• Forside

Brasiliens Grand Prix: LIVE - Räikkönen tager titlen!

Finale afslutningen er lige op over, og vi lukker for sidste gang i år, op for vores live-dækning. De 22 kørere skal ud på 71 omgange, og når det er gjort, hedder verdensmesteren enten, Lewis Hamilton, Fernando Alonso eller Kimi Räikkönen. Læs her vores livedækning fra løbet.

Af: (@bmf1.dk) d. 21/10 2007 klokken 17:10

Indledning
Om kort tid, blænder vi op for årets sidste løb, Brasilians Grand Prix her på Interlagos-banen, lige udenfor millionbyen Sao Paolo.

Vi har at gøre med en bane, der ændrer sit forløb ganske meget undervejs. Den har bakker og dale, store, bløde sving, men også små skarpe, hvor indstyringen er altafgørende.

Der er to lange stykker, den første er start/mål-langsiden, hvor hastigheden snildt kommer op over 300 km/t, ned til det første venstre-knæk. Et stykke hvor placering er meget vigtig, og hvor vi før har set masser af drama. Det næste lange stykke, kommer lige efter, og her kommer bilerne op på omkring 300 km/t, før det går til venstre i en let tricky venstre-kurve.

Det er en Ferrari-bane, forstået på den måde, at Ferrari-bilernes længere akselafstand, vil få bedre muligheder for at tage de bløde og hurtige sving. Mclaren er en smule hurtigere på den anden sektor, og spørgsmålet er om det er nok.

Massa, Alonso og Button på podiet i Brasilien 2006

Under kvalifikationen i går, så vi Massa sætte pole, foran Hamilton. Räikkönen er treer, med Alonso som en skuffende nummer fire. Fernando Alonso må og skal forbi Kimi Räikkönen hurtigt, for at lukke hullet op til de to førende. Massa derimod vil sandsynligvis forsøge at holde Hamilton bag sig og dermed gøre det muligt for Räikkönen at komme op og forbi.

Det forventes ikke, at Massa vil kæmpe for at holde førstepladsen. Bevares, han er brasilianer på hjemmebane og vandt sidste år, men han er ude af kampen om VM, og Ferrari vil nok lade dem tage skiftet enten i starten eller i forbindelse med pit hvis det skulle blive nødvendigt.

Rent statistisk taler det heller ikke til hans fordel. Kun ni polesittere, har siden 1973 også vundet løbet, dog skal det nævnes, at det brasilianske løb har skiftet mellem Interlagos og Jaceparagua.

Netop de to McLaren-kørere, samt Kimi Räikkönen, er hovedpersonerne i årets kamp om titlen. Lewis Hamilton har ført store dele af sæsonen, en præstation der er helt fantastisk af den kun 22-årige rookie. Han kommer til Brasilien med 107 point. Hans teamkollega, Fernando Alonso, er på en andenplads med 103 point, og der er kun tre point ned til Kimi Räikkönen, der altså også kan løbe med sejren og dermed verdensmestertitlen.

Lewis Hamilton under fredagens frie træning i Brasilien 2007

Finalen bliver afgjort om mindre end to timer. Bliver det Fernando Alonso, der kan løfte trofæet for tredje gang i træk? Bliver det endelig en titel til finske Kimi Räikkönen, der har været så meget i gennem? Eller bliver det Lewis Hamilton, det engelske håb, der har overrasket alt og alle og kan som den første rookie nogensinde, vinde mesterskabet?

Lad os se på tallene.

Hamilton vinder mesterskabet, hvis:
Han vinder eller blive toer.
Han slutter treer og Alonso vinder ikke, Kimi får en fjerdeplads eller lavere.
Han får en femteplads og Alonso ikke vinder.
Han er sekser eller syver og Alonso ikke bliver toer eller bedre, og Kimi ikke vinder.
Han slutter otte, Alonso kommer ikke på podiet og Kimi bliver ikke vinder eller toer.
Han får ikke nogen point, Alonso slutter ikke bedre end femmer og Räikkönen vinder ikke og bliver ikke toer.

Alonso vinder mesterskabet, hvis:
Han vinder løbet og Hamilton er treer eller lavere
Han slutter som toer og Hamilton slutter sekser eller lavere.
Han slutter som treer, Hamilton er ude af top syv og Räikkönen ikke vinder.
Han slutter som firer, Hamilton scorer ingen point og Kimi vinder ikke og bliver heller ikke toer.

Räikkönen vinder mesterskabet, hvis:
Han vinder løbet, Hamilton er ude af top fem og Alonso ikke slutter som toer.
Han slutter toer, Hamilton er otter eller lavere og Alonso ikke er på podiet.

