• Forside

Belgiens Grand Prix - Kimi vinder for 3. gang i træk

Læs herunder vores dækning af Belgiens Grand Prix, som begivenhederne udspandt sig, LIVE, under løbet.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 16/9 2007 klokken 12:09

Spa banen er en af de mest vellidte på Formel 1 kalenderen. De fleste kørere elsker den kuperede bane, der er en af de mest udfordrende på kalenderen, ikke mindst Eau Rouge svinget, som må siges at være det mest kendte sving eller svingkombination i Formel 1, et sving som kun ægte mestre tager flat-out.

Hvem husker ikke Hakkinens overhaling af Michael Schumacher, hvor de begge tordnede ned gennem svinget og Häkkinen trak koldt og roligt forbi.

Mark Allan Webber på Spa-Francorchamps om lørdagen 2007.

Efter et meget meget skuffende løb på Monza er Ferrari tilbage for fuld styrke, ren rød front op til dagens løb, et løb som begge kørere helt sikkert vil gøre alt for at vinde, der er meget værdifulde mesterskabspoint på spil for dem begge.

Vejret er typisk nordeuropæisk septembervejr, 18 gr. og 27 grader på banen, men da Spa er beliggende i Ardennerne, er vejret dybt uberegneligt. Det lader dog ikke til at vi skal have endnu et vådt løb, hvilket kan gøre et i forvejen svært løb endnu sværere.

Efter lørdagens motorskift er Robert Kubica og Giancarlo Fisichella begge rykket 10 pladser ned af gridden. Det betyder, at Kubica starter som nummer 14 og Fisichella lukker og slukker som nummer 22.

Vi ønsker alle vores læsere et godt løb, på den sidste europæiske bane i kalenderen.




Holdene er ved at gøre klar til starten. Fisichella har logisk nok valgt at starte fra pitten, efter han er rykket 10 pladser tilbage og skal starte sidst, det samme gør Anthony Davidson.

Der forventes en 2 stops strategi i dag hvor dækmulighederne er medium og bløde dæk, leveret af Bridgestone.

Bilerne kører ud på installationsomgangen og alle 22 biler kommer fint afsted.

Rød front i Belgien.

Omgang 1
Starten er gået og alle biler er på vej mod første sving i fuld fart, ofte hersker her kaos, når mere end 20 biler alle vil være først, eller i det mindste foran ham der er foran.

Ferrari forrest i første sving, Alonso presser Hamilton ud på græsset, "fremragende" teamkørsel af de 2 McLarens.

Omgang 2
Der er hård kamp om 6.-7.-8. pladen, hvor Kovalainen, Webber og Heideld kæmper benhårdt, samtidigt med at Fisichellas løb er slut efter 1 omgang.

Omgang 3
Webber trækker kontant forbi Kovalainen, alt i mens Kimi sætter bedste tid. Kovalainen har slet ikke fart i bilen, Heidfeld udbremser ham mere eller mindre rutineret og sender ham ned på 8. pladsen.

Omgang 6
Kubica har kørt sig på til nummer 9 og lægger an til et seriøst angreb på Kovalainen.

Imens er Andrian Sutil oppe på 12. pladsen. Det bliver sikkert fejret i Spykers lejr i aften.

Omgang 8
Ferrari trækker fra og har over 6 sekunder til McLaren. 5. manden er Rsoberg, der er ved at få følgeskab af Webber og Heidfeld, allerede nu har vi fået masser af spænding og knivskarpt race.

Vettels løb er også slut, han parkerer i pitten. De forsøger dog at fikse hans bil, men meldingen er at han ikke kan dreje til højre, en temmelig uheldig fejl ved en racerbil.

Omgang 11
Kovalainen har en dårlig dag, for 3, gang så overhales han, denne gang af Kubica. Imens der sætter Kimi endnu en bedste tid, er han på en anden strategi end Massa? Han er nu 5 sekunder foran og flyver derud af.

Omgang 14
Rosberg er første mand i pit, efterfulgt af Webber. Det må helt sikkert glæde Williams at han pitter nu.

Omgang 15
Kimi pitter sammen med Alonso. Ferrari har virkelig overtaget i dag. Alonso har tabt et sekund pr. omgang, på samme strategi som Kimi.

Spykers B-spec er en åbenlys succes og Sutil presser Coulthard hårdt i kampen om 11. pladsen.

Omgang 16
Massa og Hamilton pitter. McLaren og Ferrari er på ens strategier i dag, endda for begge piloter.

Fernando Alonso

Omgang 18
Kimi fører stadig, 8 sekunder foran Heidfeld, der endda mangler et pitstop. 1. pitstop er tæt på at være elendigt for Alonso, han har tabt yderligere 2 sekunder til Kimi - det er slet ikke McLarens dag i dag.

Heidfeld pitter, som en af de sidste i topstriden.

Omgang 20
Kovalainen er oppe på en 5. plads og lader til at kunne forklare hans manglende fart i den første del af løbet, med en 2-stops strategi.

Halvdelen af løbet er gået og folk er ved at finde deres placeringer.

Omgang 24
Vi har været inde på det før og er det nu igen. Pendulet svinger i F1, sidste løb på Monza endte med lammetæv til Ferrari. Kun 7 dage senere tæver de McLaren - der er tæt på 20 sekunder mellem Kimi og bedste McLaren kører.

Coulthard, Barrichello og Davidson er de sidste 3, som mangler et pitstop.

