• Forside

Kvalifikationen Live - Hamilton i front

Det blev en våd kvalifikation, hvilket var med til at betyde, at der blev vendt lidt rundt sammenlignet med det normale styrkeforhold. Det blev dog igen McLaren og Ferrari, der var hurtigst med Hamilton i pole.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 29/9 2007 klokken 06:09

Det blev en spændende kvalifikation, hvor ingen af kørerne spildte ret meget tid i pitten. Det var ganske enkelt vigtigt at få kørt så mange omgang som muligt under de meget anderledes forhold end i går.

Til slut endte det dog alligevel med, at det blev McLaren og Ferrari, der besatte de fire forreste pladser med en ren McLaren-front og Lewis Hamilton i spidsen. Blandt de positive overraskelser var Jenson Button (Honda) og Sebastian Vettel (Toro Rosso), der benyttede de våde føre til at sikre sig pladser i top ti. Til gengæld endte begge Renault-kørerne deres dag i anden udskilning, ligesom en tiendeplads til Robert Kubica (BMW Sauber) også er lidt under hans sædvanlige niveau.

Her følger vores live dækning af kvalifikationen.




Efter at lørdagens træning endte i en stærkt fortyndet udgave, hvor der kun var adgang til banen i cirka tre et halvt minut, så er kvalifikationen for alvor et åbent spørgsmål – specielt hvis det skulle ende med at være vådt på banen.

I fredagens første træning dominerede Ferrari, mens McLaren tog sig af den anden. Det virkede dog som om, Ferrari bevidst kørte langsomt i den træning, idet de var noget langsommere end om formiddagen, hvor man måtte forvente, det skulle være modsat taget i betragtning af, at banen bliver bedre prepareret med gummi, og holdene har fået flere data. Så hvordan styrkeforholdet virkelig er mellem dem er svært at sige, men mon ikke det bliver rimelig tæt.

Det er stadig vådt på Fuji-banen, så der er lagt op til en yderst uforudsigelig kvalifikation, hvis da lægehelikopteren kan lette. I værste fald kan vi stå overfor en udskydelse af kvalifikationen.

Første udskilning (Q1):

Så er kvalifikationen startet, og der er med det samme masser af kørere på banen inklusiv de to McLaren-kørere, mens det ser ud til, at Ferrari er lidt mere tilbageholdende. De kommer dog også efter godt et par minutter, og dermed er det kun Renault, der har deres piloter i garagen.

Den store aktivitet skyldes uden tvivl det våde vejr, der øger risikoen for fejl og dermed behovet for et ekstra forsøg. At ingen rigtig har nået at finde en god opsætning til det våde føre gør det så ikke bedre.

De første tider ligger på omkring 1:28, hvilket er omkring fire sekunder hurtigere end Wurz' tid fra i formiddag.

Da de tyve kørere alle har sat en tid, er det Felipe Massa (Ferrari) der med 1:27.586 er hurtigst med Lewis Hamilton (McLaren) fire tiendedele efter og Nick Heidfeld (BMW Sauber) lige i haserne.

Ralf Schumacher (Toyota) og Sebastian Vettel (Toro Rosso) spinder begge, men de er i stand til at fortsætte.

Kørerne fortsætter med endnu et forsøg, hvilket sikkert er klogt, da der hurtigt kan blive lidt tørt i idealsporet, hvilket vil give bedre tider. Alonso sætter da også en tid på 1:25.966, hvilket indtil nu er klart hurtigst. Massa forbedrede sig til sammenligning til 1:27.313. Vettel tager tredjepladsen – dette kan være en stor mulighed for nogle af de langsommere hold til at komme langt op på gridden.

Der sker hele tiden ændringer som banen bliver hurtigere og hurtigere. Massa er nu også nede i 1:25'erne, omend stadig på andenpladsen.

Alonso pitter, men Massa tager en omgang til, og det giver ham førstepladsen med et forspring på to tiendedele. Spørgsmålet er om Alonso føler sig sikker på, at sin tid rækker, eller om han går ud igen.

Der er nu fire minutter igen og det er kun Alonso, der er i pit, men flere af kørerne har været inde for at få foretaget justeringer og/eller friske dæk.

Tre minutter tilbage og begge Renault-kørerne er blandt dem, der står til at blive siet fra. Desuden er Nico Rosberg (Wiliams) og David Coulthard (Red Bull) blandt de kørere, der normalt går videre, i farezonen.