Vejret er solrigt og varmt, med temperaturer omkring 30 grader, og en banetemperatur på hele 63 grader. Med Bridgestone´s bløde og superbløde dæk, skal det nok blive spændende at se, hvor længe dækkene holder på den nyasfalterede bane

Først skal vi dog lige have alle sammen rundt på installationsomgangen, før det for alvor går løs.

1
Lamperne slukkes og Massa trækker hurtigt over til venstre for at presse Hamilton, og lukker dermed op for Räikkönen. Alonso er med oppe og presse ned til det første sving. Massa dykker ind i svinget og Kimi er toer. Alonso presser sig forbi Hamilton. Ned langs det lange stykke bag på banen, og Hamilton ryger af! Han oversatser hele dynen og er ude og botanisere.

Hamilton kommer dog på banen igen, men er bag Trulli.

2-3
Hamilton kører stærkt og vil meget gerne op i feltet. Han ligger 7´er, med Heidfeld foran sig. Alonso er treer, Räikkönen er toer og Massa fører stadig. Kimi sætter hurtigste omgang på 1:15.225.

Fisichella og Yamamoto crasher! Det ser ud til at Fisichella rammer japaneren fuldstændig sagesløst.

4-5
Massa og Räikkönen trækker for alvor fra. Massa er hurtigst nu med 1:14.347. Webber er på en fjerdeplads. Fantastisk godt kørt af ham. Hamilton kommer forbi Heidfeld, så nu er næste mand polakken Kubica.

6-7
Kubica dykker indenom Mark Webber i det første sving. Godt kørt. Dårlig dag for Renault, der har Kovalainen på en 20. plads og Fisichella lige efter.

7-8
Hamilton kører langsomt. Meget langsomt! Han kan ikke sætte den i gear! Det ser meget mærkeligt ud. Han får den i gang igen, men han er nu nummer 20.

9-10
Massa, Räikkönen, Alonso, Kubica. Hamilton forbi Rubens Barrichello. Det ser meget skidt ud for englænderen. Alonso har næsten 7 sekunder op til Kimi, så måske har der været tanket en del mere op i hans bil, end de to Ferrari´er.

Vi kigger lige på den andre i løbet. trulli fik en god start og ligger nu nummer 7, mens Schumacher i sit sidste løb for Toyota ligger 15. Rosberg er 8, Coulthard er 9, mens Sato ligger på en flot 10. plads. Så har vi Vettel, Button og Nakajima.

Vi får at vide, at både Yamamoto og Fisichella er udgået. Det er helt sikkert den kraftige påkørsel der gjorde udslaget.

11-14
Mark Webber udgået fra en femteplads. Nakajima kører rigtig flot. Hamilton er den femtehurtigste lige nu, men har en del han skal overhale.

Nakajima overhaler Sato, mens han trues bagfra af Hamilton.
Räikkönen er godt to sekunder fra sin kollega, og de har over 10 sekunder ned til spanske Alonso.

15-16
Hamilton er 12´er og kører meget hurtigt lige nu. De næste der skal overhales er Button og Vettel, og mon ikke de to kørere får at vide, at de skal rykke lidt til siden?

De to Ferrari´er styrer fuldstændig løbet. De sætter farten og har gjort det fra starten. De virker meget rolige og selve kørslen virker meget smidig.

BMW har Kubica på en 4. plads, mens Heidfeld er på en 5. plads.

Barrichello formår ikke at gøre noget ved sin 17. plads, og Liuzzi har heller ikke meget held i sprøjten fra sin 18. plads. Kovalainen er sidste mand på en 19. plads

17-20
Kubica er gået i pit fra sin fjerdeplads. Massa også i pit og kommer ud foran Heidfeld, så han er nu på tredjepladsen. Kommer Kimi også ind i pit?

21-22
Kimi går i pit, eller rettere han kører i pit. Han får også den hårde udgave af dækkene på, og kommer ud på en tredjeplads. Det betyder at Massa er toer og Alonso er i front. Mon ikke han snart skal i pit?

Dér kommer Alonso på den hårde compound og en smule mindre benzin end Räikkönen. Hanilton i pit fra en 10. plads. De giver ham optiondækket, det bløde dæk på.
Han får tanket meget lidt, til kun ca. 15 omgange. Det er nu han skal køre stærkt, med en let bil og bløde dæk.

Button er ude. Usikkert hvorfor.


Coulthard og Rosberg i pit. Rosbergs drenge er hurtigere og han overhaler skotten i pitten.

Sutil forsøger at overhale Davidson indenom i det første sving, men han rammer Davidson og de spinner begge rundt. Davidsons venstre bagdæk er punkteret, og han må kæmpe sig tilbage til pitten.

