• Forside

Dennis tvivler på BMW

Trods en bedre end forventet start på sæsonen for det schweisisk-tyske BMW-Sauber team, så tror McLaren-Mercedes´ Ron Dennis ikke på, at de kan holde dampen oppe. Til gengæld er han overbevist om, at hans eget team vil komme tilbage

Af: (@bmf1.dk) d. 8/4 2008 klokken 12:04

BMW Sauber havde lagt en forsigtig taktik for starten af 2008. De ville kæmpe med om pointene, sagde de, og de ville forsøge at lægge sig så langt fremme som muligt. Altså ikke noget nyt under solen, for det er vel hvad man kan forvente, et team skal sige.

Men efter de tre første løb er vel overstået, så er stillingen seksten point til Ferrai´s Kimi Räikkönen, mens Nick Heidfeld sidder på andenpladsen og Robert Kubica på tredjepladsen. BMW-Sauber fører nu i konstrktørernes mesterskab. Ikke mange havde vel forventet så stærk en form, efter så kort tid. Men ifølge Ron Dennis, så vil BMW-Saubers form heller ikke fortsætte.

Ron Dennis blev spurgt efter Bahrains Grand Prix, om han så BMW som en konstant trusel. Svaret kom prompte: "Nej."

"Vi respekterer alle konkurrenterne, og de (BMW, red.) gør et bedre arbejde nu, end på noget andet tidspunkt mens de har været involveret i F1."

"Men det er når vi kommer til Europa, at R&D (Research & development, red.) og hvor hurtigt vi kan få fremstillet delene, der vil blive den afgørende forskel. Vi vil blive meget stærke og jeg er slet ikke bekymret for fremtiden. Det vil blive en kamp gennem hele sæsonen."

Lewis Hamilton og Nico Rosberg kigger på gamle billeder fra deres karting dage. Bahrain 2008

"Som jeg sagde allerede inden vi startede i Australien: Disse tre første løb, repræsenterer slet ikke farten i et Formel 1 team." Kigger vi tilbage gennem årene, så er Spanien den første rigtige prøve for holdene. Banen er kaldt for kedelig, men hænger sammen med, at den er en såkaldt gennemsnits-bane. Der er skarpe kurver, lange stykker med speederen i bund og muligheder for overhalinger.

"Jeg tror, at mange tænker, at vi bare tager tilbage til England og den hastighed hvormed vi udvikler fortsætter, men vedligeholdelse af bilerne på dette niveau, er krævende. Så man bliver virkelig fokuseret på at nå høj pålidelighed og få en konsistent performance, i disse tre løb."

Med andre ord, er teamchefen optimistisk. Og hvorfor ikke? Hamilton vandt i Australien, Kovalainen kom ind på en femteplds. I Malaysia endte Hamilton på en femteplads selv, mens Kovalainen reddede noget af æren med sin tredjeplads, og i Bahrain gik det dog ikke særlig godt for Hamilton, men Kovalainen fik da reddet sig endnu en femteplads.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T31:06.970 2 10
2. 4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T31:10.270 2 8
5. 5. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T31:33.670 2 4
7. 11. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T31:52.370 2 2
8. 8. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T32:02.770 2 1
13. 3. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
56 omg. 2 0
14. 16. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
56 omg. 2 0
18. 17. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
56 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)