• Forside

Kimi Räikkönen ikke verdensmester (endnu)

Selv om Ferrari trak en kanin op af hatten i går og sikrede kørernes mesterskab til Kimi Räikkönen, så er han ikke officiel vinder endnu. McLaren kan stadig tage mesterskabet, men det afhænger af FIA.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 22/10 2007 klokken 09:10

Søndagens Formel 1 løb gjorde Kimi Räikkönen til verdensmester, men den titel kan stadig blive taget fra ham. BMW Sauber og Williams’ biler har ikke bestået den officielle post-race inspektion.

Det handler om benzin. For kold benzin hos de to hold kan betyde et retsligt efterspil, som kan sende verdensmesterskabet i retning af Lewis Hamilton på trods af, at han i går sluttede et point efter Kimi Räikkönen. For der var en Williams og to BMW Sauber racere, der sluttede foran Lewis Hamilton.

BMW havde muligvis for meget power i motoren i Brasilien

Det handler om at kold benzin udvikler flere hestekræfter end benzin under normale temperatur. Op imod 10 hk kan man presse ekstra ud af motoren, og den slags motordoping er ikke lovlig. Derfor er den kolde benzin et brud på det tekniske reglement artikel 6.5.5.

“Intet brændstof i bilen må være mere end 10 grader celsius under den udvendige temperatur.”

Det drejer sig om Robert Kubica, hvis brændstof var 14, 13 og 13 grader, Nico Rosberg var 13 og 12 grader, mens Kazuki Nakajimas første stop var 12 grader. Andet stop var indenfor grænsen. Nick Heidfelds var 13 og 12 grader. Alle fire biler bryder reglerne og bør straffes ud fra det.

Nico Rosberg kan miste sin fjerdeplads for for koldt benzin

Spykers tekniske direktør Mike Gascoyne udtalte til Autosport, der er kilden bag denne artikel

“Det kan nemt give 5 til ti hestekræfter. Bilen opnår en performancefordel i løbet. Hvis man påfylder benzin, der er under grænsen, så er det en illegal performancefordel. De burde ekskluderes fra eventet, det er der ikke nogen tvivl om.”

Derfor Kan Lewis Hamilton stadig nå at blive verdensmester. Hvis to af de tre biler, der sluttede foran Lewis Hamilton bliver straffet, så vinder Lewis Hamilton VM med 111 point mod Kimi Räikkönens 110 point.

Sent i går forlød det så, at BMW Sauber og Williams bilerne ville slippe for straf, dermed ville Kimi forblive verdensmester. De brasilianske stewards besluttede at de to teams ville slippe for straf, og gjorde det uofficielle resultat officielt. Men det vil McLaren ikke acceptere, og man kan da også godt undre sig over, at et brud på reglerne slipper ustraffet.

Ferrari sejrsfest kan ende som en begravelsesfest

Forklaringen fra løbets stewards er, at man ikke kunne være sikker på, at de målinger man havde foretaget var præcise, og derfor valgte man at tage hensyn til, at der kunne have været problemer under målingen, der gjorde at man foretog forkerte målinger.

Det er ikke første gang de brasilianske arrangører har problemer med materiellet. 2003 var der problemer med tidsmålingen, hvilket først gjorde Kimi Räikkönen til vinder, siden Giancarlo Fisichella dagen efter.

Det er heller ikke første gang, at brændstof kan få påvirkning på et løb i Brasilien. I 1995 blev de to Elf-drevne Renault teams først diskvalificeret fra det brasilianske Grand Prix på grund af, at benzinen ikke svarede overens med de prøver, som Elf havde leveret til FIA inden sæsonstarten.

Siden blev kørerne genindsat, mens Williams og Benetton begge mistede konstruktørpointene, for det var jo et brud på reglementet, men man mente ikke, at kørerne havde opnået en performancefordel. Dengang ville Ferrari og Gerhard Berger have vundet løbet, men dengang var man ikke så glade for Ferrari.

Vi husker også hvordan BAR-Honda fik to løbs karantæne for at have problemer med deres benzintank i San Marinos Grand Prix 2005, og så tænker man på de mærkværdige straffe, der er blevet delt ud ved regelbrud i år. Men nu er det jo også Ferrari, det i givet fald vil gå ud over i år.

Har man snydt har man snydt. Bevidst eller ej, så bør regelbrud have en konsekvens. Derfor er det forståeligt, at McLaren har valgt at appellere frifindelsen. For for dem betyder det et verdensmesterskab til Lewis Hamilton, og en kæmpe reklameværdi ved at beholde 1-tallet på racerne.

McLaren informerede i går FIA om deres intention om at appellere frifindelsen. Dermed vil VM ikke være afgjort endnu, og festen hos Ferrari i går aftes kan gå hen og ende som en begravelsesfest, hvis McLaren får held til at få diskvalificeret Williams og BMW Sauber. Dermed vinder Lewis Hamilton VM.

Lewis Hamilton kan stadig blive verdensmester

Først skal ICA acceptere McLarens appel, siden skal der findes en dato for høringen. Tør FIA give McLaren VM på grund af et regelbrud eller skal Ferrari favoriseres?

Der vil være masser af tid til at diskutere frem og tilbage på de forskellige internetfora de kommende måneder.