Lewis Hamilton er nu rykket ned på en 18. plads! Skal han allerede holde fyraften? Nej, nu forbedrede han sig til en tredjeplads, så han bør være sikker på videre deltagelse.

Tiden er udløbet, så nu er det bare et spørgsmål om, hvem der kan forbedre sig i deres sidste forsøg.

Gult flag! Det er Ralf Schumacher (Toyota), der er kørt op bag i en af Spykerne. Det lader til Toyotaen er så beskadiget, at han ikke kommer til at kunne fortsætte, selvom han egentlig kvalificerede sig til anden runde.

Dermed er Q1 forbi, og det bliver Rubens Barrichello (Honda), der ellers har ry for at være god i regnvejr, Alexander Wurz (Williams), Anthony Davidson (Super Aguri), Adrian Sutil (Spyker), Takuma Sato (Super Aguri) og Sakon Yamamoto (Spyker), der er ude. Det vil sige, de to japanske-kørere sluttede på de to sidste pladser, hvilket sikkert ikke gør publikum særlig begejstret.

Nr. Kører Hold Bedste tid
1. Felipe Massa Ferrari 1:25.359
2. Fernando Alonso McLaren 1:25.379
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:25.390
4. Lewis Hamilton McLaren 1:25.489
5. Mark Webber Red Bull 1:25.970
6. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:25.971
7. Sebastian Vettel Toro Rosso 1:26.025
8. Robert Kubica BMW Sauber 1:26.300
9. Nico Rosberg Williams 1:26.579
10. Jenson Button Honda 1:26.614
11. Jarno Trulli Toyota 1:26.711
12. David Coulthard Red Bull 1:26.904
13. Giancarlo Fisichella Renault 1:26.909
14. Ralf Schumacher Toyota 1:27.191
15. Heikki Kovalainen Renault 1:27.223
16. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:27.234
Ikke kvalificeret til næste afdeling
17. Rubens Barrichello Honda 1:27.323
18. Alexander Wurz Williams 1:27.454
19. Anthony Davidson Super Aguri 1:27.564
20. Adrian Sutil Spyker 1:28.628
21. Takuma Sato Super Aguri 1:28.792
22. Sakon Yamamoto Super Aguri 1:29.668

Resultatet af den første udskilning


Anden udskilning (Q2):

Så er anden udskilning i gang, og igen tøver kørerne ikke med at komme ud og sætte nogle tider, og igen er det Renault, der venter i pitten dog med Kimi Räikkönen (Ferrari) som følge denne gang – og naturligvis Ralf Schumacher, der ikke kommer til at køre mere i dag.

Jarno Trulli (Toyota) bliver den første til at sætte en tid, men med 1:27.891 skal han ikke forvente, at den rækker til videre avancement. Der ser Alonsos tid på 1:24.978 mere realistisk ud. Hamilton og Massa lægger sig på de to næste pladser.

Nico Rosberg (Williams) har skiftet motor til denne weekend, så han kommer til at få en straf på ti placeringer.

Indtil videre er det kun de to McLaren-kørere, der har formået at komme under 1:25.

Med syv minutter igen er der 1,3 sekunder fra Alonso og ned til Vettel på 11. pladsen.

Alonso forbedrer sig til 1:24.806. Det virker umiddelbart som om McLaren-raceren fungerer bedre end Ferrarien – i hvert fald under de nuværende forhold.

Med fem minutter igen er det Trulli, Vettel, Giancarlo Fisichella (Renault), Heikki Kovalainen (Renault), Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) og Ralf Schumacher, som ligger til at blive elimineret.

Lewis Hamilton tager førstepladsen med 1:24.753, men det virker til, at det er meget tæt mellem de to McLaren-kørere, så alt kan ske, når vi når til Q3, hvor top ti-startrækkefølgen afgøres.

Felipe Massa er også blandt de kørere, der er en tur af banen. Han kan dog fortsætte.

Der er nu bare to minutter igen, og Fisichella er i pitten. Det ser ikke godt ud for Renault. Skal de virkelig have begge deres kørere i den dårlige halvdel af gridden? Netop da kommer han tilbage på banen, men han får kun ét forsøg til at forbedre sig. Kovalainen virker umiddelbart ikke til at kunne gøre meget for at komme fri af den 14. plads, han ligger på.

Nick Heidfeld (BMW Sauber) ligger nu nummer fire mellem de to Ferrari-kørere.

Kovalainen og Coulthard er begge af banen. Kovalainen når dog at komme rundt til endnu en omgang, og han forbedrer sig, men bare ikke nok. Det samme gælder for Fisichella – begge Renaulter er ude.

