• Forside

2. frie træning: Honda hurtigst, McLaren i problemer

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 10/3 2006 klokken 13:03

Efter en 1. træning i formiddags, der tydeligt bar præg af at de store teams blot lige skulle snuse lidt til baneforholdene, gør vi nu klar til 2. frie træning.

Det er nu, at de store teams skal vise farver og potentiale i de sandfyldte omgivelser på banen i Bahrain, og Honda er første team på banen med Anthony Davidson i bag rattet.

Davidson klokkede en omgangstid på 1:35.221 som hurtigt efter blev distanceret af Robert Kubica i BMW Sauber.

Scott Speed melder sin ankomst i sin V10 bestykkede Toro Rosso racer og imponerer ikke, da han indleder med røg fra de blokerede dæk. Lidt senere kommer STR’s 3. kører Neel Jani på banen og sætter en tid på 1:35.229.


Anthony Davidson i Honda var dagens hurtigste mand.

I mellemtiden er der kommet en McLaren pilot på banen ved navn Kimi Räikkönen, og han sætter foreløbig bedste tid i 1:33.577. Er Mercedes ved at have styr på problemerne? Det skulle senere vise sig at være en sandhed med modifikationer. Montoya følger kort efter i tiden 1:34.276.

Efter de første 15 minutter er Räikkönen hurtigst efterfulgt af Kubica (BMW), Alex Wurz (Williams) og Montoya i den anden McLaren.

Samtidig melder Ferrari sin ankomst med ex-verdensmesteren Michael Schumacher bag rattet, og det ser helt pænt ud, idet tyskeren kører næsthurtigste omgang. Den bliver dog distanceret af Davidson og Honda i tiden 1:32.997.

Længere nede af listen finder vi den anden Ferrari med Filipe Massa bag rattet, og han kører i 8. hurtigste tid i 1:34.715. Kort efter bliver Massas venstre fordæk beskadiget under en nedbremsning, og brasilianeren må i pit og skifte et nærmest ituflået dæk.


Kimi Räikkönen og McLaren havde ikke en god dag i Bahrain.

Budgetkæmpen Toyota, hvis erklærede mål, foruden mesterskabet, er at blive bedre end hjemmemarkedkonkurrenten Honda, sender nu Ralf Schumacher på banen og han kører i tiden 1:36.560. Det rækker kun til 15. bedste tid.

Efter en halv time er positionerne følgende: Davidson, Kubica, Räikkönen, M. Schumacher, Fisichella, Wurtz, Montoya, Liuzzi, Jani, Speed, Massa, Doornbos, Winkelhock, Trulli, Monteiro, R. Schumacher, Albers, Sato og Ide.

Nu kommer Renaults Fernando Alonso på banen, og det gør han med manér, idet spanieren sætter hurtigste omgang i tiden 1:32.538. Til sammenligning ligger holdkammeraten Giancarlo Fisichella som nr. 3. i tiden 1:33.215.

Nu er det også tid for Hondas to kørere, Jenson Button og tidligere Ferraripilot Rubens Barrichello, at vise flaget. Førstnævnte sætter en tid på 1:33.226 hvilket rækker til 5. bedste tid. Sidstnævnte klokker i tiden 1:35.464 hvilket giver 17. bedste tid. Ikke imponerende.


Michael Schumacher i Ferrari satte 2. hurtigste tid under dagens træning.

Oppe foran holder Alonso stadig kadencen med bedste tid, og interessant nok er det lykkedes for STR’s Vitantonio Liuzzi at sætte 2. hurtigste tid i 1:32.703. Det går dog åbenbart lige hurtigt nok for italieneren, der snurrer rundt i en kurve, men redder situationen.

Ude på banen bliver vi nu vidne til en velkendt situation fra sidste år: En McLaren bil der giver op. Offeret er Räikkönen, der har konstateret røgudvikling fra motoren.

Det samme sker få sekunder senere for Trulli i Toyota. For begge kørere foregår hjemturen til pitten på bagsædet af en scooter.

Noget tyder på, at V8 motorerne har sine problemer i ørkensandet, og det kunne indikere, at STR rent holdbarhedsmæssigt kan få en fordel med deres Cosworth V10 motorer. Hvis det er tilfældet, bliver der helt sikkert ballade med de andre teams. En og anden sidder sikkert og ønsker, at det var hedengangne Minardi, vi så kæmpe om de hurtigste tider.

