• Forside

Australiens Grand Prix: McLaren stærke

Årets første Formel 1 løb blev sendt afsted kl. meget tidligt søndag morgen. Løbet blev en meget dramatisk og overraskende session, hvor McLaren var stærke, Ferrari faldt i gennem og BMW viste at de er det andet bedste team

Af: (@bmf1.dk) d. 16/3 2008 klokken 10:03

Gennem de mange vintertest, havde Ferrari vist sig uhyggelig stærke og op til gårsdagens kvalifikation, var der også rigtig mange der regnede med, at Kimi Räikkönen ville tage sejren i åbningsløbet i Australien. Men en kølig finne skal ikke gøre regning uden en Hamilton, for englænderen havde åbenbart glemt, at der havde været vinter pause, så han fortsatte hvor han slap.

Der er rigtig meget at skrive om, og vi vil her forsøge at dække så meget som muligt, af de mange spændende begivenheder i årets første løb.

Hamilton startede fra pole og kom fint afsted, men blev dog presset gevaldigt af polske Robert Kubica. Ned i første sving, kommer Kubica helt op i nakken af Hamilton, og det lignede et kort sekund en lille berøring mellem de to, mens det også går fint for Heikki Kovalainen. Han formår at hægte sig på de to førende, især Kubica, som han presser ind i det første sving.

Felipe Massa vil også gerne være med, men får en lidt langsom start og idet han indhenter Kovalainen, rammer han en anden bil, vist nok Kovalainen, og Massa´s næse ryger af. Nede i rækkerne sidder en ondt skulende Kimi Räikkönen og brænder efter et godt resultat, og han får også en kanonstart.

Lewis Hamilton efter pole var en realitet. Melbourne, Australien 2008

Heidfeld kommer forbi Massa i forvirringen og tager fjerdepladsen, mens Trulli og Barrichello begge får to super gode starter. Coulthard gentager succesen fra sidste år med at flyve over andres biler, og selvom en F1 bil teoretisk er et meget lavtgående fly, anbefaler vi en anden teknik til den aldrende skotte.

Button smadrer sit hjulophæng, og Webber, den lokale helt, halter tilbage i pitten. Der arbejdes på bilen, men den kan ikke reddes, og tidlig exit til Webber. Imens er Kimi Räikkönen tændt som aldrig før, og allerede efter et par omgange, er han rykket otte pladser frem på gridden.

Der var ikke meget at komme efter for de 21 andre kørere, for Hamilton var suveræn. Alt kørte for ham i dag og hans andenkører, Heikki Kovalainen, gjorde sit job til UG plus og slange, trods en uheldig pit-stop strategi under den tredje SC-runde, der sendte finnen ned i rækkerne. Heldigvis var rækkerne ikke særlig lange, da kun syv kørere fuldførte løbet.

Nick Heidfeld gjorde hvad han kunne og lå længe i det fornemme selskab, stort set kun afbrudt af pit-stops. Da Kovalainen gik i pit under SC-perioden, smuttede Quick-Nick forbi og tog andenpladsen. Hans polske kollega, der havde en god start på dagen, men blev ødelagt af nogle pitstops, der faldt på nogle pudsige tidspunkter. Dermed blev hans chancer for en sejr ødelagt. Dertil var Hamilton bare for stærk i dag.

Robert Kubica havde et fint løb, indtil et pudsigt tilrettelagt pit-stop sendte ham ned i rækkerne. Melbourne, Australien 2008

Der var opmuntring for pretty-boy Rosberg, der charmerede sig til en tredjeplads og karrierens første podieplacering. Men ikke kun med charme. Han arbejdede hårdt og holdt modstanderne væk, mens han selv kørte modent og velovervejet. Et stort thumbs-up herfra.

Også Rosbergs teamkollega, Nakajima, gjorde det flot. Han lå længe og kæmpede med både Barrichello og Kubica, men holdt hovedet oven vande og kørte en rigtig flot 7. plads hjem i sit kun andet GP.

Renault havde en rigtig skidt dag på kontoret. Det var forståeligt, at Renault havde et par problemer med at udvikle, da man gennem vinteren ikke havde adgang til Alonso og hans viden om teknik, men at spanieren kunne køre en fjerdeplads hjem, er alligevel ganske flot. Især når man tænker på, at han har siddet mindre i bilen, end sin kollega, Nelson Piquet, der længe lå og rodede rundt i bunden, og spørgsmålet herfra er, om han kan leve op til hypet.