25-26
25 omgange er kørt og stillingen er: Massa, Räikkönen, Alonso. Der er 3 sekunder mellem de to, mens ALonso stadig er et stykke bagude. Hamilton ligger som nummer 13.

Davidson kom tilbage i pitten og fik skiftet dæk. Massa udbygger sit forspring til Kimi. Alonso har 17 sekunder til den førende, mens Kubica kun er et sekund bag spanieren.

27-28
Det ser for alvor svært ud for Hamiltons chancer. Han overhaler Barrichello, som giver rigeligt med plads til englænderen.

Vettel, der har kørt et flot løb og ligger på en 10. plads, er næste mand der skal overhales.

Trulli imponerer stadig. Han ligger på en femteplads og har haft sit pitstop.

Kubica er nu oppe og presse Alonso. Han er kun et sekund efter ham og måske kan han komme forbi?

29-30
Davidson er sidste mand på en 17. plads, efter sine to stops, hvoraf det ene var ufrivilligt.

Fernando Alonso kører meget langsomt. han er hele tre sekunder langsommere per omgang, end Räikkönen, mens Hamilton kommer forbi Vettel.

31-32
Drama i pitten! Nakajima kører to, nej tre af sine mekanikere ned. Der er al for meget fart på og han glider ind på sin plads. Den ene mekaniker humper ind i garagen. Det er hans først stop, men ikke rigtig godt af japaneren

Hvis stillingen holder nu, bliver Alonso mester.

33-34
Kubica kommer forbi Alonso, der stadig kører svagt. Nu er Alonso nummer fire og så er regnestykket ændret endnu en gang.

Trulli, Heidfeld og Rosberg er stadig med i pointene. Räikkönen kører virkelig stærkt lige nu. Han er godt 4 sekunder bag Massa.

Kovalainen er på en 16. plads lige nu. Schumacher er 10´er.

35-36
Hamilton kommer ind i pit til sit andet stop, fra en 9. plads. Kan han køre resten af løbet på det stop? Nej, han har ikke nok brændstof på bilen.

37-38
Kovalainen crasher! Han spinner af i sving tre og ryger hårdt i barrieren. Det ser meget voldsomt ud. Nu er begge Renault-kørerne ude. Gult flag, men får vi Safetycar på banen?

Ingen safetycar. Det kunne ellers rigtig ryste feltet sammen.

Nakajima, Barrichello og Schumacher ligger på henholdsvis 10, 11 og 12. pladsen.

39-40
Over helvdelen af løber er kørt,men intet er afgjort endnu. Kubica der overhalede Alonso tidligere har haft sit pitstop og er nu 7´er.

Rosberg og Coulthard ligger stadig og duellerer på 7.og 8. pladsen.

Räikkönen er stadig med oppe i front. Han er kun et par sekunder efter Massa, mens Alonso har har næsten et halvt minut op til de to.

Barrichello udgår med røg i motoren, og det betyder, at han for første gang i sine mange sæsoner, ikke får et eneste point i en sæson.

41-42
Massa er lige ved at sætte bilen i det næstsidste sving, men redder den. Kimi er nu tæt på, bare halvandet sekund. Rosberg er oppe og presse Heidfeld og vil meget gerne have hans femteplads.

Hamilton er 9´er.

43-44
Ferrari styrer fuldstændig løbet. Alonso er et halvt minut efter de to røde heste. Lad os se hvad de næste omgange byder, for vi forventer ikke at Ferrari vil lade Massa vinde foran Kimi. Det vil simpelthen være for dumt da det er imod reglerne, så mon ikke der bliver rokeret om på stillingen i forbindelse med pitstoppene?

Nakajima er 10´er, Schumacher er 11. Sutil lukker feltet af som nummer 15.

45-49
Hamilton er 8´er, men det bliver nødvendigt for ham at tage endnu et stop. Han har Trulli foran sig. Kommer han forbi Truli er det Kubica der står for skud, men ham ligger langt fremme.

50-51
Massa i pit. Kommer ud på de superbløde dæk. Den relle stilling mellem de to Ferrari-kørere får vi om lidt. Næ, Kimi kører videre og vil nok lige køre noget mere tid ind på næsten tomme tanke.

Hamilton henter kun 2/10-dele hurtigere ind på Trulli, som til gengæld er over fem sekunder foran englænderen.

52-53
Heidfeld i pit, uden problemer. Räikkönen kører endnu en gang forbi pitten. Han bør da snart komme i pit.

Hamilton er nu seks sekunder efter Trulli.

Dér kommer Alonso ind til sit andet stop. Han kommer på option dækket, det superbløde.

