• Forside

2008 reglement

2008 sæsonen står for døren. Der er kommet en del regelændringer, som vi har omtalt i forskellige artikler og nyheder, men nu samler vi de vigtigste på ét sted

Af: (@bmf1.dk) d. 18/1 2008 klokken 11:01

De fleste er allerede klar over, at der er store ændringer i 2008 reglementet. Men hvad er det lige man må og ikke må, og hvor længe er det en gearkasse skal holde? Svarene får du her.

I de tekniske regler for 2008, kan man finde disse oplysninger:

Gearkassen

Hvis vi starter med at se på netop gearkasse-reglerne, så kan vi i artikel 28.6 a, læse at:

Hver kører må kun benytte sig af en gearkasse til fire på hinanden efterfølgende løb. Hvis en kører skifter gearkassen ud, vil denne kører blive sat fem pladser tilbage på gridden.

ECU

Der er også nye regler vedørende den noget omdiskuterede ECU, eller Electronic Control Unit. Den bliver i år fremstillet udelukkende af McLaren, hvilket har ledt til en del mumlen i krogene, især med henblik på sidste års spionsag. Mange teams mener, a McLaren vil kunne få en unfair fordel, da de vil kunne arbejde nemmere omkring de nye regler, da de kender systemet til bunds.

I artikel 8.2.1 står at læse:

Alle komponenter i motoren og gearkassen, inklusiv koblingen, differentialet og alle tilhørende dele der er elektronisk styret, skal styres af en Electronic Control Unit (ECU), hvilken er blevet fremstillet af en designeret FIA manufaktør, i en specifikation bestemt af FIA.

I dette specifikke tilfælde, er det som sagt McLaren der har fået den tjans.

Motoren

Motorreglerne er uændret fra sidste år, og skal stadig holde to på hinanden efterfølgende løb. Der er dog indlemmet en klausul. I 2008, har hver kører, et gratis motorskifte per sæson, medmindre det skifte foregår i sæsonens sidste løb. Med andre ord, bliver man ikke straffet for at skifte motoren, selvom den brænder sammen og skulle være benyttet til næste løb, så længe det ikke sker i det sidste løb i sæsonen

Launch Control

Hvis vi kigger på en af de helt store regelændringer, så er det forbuddet mod launch control. Indtil 2004 var eletronisk Launch control tilladt, mens mekanisk launch control var tiladt indtil sidste år. Tidligere har hver kører haft en startknap, der simpelthen bare skulle slippes på det rigtige tidspunkt. Kørerne fik omdrejningerne i vejret, holdt knappen nede, og når de røde lygter slukkedes, slap man knappen. Den er forbudt, sammen med tc.

I artikel 8.3 står der nemlig at:

Ethvert system, hvis formål og/eller effekt er at oplyse, hvornår et startsignal bliver givet, er forbudt.

Traction Control

Og så den helt store. I artikel 9.3 kan vi læse at:

Ingen bil må udstyres med et system eller anordning som kan forhindre hjulene i at spinne når kraft bliver tildelt, eller for at kompensere for kørerens overdrevne speeder tilførsel. Enhver anordning eller system der informerer køreren om at hjulspin vil forekomme, er ikke tilladt.

Også kvalifikationsreglerne er ændret i forhold til sidste år.

Kvalifikation

Første udskilningsrunde, Q1, er blevet forlænget med fem minutter, så den nu varer tyve minutter. Det handler stadig om at skille de langsommeste seks fra.

Anden del, Q2, forbliver af samme varighed som før, og endelig er den tredje og sidste udskilning, Q3, blevet forkortet med fem minutter. Det betyder, at det ikke længere handler om at brænde en masse benzin af, for så at køre en eller to hurtige omgange. Men det betyder også, at kørerne altså kun har få omgange i alt at køre i, så hver omgang skal sidde lige i øjet.

Og med forbud mod traction control, skal vi nok få et par overraskelser at se rundt omkring på gridden.

Vi er mange der ser frem til at se disse regelændringer i effekt, når det første løb kommer i gang i Albert Park i Australien til marts.

Denne nyhed kan fremover findes i vores menu i venstre side af din skærm.

Se en oversigt over de mange regler i vores regel oversigt. Dette link er til de gamle regler.
Du kan også besøge FIA