed, vides ikke, men en dobbelt verdensmester der fejler så galt, er bare ikke godt nok.

Alonso fik i Malaysia en ny ven. Nick Heidfeld. De to fik også noget at snakke om i går, da ikke bare Heidfeld, men også dennes teamkammerat Kubica, smuttede forbi spanieren, da starten gik. Længe lå Alonso og forsøgte at overhale Heidfeld, men der var ligesom ikke nok power i Alonso´s McLaren, til at gøre alvor af det. Han havde farten ned ad de lange stykker, men det kneb i svingene.

Alonso under løbet på Istanbul Park 2007

Det er faktisk kun da Heidfeld går i pit, at Alonso får lidt luft og kan trække tid ud. Da Heidfeld kommer ud igen og Alonso senere selv skal i pit, når han ud foran tyskeren.

Hamilton ligger hele løbet og er i kontakt med Kimi på andenpladsen. Finnen ser ud til at have fundet sit kølige overblik og kan stort set bestemme selv, hvor meget der skal være mellem ham selv og Massa på førstepladsen.

Hamilton punkterer dog med 16 omgange igen og må kravle hjem. Dette udnytter Alonso og Hamilton slutter som nummer fem, Alonso når lige det sidste trin på podiet, efter Räikkönen og Massa, der vinder løbet.

Heidfeld beholder sin 4. plads og Kovalainen slutter flot på en sjetteplads, efter et superløb af den unge finske kører. En oprejsning til Renault må det være. Kovalainen lå længe og kæmpede med Coulthard og på et tidspunkt førte han endda løbet kortvarigt.

Fisichella sluttede lige uden for pointene, på en niendeplads. Det er som om gassen er gået lidt af ballonen hos den italienske kører. Det rygtes ligeledes, at Nelson Piquet jr, overtager Fisi´s sæde i 2008. Men lad os nu se. Stadig et ok løb fra Renault.

Fisichella under træningen i Tyrkiet 2007

Nogle andre der ligeledes havde et fint løb, var Nico Rosberg og Robert Kubica. Det kan ikke længere overraske, at BMW er feltets 3. bedste team, men set i forhold til resten af sæsonen, havde Kubica en lidt anonym dag i går. Men med Heidfeld´s 4. plads, er der plads til at smile alligevel.

Rosberg har endnu en gang vist, at de unge kørere, både kan og vil. Han har gang på gang sat sin mere erfarne kollega, Alex Wurz på plads, og Rosberg kørte et godt løb og sluttede som 7´er, mens Wurz lidt skuffende slutter som 11.

Schumacher og Trulli ligner to kørere der er færdige. På alle måder. Trulli blev i starten ramt bagfra af Fisichella og endte bagerst, så at han endte på en 16. plads er faktisk ok. Schumacher på en 12. plads er vel....ok?

Toyota bliver nødt til at hive et par kaniner op af hatten til næste år, for de behøver ikke koncentrere sig mere om dette års model. Dét løb er kørt.

Nico Rosberg, Williams, nyder det gode vejr i Tyrkiet 2007

Det samme kan siges om Button og Barrichello. I véd, dem der kører rundt i den der klodsede Earth-Dream car. Det eneste Earth-Dream ved bilen, må være det jord reklamebureauet havde i hovedet, for nogen drøm er det langt fra!

En 13. plads til Button og en ærgerlig 17. plads til Barrichello. Øv.

Pænt løb for Davidson, lidt synd at deres pit-strategi ikke virkede optimalt. Han tabte for meget tid til at ét stop havde en reel effekt. Sato imponerede ikke, men ok, det har de så gjort så mange andre gange.

Liuzzi og Vettel klarede også skærene, Liuzzi blev 15 og Vettel 19. Begge havde et forudsigeligt og kedeligt løb, hvor det handlede om at holde bilen hjem.

Yamamoto og Sutil fuldførte Tyrkiets GP. Hørte I det? De fuldførte. Begge to. Sutil kørte ikke op i en anden bil. Han besluttede sig heller ikke pludselig for, at han ville se hvad der skete, hvis man botaniserede lidt. De to sluttede feltet af og hermed slutter jeg også af.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)