Og her kommer Kimi endelig. Superbløde til finnen og et superkort pit til ham. Gør han det? Ja! Kimi kommer lige ud foran Felipe Massa. Smart af Ferrari at skifte kørerne i pitten. Godt set af teamet.

Räikkönen, Massa, Rosberg, Kubica og Alonso. Vinder Kimi dette løb, så skal Alonso blive toer for at blive mester.

54-56
Det ligner en folkefest hos Ferrari efterhånden. 16 omgange igen. Räikkönen er på vej til at blive verdensmester for første gang, medmindre der sker noget meget dramatisk.

Rosberg i pit og han kommer ud som nummer seks.

Hamilton kommer nu i pit til sit tredje stop. Med 15 omgange igen, ser det meget skidt ud for hans chancer.

57-58
Hamilton er nier, så indtil videre ser det ikke ud til at spådommen holdt, at han blev den første rookie i historien, der tog titlen. Hamilton har 24-25 sekunder op til Trulli.

Kubica i pit. Alonso er nu treer. En betydningsløs position.

59-60
Hamilton er hurtigste mand på banen. Han vil køre som død og helvede for at hale ind på de forankørende, men det ser meget sort ud. Selv hvis han kommer forbi Trulli, så skal Alonso udgå, før det kan lykkedes. Og kender man Alonso ret, så vil han også køre alt hvad han har lært.

61-62
Rosberg overhaler Heidfeld meget sent i det første sving, og Kubica følger med rundt. Rosberg mister indstyringen. Ham kommer forbi, men Kubica, der lå sekser, er nu fire. Super kørt.

Holder stillingen, vil Kimi vinde med 110 point. Alonso bliver toer med 109 point og Hamilton treer med 108 point.

Räikkönen har nu otte omgange tilbage. Sikke en fornemmelse han må have i maven lige nu.

63-64
Massa er tre, fire sekunder efter finske Räikkönen. Trulli kører i pit. Hamilton kommer forbi Trulli! Nu mangler han bare en placering mere. Han SKAL være femmer, før han kan vinde mesterskabet.

Heidfeld er foran Hamilton, men der er langt op til tyskeren. Hele 15 sekunder er der.

65-66
Der er 14 biler tilbage nu. Stillingen er Räikkönen, Massa, Alonso, Kubica, Rosberg, Heidfeld og Hamilton.

Fra nu af er det bare ren opvisning for de to Ferrari´er. Kimi skal bare holde sin placering, så er han mester.

Der er tæt kamp mellem Kubica og Rosberg. dejligt at se lidt fightervilje fra Rosberg, der en gang i mellem har virket lidt lunken gennem sæsonen.

Räikkönen sætter hurtigste omgang og rekord, med tiden 1:12.445

67-68
Der er nu få omgange tilbage for den finske superstjerne. NU må han da have noget at smile ad! Tre sekunder ned til Massa og Alonso er 40 sekunder efter. Et drømmescenarie for Ferrari, der endnu engang viser deres styrke.

69-71
Kimi er nu ude på sin sidste omgang. God strategi og et flot kørt løb uden fejl, sikrer Kimi Räikkönen titlen. Op til det sidste sving, og dér! Kimi Räikkönen er nu verdensmester 2007!

Massa slutter som toer, og Alonso tager tredjepladsen. Hamilton slutter som syv´er og går lige nøjagtig glip af en af de største sportslige præstationer i sporten nogensinde. Men alligevel. Sikke en sæson, sikke et år.

Hamilton rækker hånden i vejret og virker meget tilfreds med sin indsats.

I radioen til Kimi hører man, at ifølge mekanikerens beregninger, vinder Kimi titlen med ét point.

Rosberg, Kubica og Heidfeld tager de næste tre pladser, mens Hamilton altså bliver numer 7.

Op på podiet kommer de tre kørere. Kimi er utålmodig og rækker direkte efter champagnen. Forståeligt nok! Det har været så tæt på mange gange for den finske kører, og nu kan han endelig kåres som verdens bedste Formel 1 kører.

Mens den finske og den italienske nationalsang bliver spillet, ser man en stormilende Kimi Räikkönen.

Spændingen blev udløst og den mest spændende sæson i mange år, er nu overstået. Med svedige hænder og rystende fingre på tatsturet, er det Jakob Schmidt og resten af holdet bag BMF1, der siger tak for denne sæson. Vi slutter vores livedækning for denne gang, og håber I har nydt det lige så meget som vi har.

Husk, at vi stadig har masser af daglige nyheder, også selvom der ikke kører 22 biler rundt ude på banerne.

Tillykke herfra til Kimi Räikkönen. Til lyden af de dunkende sambarytmer, siger vi tak for denne gang.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)