• Forside

McLaren med ’lovlig traction control’

De sidste par løb har McLaren været overbevisende. End ikke Ferrari har kunne gøre noget ved McLarens hurtige pace. Der har været rygter omkring traction control fremme på internettet, men ingen har kunne finde det. For McLaren har været smarte.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 22/7 2008 klokken 15:07

Lewis Hamilton dominerede Englands Formel 1 Grand Prix med utrolig kørsel i det glatte føre på Silverstone. I søndags kørte Lewis Hamilton på ny forrygende og vandt overbevisende. McLaren havde en hemmelighed, men den er nu opdaget.

Ifølge den engelske avis Telegraph er McLarens hemmelighed et nyt rat med to gearskiftepaler på hver side af rattet. To til at geare op og to paler til nedskiftning. Fidusen er, at de øverste paler er de sædvanlige gearskiftepaler, mens de to nederste paler har en ændret torque-indstilling. Det betyder, at man ved at bruge den anden skiftepal kan reducere hjulspin på grund af den ændrede torque-indstilling.

Lewis Hamilton på Hockenheim

Dermed kan man skabe en traction control-lignende acceleration/deceleration uden at køre med ulovlig traction control. Ifølge reglerne må man ikke kunne ændre torque-indstillingen ved hjælp af et gearskifte. Fidusen er, at man ved fire gearskiftepaler ikke bryder reglerne, da det ikke er den samme pal, der ændrer torque-indstillingen.

Det skulle være en af grundene til, at McLaren klarer sig så godt i øjeblikket. McLaren har altid været gode til at genopfinde den dybe tallerken. For eksempel da McLaren kørte med en ekstra bremsepedal indtil det blev opdaget af de andre teams, og senere forbudt af FIA.