• Forside

Løbsoptakt: Bahrain

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 8/3 2006 klokken 21:03

Så er vi der endelig. Efter en lang vinterpause skal vi nu endelig til at se løb igen. Den 57. version af verdensmesterskabet i Formel 1 starter denne weekend på Bahrain International Circuit, der ligger i Sakhir i kongeriget Bahrain.

I denne optakt vil vi på bedste måde forberede dig til det kommende løb. Vi vil kort gennemgå den aktuelle situation, vil se på hvilken indflydelse de nye regler vil få, se lidt på dækkene, gennemgå banen samt fortælle lidt om Bahrain generelt.

DEN GENERELLE SITUATION
Som noget nyt i denne sæson er det ikke længere Michael Schumacher alle vil slå. Nej, det drejer sig i stedet om at komme før den unge spanske verdensmester Fernando Alonso.

Michael Schumacher har ellers i de sidste fem år været manden alle talte om og de sidste seks år har Ferrari været holdet man skulle slå. Men efter en katastrofal sæson i 2005 er ingen mere rigtig bange for Ferrari.

Men spanieren har skabt problemer for sig selv ved allerede inden sæsonen er startet at offentliggøre, at han vil forlade Renault til fordel for et sæde i en McLaren racer fra og med 2007.

Det har ikke skortet på kritik fra stort set alle sider over den tidlige meddelelse, og gad vide om ikke det ret hurtigt viser sig, at holdets førstekører meget snart hedder Giancarlo Fisichella, og at det bliver italieneren som er den reelle favorit til at tage verdensmesterskabet i 2006 i sin R26.


Starten i Bahrain 2005.

Der er specielt fire hold der vil gøre hvad de kan for at vippe Renault af pinden.

Det drejer sig om McLaren, Toyota, Ferrari samt Honda, og vi vil det følgende kort analysere hvad de har at byde på.

McLaren har et stort problem med deres motorleverandør, der leverer en alt andet end stabil motor. Vintertestene havde ikke været i gang i særligt længe, inden luften var tyk af rygter om en dårligt udviklet Mercedesmotor.

Selvom de har testet meget, er der stadig ingen der tror på at det er lykkedes for Mercedes at få bygget en ordentlig motor. Derudover har holdet mistet deres designer Adrian Newey til Red Bull Racing. Holdets største aktiv er finnen Kimi Raikkonen der efter sin andenplads i sidste sæson nu hungrer efter et gøre det bedre i år.

Toyota sluttede på tredjepladsen sidste år og det er svært at sige hvad holdet kan byde på i den kommende sæson. Holdet har ikke klaret sig godt under vintertestene, men de har to gode piloter, hvoraf Jarno Trulli formentligt er feltets bedste kvalifikationspilot.

Ferrari har ikke vist overbevisende takter under vinterpausen, men har heller ikke været decideret skuffende. Italienerne er meget afhængige af, at de får nogle ordentlige dæk fra Bridgestone og der ser ikke ud til at være sket store ændringer under vinterpausen, heller ikke selvom dækreglerne er blevet ændret.

Varmen i Bahrain kan dog vise sig at være en fordel og måske overrasker de i det første løb. Og man skal aldrig afskrive Ferrari.

Vinterpausens største overraskelse er helt sikkert Honda, som har været i stand til at sætte en ny banerekord selv med den mindre V8 motor. Holdet har ligeom Ferrari testet i Bahrain for en månedstid siden, og dette kan vise sig at være den fordel der kan give Jenson eller Rubens sejren på søndag.

Af holdene i midten og den nedre del, kan vi forvente at BMW Sauber F1 vil foretage et spring fremad. BMW har tilført holdet betydelige ressourcer. Eksempelvis tager BMW Sauber 80 medarbejdere med til Bahrain. Da Peter Sauber stod for holdet var det maksimalt 50.

Williams har som altid et erklæret mål om at vinde verdensmestermesterskabet, men i denne sæson bliver det kun til en drøm. Holdet kommer sikkert til at tage point, men en podieplads skal vi ikke regne med, at holdet kommer til at erobre.


Vinderne af Bahrain 2005.

De sidste fire hold vil vi i denne omgang ikke komme nærmere ind på udover at konstatere at de to Red Bull folk formentligt vil klare sig bedst.

