• Forside

1. frie træning i Tyrkiet. Massa hurtigst

Op til løbet i Tyrkiet, har der været mere fokus på afskeden med Super Aguri, end noget andet. Formel 1 feltet, der var planlagt til at være med 12 hold fra i år, er nu nede på 10, efter Prodrive slet ikke lykkedes at få et hold på benene. Ferraris Felippe Massa er hurtigste mand

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 9/5 2008 klokken 10:05

Klokken 9 starter træningen og 1½ times træning og test står foran os. Som sædvanligt, er de fleste hold på banen fra starten, selvfølgelig med undtagelse af Ferrari, der har tradition for, at de ikke viser flaget før en halv times tid inde i træningen.
Der er dog kun tale om en installationsomgang.

Den lovede regn, er ikke tilstede, men banen er stadig fugtig flere steder, som følge af nattens regn. Der er intet der tyder på, at der vil komme regn under træningen, som siges at forløbe i høj solskin.

Til trods for, at banen efterhånden er helt tør og der ikke er den store fare for regn, er der flere hold, der vælger at sende deres biler rundt på installationsomgangen med intermedia dæk. Men det er selvfølgelig for at spare på tørvejrsdækkene.

Lidt unormalt, er der efter de første 15 minutter, ingen der har sat en tid. På dette tidspunkt plejer de små hold at være ude og sørge for at de ligger forrest.

Rubens Barrichello har lige været ude og lufte sin specielt bemalede Honda, med 257 banneret, der indikere, at han i denne weekend overtager rekorden for flest Formel 1 starter.

Efter de første 20 minutter, har vi set 18 biler på banen, kun de to Ferrari piloter har traditionen tro, valgt at blive i pitten. Ingen har endnu sat en tid, hvilket er meget usædvanligt og rimeligt kedeligt.

Ny rekord. 35 minutter inde i træningen og ingen har endnu sat en tid. Ferrari har end ikke kørt deres installationsomgang! Det virker efterhånden som om, at man skulle skærere 1 træning ned til en time.

Efter 38 minutter er der atter en bil på banen. Sebastian Bourdais er ude i sin STR racer og efter en lidt langsom første omgang, begynder han sin første timede omgang.
41 munutter skulle der gå, inden første tid blev sat.

Heikki Kovalainen i McLaren er igen frisk og er gået i gang med sin første omgang på tid. En omgang han kører næsten to sekunder hurtigere end franskmanden, der dog skal siges, at have haft problemer med udgangen af sving ti.

Omgangen efter, forbedre Bourdais sin tid, men det gør Kovalainen også, hvilket betyder at forskellen mellem de to, en blevet endnu større. Også Nakajima har sat en tid nu, der er 7 tiendedele sekund hurtigere end franskmanden, men langt efter finnen.

Langt om længe, sker der noget. Sutil og Fisichella i Force India, Glock og Trulli i Toyota, Vettel i STR og Heidfeld i BMW Sauber er alle på banen. De to Toyota piloter kommer godt fra start og sætter sig på 2. og 3. hurtigste tid.

Selvom banen ser tør ud, lader det til at være glat der ude. Trulli spinder rundt i sving 6, lige før Hamilton gør det samme. Hamilton har dog lige inden sat den hidtil næsthurtigste tid.

Efter 52 minutter, ser vi for første gang en Ferrari på den tyrkiske asfalt. Kimi Räikkönen er ude på en installaionsomgang. Massa forbliver i pitten.
Kimi kører direkte ud på en flyvende omgang og bliver således noteret for en tid, uden ekstra forberedelse, der bringer ham op på en respektabel 11. plads.

Massa kommer nu også på banen, således har alle været ude. Massa finder dog hurtigt ud af, at banen er lidt svær i dag, da han også vælger at tage en snurretur i sving 8. Men han tager i stil med Kimi, også en timede omgang med det samme, hvilket bringer ham op på en 7. plads.
En tid, som han omgangen veksler til en 3. plads, efter de to McLaren piloter.

Omgangen efter, viser Felipe Massa, at han er gode venner med den tyrkiske Formel bane, og rykker op på den hidtidige hurtigste tid, der er 35 hundrededele sekund hurtigere end Kovalainens bedste tid.
Der skal nogle omgange til, for at få varme i dækkene i det kolde Istanbul. Temperaturen i luften er nede omkring de 15 grader og den kolde og fugtige nat, har gjort asfalten endnu koldere.

Med 25 minutter tilbage af den første træning, er det kun Jenson Button i Honda, der endnu ikke har sat en tid.
Fernando Alonso er i gang med at bevise, at Reanult er ved at finde formen igen, da han bliver noteret for den tredje hurtigste tid, kun overgået af Massa og Kovalainen.

Alderspræsidenten i formel 1 feltet, skotten David Coulthard, vælger at besøge sandkassen med sin Red Bull racer. Man skulle tro, at han efterhånden var vokset fra dette!

Med 20 minutter igen, så har alle sat en tid. Button er kommet ind på en 13. plads. Samtidig med at Massa kører i pit for første gang. Han er på dette tidspunkt hele 3 sekunder hurtigere end holdkammerat Räikkönen, som vi nok skal forvente at se på banen igen, inden denne første træning bliver lukket om 16 minutter.

Nick Heidfeld rykker op på en femte plads, mens Ferrari mekanikerne arbejder med Räikkönens bil, som lader til at have nogle større opsætningsproblemer.

Massa kommer tilbage på banen med 10 minutter tilbage, samtidig med, at Barrichello rykker op på en 6. plads og Button op på en 9. plads.
Massa forbedre sin egen bedste tid med en tiendedel sekund og beviser dermed, at han og Ferrari er i form op til søndagens Tyrkiske Grand Prix. Omgangen forbedre han tiden yderligere, så han nu er hele 4 tiendedele sekund hurtigere end Kovalainen, der holder fast i andenpladsen, foran Alonso, der næsten er et sekund langsommere end Massa.

Hamilton rykker forbi Alonso og er nu på tredjepladsen med under 3 minutter tilbage. Samtidig arbejder Ferrari videre på Kimis bil, som næppe kommer ud mere i denne træning.

I de døende sekunder, prøver Kovalinen lige at tage den hurtigste tid fra Massa, ved at afprøve de bløde dæk, men selvom de er hurtigere, kommer han ikke forbi Massa, som sikre sig toppen endnu engang.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.