• Forside

Standard Formel 1-biler på vej

Den vestlige verdens finansielle krise går ikke ubemærket hen hos FIA. En britisk avis rapporterer, at der allerede er sendt forslag ud til de enkelte Formel 1-teams, som indeholder en enkel metode til omkostningsbegrænsning: standardisering.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 16/10 2008 klokken 14:10

Forud for Formula One Teams’ Association (FOTA) kommende møde i Geneve, Schweiz, er der lækket dokumenter til avisen The Times, som angiver, at FIA påtænker at foretage regelændringer, der vil gøre sporten billigere for teamene at deltage i.

Præsidenten for FIA, Max Mosley, er bekymret for, at det nuværende omkostningsniveau er for højt for de private teams, ja, selv for visse fabrikshold, og det mener ham på sigt kan bringe Formel 1 i fare. Af samme årsag mangler der p.t. to teams på gridden.

Kommer der standardmotorer fra en enkelt motorleverandør? Her er det Renaults RS27 V8 motor.

Et af forslagene går på, at bilerne vil køre med standardmotorer fra og med 2010. De vil enten blive bygget af teamet/fabrikken selv eller af en enkelt leverandør, inden et helt nyt bilkoncept præsenteres i 2013. Samme model er set i den tidligere, nu lukkede, amerikanske Champ Car-serie.

Der vil endvidere blive stillet forslag om flere standarddele til bilerne, herunder ophæng, affjedring, hjul og undervogn. Mosley vil endvidere have teamene til at reducere omkostningerne i en typisk Grand Prix-weekend. Bl.a. skal det ikke tillades, at der arbejdes ligeså meget på bilerne, som nu.

Ifølge The Times skriver Mosley bl.a. i brevet: ”FIA mener, at omkostningerne i Formel 1 skal være stabile. Selv inden den globale finanskrise brugte teamene langt flere penge end de tjente ind i forhold til sponsorater og FOM-beløb (Formula One Management, red.).”

Fremover bliver der et standardophæng til samtlige biler på gridden. Her er det en detalje af forhjulsophænget på Hondas RA108.

”Som en konsekvens af dette er de uafhængige teams nu afhængige af private investorers goodwill, mens fabriksteamene er afhængige af massive tilskud fra deres moderselskaber,” fortsætter Mosley.

”Der er nu fare for at disse tilskud, i nogle tilfælde, vil stoppe, hvilket vil betyde en reduktion i antallet af konkurrerende teams. Og det skal trækkes fra de to teams, som vi mangler i forvejen, hvilket giver et helt uacceptabelt lavt deltagerantal.”

Det skal være slut med at skrue på bilerne i weekenderne. Her rodes der med en McLaren.

”Det er FIAs opfattelse, at Formel 1 kun kan være sundt, hvis et team kan konkurrere på et budget, der er meget tæt på det beløb, som det får fra FOM.”

Efter Japans Grand Prix udtalte flere teamchefer sig positivt om flere af forslagene vedr. standarddele i bilerne, men var direkte skeptiske overfor at indføre standardmotorer.

Eksempelvis udtalte McLarens direktør, Martin Whitmarsh: ”Det vil få en stor indflydelse på Formel 1. Jeg tror at det vil betyde, at en betragtelig del af motorleverandørerne forlader sporten.”

Autosport fortolker FIAs forslag om standardmotorer som en pisk-gulerod strategi, der i sidste ende vil få teamene til at acceptere en vis standardisering af Formel 1.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.