Et af de mange højdepunkter i dag, var det sidste åndedrag af Kovalainen og Alonso, der to omgange før det ternede flag, kæmpede bittert om placeringerne. Kovalainen kom indenom Alonso i en dristig manøvre, men ramte speed-limiteren på pitten, og Alonso sagde tak for sidst og kørte fra finnen.

Fernando Alonso havde det svært under kvalifikationen, men fik kæmpet sig til en 4. plads

En anden der havde en god dag, var Rubens Barrichello. Veteranen, der måtte opretholde Honda´s ære efter Button´s exit i det første sving, havde et drømmeløb. Han lå længe på en fjerdeplads og det lykkedes ham at holde Kimi bag sig et langt stykke af vejen. Men. For der er et men. Barrichello kører i pit, og manden med slikkepinden hæver pinden for tidligt, mens der stadig bliver fyldt brændstof på.

Brasilianeren kan kun parere ordre og kører afsted igen. På det tidspunkt lå han nummer fire. For at gøre skaden værre, var han i pit, inden den blev åbnet, så det resulterede i en stop-go straf. Han rykker nu ned på en 6. plads. Da Barrichello kørte ud efter sin straf, var der rødt lys, så det er slet ikke sikkert han får lov at beholde sin sjetteplads.

Rubens Barrichello i Honda. Kvalifikationen. Melbourne, Australien 2008

En af dagens helt store overraskelser, ja vel nok den største, var Sebastién Bourdais. Den franske ChampCar mester, satte imponerende omgangstider, han sidder trods alt i en Toro Rosso, og viste store evner bag den urolige racer. Det er to verdener der mødes, og længe så det ud til at ende i en romance mellem de to. Desværre blev frieriet afslået kort før mål, da Bourdais på en fjerdeplads, der på det tidspunkt havde kæmpet med næb og kløer for at holde både Alonso og Kovalainen væk, måtte se sin Ferrari-motor stå af.

På det tidspunkt var han den bedst placerede Ferrari-motor på gridden, hvilket desværre siger mere om Ferrari, end om Toro Rosso. Hans endelige klassifikation blev en 8. plads, og han kan være ganske tilfreds med det resultat.

Ferrari. Vi skal til det. Løbet var et mareridt, kort og godt. Alt for mange fejl fra både team og kørere gjorde, at de kun havde sig selv at skyde skylden på. Da der var SC-bil ude for anden gang, burde Ferrari have hentet Räikkönen ind, men besluttede ildevarslende, at lade ham blive ude. Det betød en tæt kamp med Kovalainen og dæk der sandelig kunne trænge til at blive skiftet.

Kimi lavede en dum fejl i sving tre og spandt af, men reddede bilen. Derefter i pit og ender bag Glock. Endnu en afkørsel i sving tre i forbindelse med et overhalingsforsøg på Glock og finnen endte nede i rækkerne, indtil bilen satte ud og Kimi slukøret kørte tilbage i pit.

Kimi Räikkönen var mere end almindelig tavs, efter den ærgerlige kval. Det er nok ikke blevet stort bedre efter dagens præstation

Massa fik som nævnt et tidligt stop for en ny næse, og lå længe og kæmpede med David Coulthard. Han måtte trække sig senere med et mekanisk problem, så absolut plads til forbedring hos de regerende verdensmestre.

Førnævnte Timo Glock havde en stærk performance, og viste styrke og modenhed, og kunne nok have forvandlet resultatet til point, hvis ikke det havde været for en voldsom ulykke hen i mod slutningen af løbet. Han rammer et sving en anelse for hurtigt og kommer en tur i græsset. Normalt ikke noget stort problem, men det er glat og i stedet for at ramme muren - hvilket han skal være glad for han ikke gjorde - rammer bilen en lille forhøjning i græsset og bilen tager en flyvetur og smadrer tilbage i asfalten. En rystet Glock sad efterladt tilbage, men slap uden mén.

Hans kollega Trulli startede også godt, men måtte afslå en invitation til resten af løbet, da han måtte udgå med et defekt batteri.

Festen er i gang, og du er inviteret. Husk at vi altid har nyheder, artikler og masser af nye billeder.

Hvis du har lyst til at læse hele løbet live, så klik her