Indtil nu mangler vi at se Mark Webber (Williams), debutanten Nico Rosberg (Williams) og Jacques Villeneuve (BMW Sauber).

Massa kommer på banen med nye dæk, og vipper kort efter Alonso af pinden ved at sætte hurtigste omgang i tiden 1:32.175. Det holder dog ikke længe, da ”fredagsverdensmesteren” Davidson i Honda sætter hidtil bedste tid med 1:31.353.


STR's Vitantonio Liuzzi gjorde en god figur.

Det virker som om Ferrari har fundet stabilitet, idet Michael Schumacher kort efter sætter 2. hurtigste tid med 1:31.751. Således har vi nu 2. stk. Ferrarier blandt de tre hurtigste biler.

Nu er Webber, Villeneuve og Rosberg kommet på banen og alle tre kørere skal lige føle banen på tænderne, hvilket afspejles tydeligt i tiderne. Således kører Webber i 17. bedste, Rosberg i 21 og Villeneuve i 25 bedste tid.

Kort efter er der gået en time, og en interessant 2. træning med flere ubekendte er slut. Kortene er dermed blandet til en spændende og temmelig uforudsigelig kvalifikation lørdag.

Måske er der gedigne overraskelser i vente. Scuderia Toro Rosso, med deres "gamle" 3,0 liter V10 motorer godt med, og det er i sig selv interessant, set ud fra et underholdningsmæssigt synspunkt. STR er måske ikke hurtigst, men deres motorer kan vise sig at holde bedst.


Fernando Alonso kørte i 5. bedste tid i R26.

Forudsigelserne om Hondas hurtighed viser sig åbenbart at holde vand, og teamet er utvivlsomt en seriøs udfordrer til podiet på søndag.

Ferrari er ved at finde melodien idet Massa og Schumacher har haft træningens bedste konsistens med deres meget identiske tider. Det samme må siges om Renault, hvor Alonso var hurtigste mand.

Derimod må der være noget at tale om i garagen hos McLaren, som ikke kan være tilfreds med en udgået bil og tider, som ligger hele 2 sekunder langsommere end hurtigste mand. Det er meget under en hel løbsdistance.

Toyota heller ikke have armene i vejret. Ralf Schumacher havde ikke en god dag med sin 22. bedste tid.


Super Aguri endte som forventet sidst under dagens træning.

Endelig er der de forventede agterlanter, Super Aguri F1, med Takuma Sato og Yuji Ide som piloter. De Honda-bestykkede Arrows-veteranbiler fra 2002 kan slet ikke stå distancen, og noget tyder på, at det bliver værre end først antaget. Forhåbentlig bliver det bedre, når de er klar med deres egen bil.

Vi bringer her de officielle tider for dagens træning:

Nr. Kører Hold Dæk Bedste tid Omgange
1. Anthony Davidson Honda M 1:31.353 28
2. Michael Schumacher Ferrari B 1:31.751 15
3. Alexander Wurz Williams B 1:31.764 27
4. Felipe Massa Ferrari B 1:32.175 13
5. Fernando Alonso Renault M 1:32.538 13
6. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B 1:32.703 24
7. Robert Doornbos Red Bull M 1:32.926 24
8. Giancarlo Fisichella Renault M 1:33.215 14
9. Jenson Button Honda M 1:33.226 12
10. Robert Kubica BMW M 1:33.244 26
11. Christian Klien Red Bull M 1:33.557 08
12. Kimi Räikkönen McLaren M 1:33.577 11
13. Juan Pablo Montoya McLaren M 1:33.726 15
14. Nick Heidfeld BMW M 1:33.848 09
15. Neel Jani Toro Rosso B 1:33.900 24
16. Scott Speed Toro Rosso B 1:34.284 22
17. Mark Webber Williams B 1:34.333 05
18. Rubens Barrichello Honda M 1:34.384 09
19. David Coulthard Red Bull M 1:34.432 07
20. Tiago Monteiro Midland B 1:34.459 14
21. Nico Rosberg Williams B 1:34.953 05
22. Ralf Schumacher Toyota B 1:35.170 18
23. Markus Winkelhock Midland B 1:35.686 24
24. Jarno Trulli Toyota B 1:35.898 11
25. Jacques Villeneuve BMW M 1:36.264 08
26. Christijan Albers Midland B 1:36.314 16
27. Takuma Sato Aguri B 1:37.588 19
28. Yuji Ide Aguri B 1:39.021 21

Resultatet af træningen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER