• Forside

Massa scorede hattrick i Tyrkiet

For tredje år i træk, kørte brasilianske Felipe Massa sig til den hurtigste tid i Tyrkiet. Med de to McLaren-piloter mellem ham og Räikkönen, er der lagt op til en gyser i morgen.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: (@bmf1.dk) d. 10/5 2008 klokken 15:05

De to Ferrari´er har været domninerende under weekendens træninger, og under lørdagens kvalifikation, var det endnu en gang to stejlende hingste der imponerede.

Felipe Massa, der kørte en perfekt kvalifikation fra start til slut, starter i morgen fra pole for tredje gang i træk på Istanbul Park. Men det kan blive svært for den lille brasilianer at holde føringen.

Heikki Kovalainen og Lewis Hamilton, der indtil videre ike har været så dominerende som forventet, kilede sig ind mellem Massa og finske Kimi Räikkönen. Dermed kan løbet i morgen, blive meget tæt.

Årsagen til finnens fjerde hurtigste tid, skal nok krediteres Fernando Alonso. På den sidste flyvende omgang, så det et kort øjeblik ud til, at Räikkönen blev fanget bag spanieren, og man kan forvente, at der kommer udtalelser senere fra Ferrari, omkring hændelsen.

Begge McLaren-racerne var over et sekund langsommere end Massa i Q3, hvor Hamilton kørte lidt usikkert til tider. Han måtte korrigere en del omkring sving 7 og 8, mens Kovalainen klarede den med de blødere option-dæk. Til sidst fik de dog lukket hullet op til Massa, der dog ikke kunne slås.

Robert Kubica lå længe med i toppen, og det så legende let ud, da han sikrede sig femte bedste tid. Derimod var det en rigtig dårlig kvalifikation for Kubica´s kollega Nick Heidfeld, der starter på en skuffende 9. plads.

Gennem hele weekenden, viste begge Red Bull-kørere, at der er fremgang i teamet. Ofte lå de helt fremme i tidstabellerne i træningerne, og Webber starter som nummer seks, mens Coulthard snupper den sidste plads i top ti. Dermed er det første gang i år, at de to racere starter blandt de bedste ti.

Jarno Trulli kørte også en flot kvalifikation, og er klart bedste Toyota-mand i dag. Han starter otter, og dermed har han klaret den til Q hver gang i år. Timo Glock måtte nøjes med en beskeden 15. plads.

Rubens Barrichello formåede ikke at gøre sig gældende i sin 257. kvalifikation i karrieren, men slog dog Jenson Button. De to starter som henholdsvis 12 og 13.

Den dobbelte mester, Fernando Alonso, starter som syver, og spanieren ser ud til at have fået mere ro over sig. Det har sikkert hjulpet at komme tilbage til Renault. Piquet skuffer endnu en gang med en fæl performance.

Williams har en lidt pudsig formkurve for tiden. Nogle gange er de helt fremme i skoene og kæmper med i toppen af tabellerne, men som vi har set det før - og også i dag - lykkedes det ikke for de to at gøre noget væsen af sig. 11 og 16 til Rosberg og Nakajima.

Både Vettel og Bourdais gjorde hvad de kunne med en meget ustabil Toro Rosso bil, men det blev kun til 14. og 18. bedste tid.

Bundpropperne i dagens kvalifikation, er Fisichella og Sutil, der slet ikke kunne finde det rigtige setup. Det indiske team har masser af gå-på-mod, men der kræves altså noget særligt for at komme videre fra Q1.

Trods Fisichellas hurtigere tid end Sutil´s, starter italieren bagerst, da han modtog en straf fredag, for at passere et rødt lys da fredagens træning startede.

I morgen går det løs i Tyrkiet, og spørgsmålet der er på alles læber er, om Massa kan score hattrick med tre sejre ud af tre mulige.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:27.617 16
2. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1:27.808 16
3. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:27.923 15
4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:27.936 17
6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:28.417 17
10. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:29.959 16
Udelukket efter perioden
11. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:27.012 13
16. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
1:27.547 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)