Dermed slutter Hamilton som den hurtigste i Q2 foran Alonso, Räikkönen, Massa, Heidfeld, Jenson Button (Honda), Robert Kubica (BMW Sauber), Mark Webber (Red Bull), Rosberg og Vettel. Følgende kørere klarede den ikke: Fisichella, Kovalainen, Coulthard, Trulli, Liuzzi og Schumacher.

Nr. Kører Hold Bedste tid
1. Fernando Alonso McLaren 1:24.806
2. Lewis Hamilton McLaren 1:24.753
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:24.988
4. Felipe Massa Ferrari 1:25.049
5. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:25.248
6. Jenson Button Honda 1:25.454
7. Robert Kubica BMW Sauber 1:25.530
8. Mark Webber Red Bull 1:25.535
9. Nico Rosberg Williams 1:25.816
10. Sebastian Vettel Toro Rosso 1:25.909
Ikke kvalificeret til næste afdeling
11. Giancarlo Fisichella Renault 1:26.033
12. David Coulthard Red Bull 1:26.247
13. Heikki Kovalainen Renault 1:26.232
14. Jarno Trulli Toyota 1:26.253
15. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:26.948
16. Ralf Schumacher Toyota  

Resultatet af den anden udskilning


Super Pole (Q3):

Starten på de sidste 15 minutter, hvor de ti forreste pladser skal fordeles er ved at nærme sig. Som altid skal de ti kørere starte løbet med samme mængde brændstof, som de starter Q3 med, så vi vil i starten se, at kørerne forsøger at få lettet bilen lidt, inden de for alvor begynder at sætte tider. Vi har dog set i de to første afdelinger af kvalifikationen, at bilens vægt ikke havde særlig stor betydning, så måske nogle vil forsøge at få en god tid ind tidligt.

Som sædvanligt er det Hamilton, der fører karavanen an. Alle ti kørere er ude med det samme.

Der ser ud til, at Hamilton tager den med ro, mens Alonso til gengæld starter med en tid på 1:25.596. Felipe Massa tager andenpladsen med 1:26.243 efterfulgt af Hamilton i 1:26.613. De resterende kørere virker til at være relativt tilbageholdende her i den indledende fase.

Kimi Räikkönen har været en tur af banen, men han kan dog fortsætte. På den efterfølgende omgang sætter han en tid, der bare er fire hundrededele langsommere en Alonso, hvilket giver ham andenpladsen.

Alonso fortsætter med at presse tiderne. Han forbedrer sig i den første sektor, men de to sidste sektorer er ikke hurtige nok til, at han forbedrer sin samlede tid.

Alonso skrider rundt i det sidste sving men får samlet bilen fint op, så han kan fortsætte uden problemer.

Hamilton er den første til at gå i pit. Det sker efter knap syv minutter. Kort efter får han følgeskab af Button, der pt. ligger sidst.

Det menes, at alle kørerne er på almindelige regnvejrsdæk.

Hamilton forbedrer sig fra en fjerde- til en tredjeplads efter sit pitstop, mens Button rykker op på sjettepladsen.

Der er nu fire minutter igen, så det er ved at være sidste chance, hvis der er nogle af kørerne, der vil en ekstra tur i pitten. Alonso går ind til sit første pitstop.

To minutter igen og Räikkönen laver en fejl, der ødelægger omgangen.

Så sætter Räikkönen til gengæld bedste tid af alle i den første sektor. Kan han fravriste pole fra Alonso, der netop da forbedrer sig til 1:25.438? Kimi sætter personlig bedste i den midterste sektor – nej, det rækker ikke. Tiden er otte hundrededele langsommere end Alonsos.

Hamilton har ét sidste forsøg, og han er langt hurtigere end Alonso i den første sektor, men han sætter noget til i den midterste. Ja, han gør det: 1:25.368 og det bliver en ren McLaren-front med Hamilton forrest efterfulgt af Räikkönen og Massa fra Ferrari, Heidfeld, Rosberg, Button, Webber, Vettel og Kubica.

Dermed er kvalifikationen ovre. Du kan se hele resultatet af den her. Vi vender i løbet af dagen tilbage med nyt fra Formel 1-verdenen.

Og husk: løbet starter klokken 06:30 dansk tid i morgen!

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:25.368 30
2. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:25.438 27
3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:25.516 29
4. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:25.765 29
6. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:26.728 33
8. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:26.914 29
13. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:26.247 21
18. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:27.454 10
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)