• Forside

Les misérables, n´est pas?

F1-kalenderen var søndag nået til Magny Cours, hvor det Franske Grand Prix har været afholdt siden 1991. Brasilianske Felipe Massa sørgede for samba-rytmer, mens det så anderledes ud for resten af feltet.

Af: (@bmf1.dk) d. 23/6 2008 klokken 15:06

Det franske Grand Prix blev i weekenden kørt på Magny Cours-banen i Nevers, og med begge Ferrarierne i front, var der lagt op til et opgør med BMW Sauber-teamet.

Banen, der ligger midt ude på landet, er en medium udfordring for kørerne, men bestemt ikke seværdig for tilskuerne, der hvert år kan rapportere om enorme prisstigninger, ringere kvalitet og en generel dårlig ledelse.

Men løbet har også budt på mindeværdige præstationer, senest i 2007, hvor løbet havde nerve, kørerne viste dristighed og mod, og hele weekenden var en opvisning i, hvorfor løbet skal blive på kalenderen.

Felipe Massa sikrede sig karrierens 8. sejr. Her er han i Bahrain, 2007

Søndagens udgave af det franske GP, var derimod en slatten affære, der ikke bød på den helt store forestilling, og flere af løbets præstationer og resultater, kan nemt beskrives som.... elendige.

Kimi Räikkönen satte af fra pole og Felipe Massa formåede at holde resten af feltet bag sig. Men godt halvvejs inde i løbet, fik finnen problemer. Et sjældent, men dyrebart problem - den højre udstødning fik revet sig løs på Kimi´s racer - betød, at han tabte over et sekund per omgang, og dermed kom Massa forbi. Brasilianeren holdt føringen uden problemer og cruisede sig til sæsonens tredje sejr.

Massa´s 8. sejr i karrieren, rykker ham op på en førsteplads i mesterskabet med 48 point, mens Räikkönen, trods problemerne, dog havde så langt forspring til resten af feltet, at han tog andenpladsen og en samlet placering som nummer tre, bare tre point efter team-kollegaen.

Det så legende let ud for Ferrari, men der var andre på banen. Jarno Trulli, dagens positive overraskelse, fik kamp til stregen af flere kørere, mest aggressiv var Kovalainen, og det var først da det ternede flag signalerede at løbet var slut, at det var sikkert at han kunne sætte seks point ind på kontoen.

Jarno Trulli i chikanen

En ganske enkelt imponerende præstation af Jarno Trulli og Toyota, der viste overskud og overblik gennem hele weekenden. Især i lyset af det tragiske uheld, der kostede Ove Andersson livet i sidste uge.

Som sagt sluttede Kovalainen som nummer fire, og det var efter en startplacering som tier. Den unge finne modtog i kvalifikationen en straf på fem placeringer for at have spærret for Mark Webber, men kørte et flot og velovervejet løb og det betød vigtige point til ham mesterskabet.

For BMW Sauber var weekenden en skuffende omgang. Vinderen fra Montreal, Robert Kubica, kæmpede længe mod Jarno Trulli og Heikki Kovalainen, men måtte nøjes med en femteplads. De fire point han fik, rykker ham ned på en andenplads i mesterskabet i en Ferrari-sandwich.

Hvor blev farten af? BMW Sauber havde ikke en god dag på Magny Cours

Nick Heidfeld var ikke særlig interessant at følge denne weekend. En ærgerlig 13. plads til tyskeren på en dag, hvor det bare ikke spillede for det tysk-schweiziske team.

Formkurven hos Red Bull er for opadgående. Mark Webber sikrede sig en sjetteplads og dermed har teamet fået point i samtlige løb i denne sæson. Teamkammeraten David Coulthard, der i Canada sikrede sig en fornem podieplads(3), formåede ikke at røre særlig meget i gryden. En anonym 9. plads til ham.

For Fernando Alonso, er Frankrigs GP nok et han helst vil glemme. Igennem sæsonen har han været klart hurtigere end Nelson Piquet, der omvendt har fået sat kniven for struben.

Spanieren snuppede en tredjeplads på gridden, men trods indædt kamp mod Lewis Hamilton og Nick Heidfeld og ikke mindst en fejl sent i løbet, endte det med en 8. plads til Alonso, mens Piquet udnyttede kollegaens fejl og smuttede forbi til sit første point i sæsonen.

Det var Alonso´s point nummer 500, og måske på baggrund af Renault´s magre resultater indtil videre, var der lys for enden af tunnelen. Renault ligger nummer syv i konstruktørernes mesterskab - ikke imponerende - men måske Piquet og Alonso kan vende skuden og få flere og større point i de kommende løb.

Fernando Alonso i Renault R28

For Lewis Hamilton, er midten af sæsonen 2008, ikke noget rart sted at befinde sig for tiden. Startende fra en ydmyg 13. plads, på grund af de ti placeringers straf han modtog efter den kolossale fejl i Canada, forsøgte briten at komme forbi Sebastian Vettel på første omgang, men måtte skyde genvej i sving syv, for at få kabalen til at gå op.

Desværre for McLaren, og Hamilton i særdeleshed, koster den slags, især når man ikke afleverer placeringen pænt tilbage, og derfor var en drive-through straf ikke nogen overraskelse. Hamilton sluttede på en 10. plads og er rykket ned på en fjerdeplads i mesterskabet. Den unge brite ser rystet ud og virker ved siden af sig selv for tiden.

Mens Jarno Trulli reddede Toyotas ære, gik det derimod ikke så godt for Timo Glock i den anden Toyota. Han endte løbet på en 11. plads, foran Sebastian Vettel, der startede fra samme position som han endte, men dog foran Nick Heidfeld, der som nævnt før ikke havde en god weekend.

Fernando Alonso i Renault R28

To der også kæmpede, var Jenson Button og Rubens Barrichello. Honda-teamet ser opgivende ud, og det er forståeligt. Hele weekenden var miserabel, og Barrichello kunne kun lige kæmpe sig til en 14. plads, mens Button beskadigede sin racer tidligt i løbet og kunne til gengæld komme tidligt i bad.

Strategien hos Williams har nok været at gennemføre løbet med bare et enkelt stop. Begge racerne var fyldt med brændstof, men alligevel rakte det ikke. De var for tunge, for sløve og viste slet ingen fart. Nakajima og Rosberg modtog en 15. og 16. plads respektivt.

Bundpropperne søndag var hjemmebane-helten Sebastién Bourdais, men han kunne kun svinge sin Toro Rosso op til en 17. plads, dog et halvt minut foran Force India-duoen Giancarlo Fisichella og Adrian Sutil, der ikke viste megen "force."

Næste gang der er race, er om knap to uger. Silverstone, det legendariske løb i England, inviterer til dueller, nærkampe og masser af drama.

Vi ses.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T31:50.245 2 10
2. 1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T32:08.145 2 8
4. 10. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T32:19.145 2 5
6. 6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T32:30.545 2 3
9. 7. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T32:41.245 2 0
10. 13. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T32:44.745 2 0
15. 15. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
69 omg. 2 0
16. 20. Nico Rosberg Williams Racing
P
69 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)