Lad os slutte denne lille oversigt af med et citat fra Fernando Alonso der meget godt beskriver situationen:

”Jeg mener helt bestemt at Renault er klar. Udover os selv har Honda, Ferrari og McLaren arbejdet hårdt denne vinter. Vi er dog mestrene og vi er holdet der skal slås. Mit mål er at genvinde titlen”

NYE HOLD
Til den kommende sæson er der kommet fire nye hold. To har egentligt bare skiftet navn nemlig Honda, der tidligere hed BAR Honda og Midland der tidligere bar navnet Jordan.

Det gamle Sauber hold, der var ejet af Peter Sauber, er blevet købt af BMW og har desuden skiftet navn til BMW Sauber F1. Holdet har stadig hovedkvarter i Hinwill i kanton Zurich, og det er sikkert for at sikre sig støtte fra de schweiziske fans, at holdet har bibeholdt Sauber navnet.

Endeligt er der kommet et helt nyt hold. Det drejer sig om japanske Super Aguri F1, der er ledet af den tidligere Formel 1 pilot Aguri Suzuki.

NYE PILOTER
Til den kommende sæson er der kommet nye piloter til og andre har forladt Formel 1. Grundlæggende er der kommet tre nye piloter.

Scott Speed, den første amereikanske pilot i Formel 1 siden Michael Andretti i 1993. Han skal køre for Scuderia Toro Rosso.

Den tyske Nico Rosberg, der er søn af verdensmesteren fra 1982, Keke Rosberg, skal køre for WilliamsF1.

Garry Paffet er kommet til som testpilot hos McLaren.

I nedenstående skema giver vi et overblik over alle ændringer vedrørende piloterne for 2006 sæsonen. Et yderligere overblik kan fås ved at konsultere vores kører/teamsider her.

Hold Piloter Ændringer

Renault
Fernando Alonso (Spanien), Giancarlo Fisichella (Italien).
Test piloter: Heikki Kovalainen (Finland).
Heikki Kovalainen er kommet til.

McLaren-Mercedes
Kimi Räikkönen (Finland) Juan Pablo Montoya (Colombia).
Test piloter: Pedro de la Rosa (Spanien) og Gary Paffett (UK).
Alexander Wurz er skiftet til Williams.

Ferrari
Michael Schumacher (Tyskland), Felipe Massa (Brasilien).
Test piloter: Luca Badoer (Italien) og Marc Gene (Spanien).
Rubens Barrichello er taget til Honda og Felipe Massa er kommet til.

Toyota
Jarno Trulli (Italien) og Ralf Schumacher (Tyskland).
Test piloter: Olivier Panis (Frankrig), Ricardo Zonta (Brasilien).
Ingen ændringer.

Williams
Mark Webber (Australien) og Nico Rosberg (Tyskland).
Test piloter: Alexander Wurz (Østrig) og Narain Karthikeyan (India).
Nico Rosberg er ny og Nick Heidfeld er taget til BMW Sauber F1. Alexander Wurz og Narain Karthikeyaner er desuden kommet til.

Honda-Racing
Rubens Barrichello (Brasilien) og Jenson Button (UK).
Test pilot: Anthony Davidson.
Rubens Barrichello er kommet til og Sato har forladt holdet.

Red Bull
David Coulthard (UK) og Christian Klien (Østrig).
Test pilot: Robert Doornbos (Holland).
Robert Doornbos er kommet til mens Vitantonio Liuzzi er skiftet til Scuderia Toro Rosso.

BMW-Sauber
Nick Heidfeld (Tyskland) og Jacques Villeneuve (Canada).
Test pilot: Robert Kubica.
Nick Heidfeld og Robert Kubica er kommet til hvorimod Felipe Massa er skiftet til Ferrari.

Midland
Christijan Albers (Holland) og Tiago Monteiro (Portugal) Narain Karthikeyan har forladt holdet og skal være
Testpilot for Williams mens Christijan Albers er kommet til fra Minardi.

Toro Rosso-Cosworth
Vitantonio Liuzzi og Scott Speed.
Testpilot: Neel Jani.
Alle tre er nye

Super Aguri F1
Takuma Sato og Yuji Ide. Sato kommer fra BAR-Honda hvorimod Ide er helt frisk og ny.


NYE REGLER
Grand Prixet i Bahrain, bliver det første løb, hvor vi vil opleve de nye regler. Det bliver første gang det nye knockout kvalifikationssystem skal tages i brug og første gang de nye 2,4 liters V8'ere skal prøves til en "løbsweekend". Det regelmæssige største 'reset' i nyere tid, skal for første gang prøves i Bahrain.

Kvalifikationen kommer til at foregå over 3 seancer. Efter de første 15 minutter, udskilles 5 kørere. Over de næste 15 minutter udskilles yderligere 5 kørere. Dagens 10 bedste kørere har således til slut 20 minutter til at kæmpe om startplaceringerne fra pole-position til nr. 10.

For at hindre hastigheden i at overstige det nuværende niveau, har FIA fra og med i år besluttet at der skal køres med V8-motorer på 2,4 liter. Begrundelsen for indførelsen af disse var omkostninger og sikkerhed.

Sikkerhedsniveauet opretholdes i kraft af at hastigheden er blevet på det kendte, accepterede niveau. Men med hensyn til omkostningerne, så er det tvivlsomt, om den nye regel har haft nogen indvirkning på udviklingsbudgettet.

På søndag, vender et gammelt velkendt fænomen tilbage: Dækskift. Det er nemlig igen tilladt at skifte dæk i forbindelse med pitstop. Der er dog kommet nye indskærpede regler for, hvilke dæk der må bruges.

For eksempel, så skal man inden kvalifikationen beslutte, hvilken compound (gummiblanding) man vil køre på, og denne beslutning kan ikke ændres. Dårligt vejr, med dertil hørende drastiske temperaturændringer vil derfor kunne påvirke de enkelte bilers løbspræstation.


En af Tilkes karakteristiske bygninger

BANEN
30 km fra Manama, Bahrains hovedstad, ligger Sakhir. Midt i ørkenen i Sakhirs udkant finder man Bahrains internationale racerbane.

Banen fik sin F1-debut i 2004, og den 5.441 meter lange bane byder på mange spændende sving og langsider, der til sammen lægger op til spændingsfyldte dueller.

Banen lægger ydermere op til et højt tempo, og en baneomgang tilbagelægges med omkring 215 km/t i gennemsnit. Banerekorden er sat af Michael Schumacher og lyder på 1:30.252.

Løbet foregår over i alt 57 omgange hvilket, afhængigt af hvilken kilde man benytter til angivelsen af banelængde, giver en distance på mellem 305 km og 310 km.

Stregerne til banen er slået af Herman Tilke, den samme mand der har designet Sepang banen i Malaysia. Man vil derfor kunne genkende udseendet af tribunerne fra Bahrain, hvis man ligeledes blænder op for det Malaysiske Grand Prix d. 19/3.

Banen består af i alt 14 sving, hvor de er nogenlunde jævnt fordelt mht. højre/venstre. Banen køres ”med uret” og derfor er der i alt 8 højre sving, og 6 venstre sving.

4 hurtige langsider gør indbremsning til de efterfølgende sving utrolig vigtig, og det er her der vil kunne hentes meget tid på en forankørende.

Start og mål langsiden er 1.091 meter lang, og for enden af denne nås banens tophastighed på 315 km/t.

På grund af banens placering i ørkenen, blæser der betydelige mængder sand ind over asfalten. Sandet sætter sig, ikke mindst på dækkene, men trækkes også med ind i motoren, derved fyldes bl.a. luftfilteret op med sand og ydeevnen begrænsen.

Man forsøger fra arrangørernes side at undgå sand på banen, ved at man nogle dage inden løbet sprøjter lim udover den omkringliggende ørken. Limen holder således på det øverste lag sand, og forhindrer dette i at flygte ind over banen.

Fakta om banen
År Pole Position Hurtigste Omgang Vinder
2004 M. Schumacher M. Schumacher M. Schumacher
2005 F. Alonso P. de la Rosa F. Alonso

Pole positions, hurtigste omgang og vindere i banens historie.

Beskrivelse Data
Banenavn Bahrain International Circuit
By Sakhir
Første Grand Prix 4. april 2004
Antal Grand Prixer 2

Banerekord - pole 1:29.848 (Fernando Alonso, 2005)
216.846 km/t
Banerekord - løb 1:30.252 (Michael Schumacher, 2004)
216,074 km/h
Hurtigste løb 1t28:34.875 (Michael Schumacher, 2004)
208,976 km/t

Flest sejre 1 (M. Schumacher/F. Alonso)
1 (Ferrari/Renault)
Flest poles 1 (M. Schumacher/F. Alonso)
1 (Ferrari/Renault)
Flest hurtigste omgange 1 (M. Schumacher/P. de la Rosa)
1 (Ferrari/McLaren)

Omgangslængde 5.412 km
Omgange i løbet 57
Løbsdistance 308,238 km

Maksimal stigning 3,60%
Maksimalt fald 5,60%
Højdeforskel 18 meter
Antal sving 14 sving (6 venstre, 8 højre)
Start/Mål langside 1.090 meter

Løbs- og banedata. Polerekorden er Fernando Alonsos tid fra første kvalifikation. Til sammenligning tog Michael Schumacher pole med tiden 1:30.139 i 2004.

Banen sving for sving
Fra startlinjen accelereres der ned mod det første højresving, sving 1. Det er især her der findes gode overhalingsmuligheder, fordi hastigheden, for at komme igennem den kraftige højre/venstre-chikane, sættes drastisk ned fra 315 km/t.

Fra sving 2 kommer man ud på banens anden langside, igen er der ned mod det kraftigt højrevridende sving 3 en stor nedbremsningszone, der ligeledes kan byde på overhalinger.

Ned mod 1. mellemtid og banens hurtige chikane, sving 4, sættes hastigheden i vejret.

I sving 5 knækker retningen med et 180 graders højresving. Kort efter knækker banen atter 180 grader, denne gang til venstre, og ud af sving 6 kommer man på banens 3. langside hvorefter man arbejder sig op mod sving 7 og 2. mellemtid.


Bahrain banekort

Efter sving 7, går det gennem højre buen, der består af et blødt sving 8 og et lidt hårdere sving 9 her byder banen ikke på nogen overraskelser.

Fra den langsomme midtersektion, skal der ud af sving 9, igen trædes på gaspedalen, for vi er nået til banens 4. og sidste langside.

For enden af denne kan der forventes en del positionskamp, banens sidste sving, sving 10, giver nemlig adgang til start og mål langsiden, det vil derfor være vigtigt, at man er korrekt placeret, inden indgangen til sving 10, hvis man altså har planer om at angribe, ned af langsiden.


Omstændighederne tegner til at blive gode for Toyota. Mon det går så godt som sidste år?

Vejrudsigten
4 døgnsudsigten som den så ud, onsdag kl. 10.

Torsdag
Delvist overskyet, med en smule vind, og temperaturer der strækker sig mellem 20 og 32 grader.

Fredag
Skyet, lidt kraftigere vind, men med temperaturer der holder sig inden for 18 til 33 grader

Lørdag
Lørdag falder temperaturen en anelse, og det forventes ikke at blive varmere end 25 grader. Skyerne begynder at trække væk fra Bahrain, og der skønnes med rimelig sikkerhed optimale betingelser for kvalifikationen.

Søndag
Noget nær perfekte betingelser, tegner det til. Skyfrit og temperaturer mellem 17 og 26 grader betyder at løbet kan afvikles uden gener, og alt i alt ser det ud til at blive en solrig dag med masser af motorsport.

SAMMENFATNING
Generelt kan vi se frem til en spændende sæsonstart med mange ukendte faktorer:

  • Bliver den nye kvalifikation så spændende som håbet på.?

  • Vil Bridgestone gøre fremskridt med de nye dækregler?

  • Har de nye hold reelt noget at lave i Formel 1?

  • Vil Renault leve op til favoritrollen? Kan Ferrari komme tilbage, vil Honda fortsætte de gode takter fra testene og blive en reel trussel og vil holdet med det højeste budget Toyota kunne fortsætte med at vise de gode takter fra sidste år?


Vi håber denne løbsoptakt har været med til at forberede jer til det første løb i den nye sæson og ønsker alle et godt løb på lørdag.

Hvis du har glemt hvornår TV-stationerne viser Formel 1 i den kommende weekend, så tjek TV-tiderne her.