• Forside

Årets Grand Prix i næste weekend

Monacos Grand Prix i de snævre gader i Monte Carlo er et løb, som man enten elsker eller hader. Intet andet Grand Prix har den samme glamour og samler så mange berømtheder, som løbet i Monaco. For mig er det årets løb.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 17/5 2008 klokken 20:05

At kalde Monaco for årets Grand Prix er måske noget, som vil få folk til at ryste på hovedet. Forståeligt nok for der er mange andre Grand Prix-løb, hvor der er flere overhalinger, hvor hastighederne er meget højere og hvor der er meget mere på spil. Alligevel er de 3.3 km asfalt det løb, som jeg ser mest frem til hvert år.

En af grundene står i første afsnit: Glamouren.

Intet andet sted er der så meget glamour, som i Monaco. Intet andet sted finder man en befolkningstæthed af berømtheder så høj som i det lille fyrstedømme. Intet andet sted finder man så mange superbiler samlet, når der ikke er Grand Prix-weekend.

En Toyota ved havnen i Monaco 2005

Banen
Den anden er selve banen. Selv om banen igennem årene er blevet gjort mere sikker, og hastigheden samtidig er steget væsentligt, så er der stadig en udfordring alle kørere skal igennem. Lige fra kørerne i supportklasserne til topkørerne i Formel 1: Muren. En enkelt fejltagelse og løbet kan være slut, og de mange penge det koster at køre en Formel 1-bil er spildt.

Løbene i Monaco er som regel enten fyldt med action, eller rigtig kedelige, netop på grund af de snævre gader, der ikke giver mange muligheder for overhalinger og derfor får mange kørere til at køre sikkert. Monaco er banen, hvor materiellet, specielt gearkassen, bliver hårdest udnyttet.

Mere end 3000 gearskift foretager hver kører i løbet, hvilket svarer til et gearskifte ca. hvert 4. sekund. Nu til dags foregår det med semi-automatiske gearkasser med en skiftepal bag rattet, men vi skal mindre end tyve år tilbage før alle gearskift blev foretaget med hånden væk fra rattet.

En ærgerlig punktering sendte Nigel Mansell ud af løbet i Monaco 1984.

Ayrton Senna satte i 1991 en af sine mange pole positions i Monaco. Hans omgang kan ses på youtube. Sammenlign den med Michael Schumachers pole position omgang fra år 2000. Der er vist ingen tvivl om, hvem af de to stjernekørere, der måtte arbejde hårdest.

Banen med de klassiske svingnavne som St. Devote, Casino Corner, Löews Hairpin og La Rascasse overgås kun af andre legendariske svingnavne som Spa-Francorchamps banens i Belgien. Det var på denne bane Michael Schumacher smed sin første pole position for Ferrari i rækværket på første omgang af løbet i 1996. Det var her Olivier Panis tog sin eneste sejr i Formel 1 i selv samme løb. Ayrton Senna var i mange år kongen af Monaco. Fra 1987 og frem til 1993 vandt han alle på nær ét enkelt løb. De pågældende løb i 1988 dominerede han i en sådan grad, at han mistede koncentrationen.

Hans arvtager blev Michael Schumacher, der gjorde Monacos Grand Prix til en af sine favoritløb, så det er overraskende, at Michael Schumacher tog sin sidste sejr i Monaco i 2001. Fra 2001 til 2006 har der været en ny vinder af Grand Prixet hvert år. Dog vandt Fernando Alonsos sin anden sejr i fyrstendømmet sidste år. Et løb som i øvrigt var ved at få et retsligt efterspil, idet at holdkammeraten Lewis Hamilton fik antydet, at han havde fået en teamordre om at holde sig bag Fernando.

Monacos Grand Prix har budt på mange dueller. Det var i Monaco at Ayrton Senna var ved at tage en sensationel sejr i første forsøg i 1984 og det var også i Monacos gader at en af de mest hårdtkæmpede afslutninger af et Formel 1 løb er blevet udkæmpet. Det er naturligvis afslutningen på løbet i 1992 jeg tænker på. Den kan du se på youtube ved at trykke her.

Vitantonio Liuzzi i 3. frie træning til Monacos Grand Prix sidste år.

Listen over vindere og historien om banen kan du læse på vores baneside eller ved at trykke her.

Alt det sjove
Monaco er ikke kun en svær bane med en fantastisk atmosfære. Monacos Grand Prix er også stedet, hvor man gør noget ekstra ud af alt. Således har Jaguar/Red Bull Racing i mange år kørt med en speciel bemaling til netop dette Grand Prix. Sidste år var dog en undtagelse, og det vides ikke, om løbet i Monaco igen bliver med specialbemaling. Skulle det blive det, er der store chancer for at det bliver med en bemaling magen til Marco Andrettis Honda racer i Indianapolis 500 løbet.

Marco Andretti i hans Indy 4 pyntede IRL racer

Tilbage i 2006 var Red Bull Racing dog i Superman Returns bemaling, og det blev samtidig Red Bulls bedste løb det år, da David Coulthard besatte det nederste trin på skamlen. Det kostede teamchef Christian Horner en tur i den anlagte swimming pool, da han før løbet startede havde lovet at hoppe nøgen i vandet, hvis Red Bull endte på podiet.

Før Red Bull Racing overtog Jaguar brugte diamantfirmaet Steinmetz Monacos Grand Prix til at promovere sig selv. Således sad der en stor diamant på begge Jaguar raceres næser, men da Christian Klien kørte ind i rækværket i Löews Hairpin forsvandt den ene diamant. Det vides stadig ikke om den er blevet fundet, men Steinmetz udlovede en dusør på diamanten.

Lewis Hamilton med den diamantbesatte Steinmetz hjelm

Efter denne fadæse skiftede Steinmetz i stedet til McLaren, hvor de hvert år i Monaco laver en happening. I går fik Lewis Hamilton overrakt den diamantbesatte hjelm, som han skal køre med i næste weekend. Holdkammeraten Heikki Kovalainen får først overrakt en diamantbesat hjelm om et par dage, når han møder op i Monaco.

I 2006 stillede Steinmetz med en iskold racer til den iskolde finne Kimi Raikkonen.

Monacos Grand Prix er også et Grand Prix, hvor mange hjelme ser lidt anderledes ud. Rubens Barrichello kørte med sin brasilianske landsmand Tony Kanaans hjelm i Monacos gader for et par år siden. Giancarlo Fisichella har lovet at komme med en ny hjelm til løbet næste weekend, hvor han kører sit Grand Prix nr. 200 i Formel 1. Det ville have været Grand Prix nummer 201, men det skandaleramte Grand Prix på Indianapolis har han valgt ikke at tælle med, da italieneren aldrig tog starten i det løb.

Der sker altid noget nyt og spændende til Monacos Grand Prix. Banen er så downforcekrævende (den næstmest krævende i år), at mange biler kommer med nye stumper, ekstra vinger m.m. for at opnå lidt ekstra grip, så at se bilerne er en fornøjelse for de mange fans, der ynder at kigge efter visuelle forandringer på bilerne fra løb til løb.

Sidste år gjorde Ferrari farven på Ferrari bilerne mere rød. I år er farven dog tilbage i den mere neonrøde farve igen.

Desværre må vi i næste weekend undvære en tur i biografen. Løbet ville ellers være ideelt til HD-signalet med lyden fra de hidsige motorer rikochetterende mellem banens mure. I følge Event Manager Lars Møller, Nordisk Film, skulle det dog være muligt at se Monacos Grand Prix i biografen til næste år.

Der er stadig et par dage til Grand Prix weekenden starter. Jeg glæder mig. Hvad med dig?