Omgang 26
Honda kan slet ikke leve op til den seneste tids succes. Nummer 12 og 15 er de pt. og Barrichello på 12. pladsen mangler endda et pitstop.

BMW Sauber viser tydeligt at de er 'best of the rest'. Heidfeld er oppe som nummer 5 og Kubica er på en 8. plads.

Omgang 30
Button presses benhårdt af Sato, der har under ½ sekund op til ham og yderligere er markant hurtigere. Det kan ikke vare længe, før Hondas dårlige weekend er total.

Med 14 omgange igen starter Rosberg sidste pitstopsomgang. En 6. plads er et godt resultat for Williams, man kan vel kalde det 'best of the rest of the rest'. Samtidigt pitter Kimi også - ganske som i første omgang stops, men Massa skal virkelig køre stærkt for at vinde løbet.

Takuma Sato, Super Aguri SA07.

Omgang 31
Endnu en gang må Coulthard parkere med tekniske problemer. Den skotske veteran er mildest sagt ikke tilfreds med teknikken i sin Red Bull racer. Der har været højlydte skænderier om kvaliteten af deres egen gearkasse - DC vil foretrække at man køber en gearkasse, som ikke bryder sammen konstant.

Omgang 32
Massa har et helt problemfrit pitstop og han er videre. Imens har Sato klemt sig uden om Button. Alonso kommer ind til sit sidste stop.

Omgang 34
Med nye dæk, så er der lukket op for en omgang hurtige omgange. Først sætter Alonso bedste tid, så Massa og så Alonso igen. Hamilton mangler sit sidste stop, men så hurtige som folk er på de bløde dæk, så burde han få det afviklet hurtigst muligt.

Omgang 35
3-4 sekunder til Massa fra Kimi og ca. 14 sekunder til Alonso. Kimi slapper åbenbart lidt af med under 10 omgange tilbage.

Omgang 36
Alexander Wurz stopper for i dag. Det har ikke været nogen god weekend for østrigeren. Imens ser det ud til at Webber skal redde Red Bull endnu et point. Ikke nogen dårlig præstation.

Omgang 37
Med 7 omgange igen kører Hamilton i pit til hans sidste stop. Kubica presser Kovalainen hårdt for det sidste VM point. Samtidigt kører Button en rygende Honda i pit, dagen er slut.

Omgang 38
Kovalainen og Kubica er endnu en gang i heftigt slagsmål. Der kan ikke presses et stykke slikpapir ned mellem forvingen på BMW'en og Renaultens bagende.

Omgang 41
Med 3 omgange igen er feltet ved at falde på plads. Et godt resultat for Ferrari, der med en 1-2 sejr og Hamilton på 4. pladsen haler ind på ham i mesterskabet.

Med 3 løb igen er der ved at være en regulær mulighed for at Ferrari i sidste øjeblik kan snuppe pokalen ud af hænderne på McLaren Mercedes (og ikke et ord om spionsagen i den forbindelse).

Omgang 43
Én omgang igen. Alt tyder på en komfortabel Ferrari 1-2 sejr. Massa trækker op bag Kimi, så man endnu en gang kan køre fælles over stregen. Monza er tydeligvis glemt. Nu drejer det sig om at sikre sig begge mesterskaber.

Omgang 4
For 3. gang i træk vinder Kimi i Belgien. 2004, 2005 og 2007 er hans flotte sejrsrække.

Massa, Alonso, Hamilton, Heidfeld, Rosberg, Webber og Kovalainen får de point, der deles ud i dag.

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Kimi Räikkönen Ferrari 44. omg.   2
2. Felipe Massa Ferrari 4,6 sek. 4,6 sek. 2
3. Fernando Alonso McLaren 9,6 sek. 14,3 sek. 2
4. Lewis Hamilton McLaren 9,2 sek. 23,6 sek. 2
5. Nick Heidfeld BMW Sauber 28,2 sek. 51,8 sek. 2
6. Nico Rosberg Williams 24,9 sek. 76,8 sek. 2
7. Mark Webber Red Bull 3,7 sek. 80,6 sek. 2
8. Heikki Kovalainen Renault 4,4 sek. 85,1 sek. 1
9. Robert Kubica BMW Sauber 0,5 sek. 85,6 sek. 2
10. Ralf Schumacher Toyota 2,9 sek. 88,5 sek. 1
11. Jarno Trulli Toyota   15,8 sek. 2
12. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 28,2 sek. +1 omg. 1
13. Rubens Barrichello Honda 11,1 sek. +1 omg. 1
14. Adrian Sutil Spyker 2,3 sek. +1 omg. 2
15. Takuma Sato Super Aguri 0,6 sek. +1 omg. 2
16. Anthony Davidson Super Aguri 27,8 sek. +1 omg. 1
17. Sakon Yamamoto Spyker 15,1 sek. +1 omg. 2
Udgåede kørere
  Jenson Button Honda   +8 omg. 2
  Alexander Wurz Williams   +10 omg. 3
  David Coulthard Red Bull   +15 omg. 1
  Sebastian Vettel Toro Rosso   +36 omg. 2

Belgiens Grand Prix.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T20:39.066 2 10
2. 2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T20:43.666 2 8
3. 3. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1T20:53.366 2 6
4. 4. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T21:02.666 2 5
6. 5. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T21:55.866 2 3
7. 7. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T21:59.666 2 2
DNF / Ikke-fuldførte
19. 15. Alexander Wurz Williams Racing
P
34 omg. 3 0
20. 11. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
29 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)