• Forside

Kinas Grand Prix - Hamilton vinder

Hamilton vinder en overbevisende sejr foran Massa og Kimi. Intet er afgjort i VM - hverken kører eller konstruktørmesterskabet er afgjort - alt skal afgøres om 14 dage på Interlagos.

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 19/10 2008 klokken 08:10

Løbet i Shanghai kan endnu en gang være afgørende for årets mesterskab.

Sidste år kom Lewis Hamilton ind i løbet, med noget der lignede et forspring der ikke kunne hentes, som bekendt, så endte Kimi Räikkönen med mesterskabet - i år er forspringet mindre, til gengæld, kan Hamilton lukke mesterskabet med 6 point mere end Felipe Massa. Hamilton har set stærk ud hele weekenden, men som vi så sidste weekend, så kan alt ske.

Længere nede i feltet er Nick Heidfeld straffet for at blokere David Coulthard, hvilket har givet ham en 3 placeringers straf og Mark Webber er rykket 10 pladser ned for at skifte motor efter formiddagens motoreksplosion.

Men som vi har set de sidste par løb er det åbenbart bedre at starte fra midten af feltet end i pole position. Dagens løb kan nemt bevise det endnu en gang. Hamilton og Räikkönen starter side om side og det er ikke usandsynligt at Kimi har lidt der skal betales tilbage efter sidste søndag.

Yderligere har Ferrari i år vist at de er markant hurtigere ude af startblokkene end McLaren Mercedes har været, så der bør være garanti for drama i første sving.

Starten er gået til det Japanske Grand Prix 2008.

Under lørdagens kvalifikation havde Ferrari et velkendt problem, deres racer er meget dårlig til at få varme nok i dækkene til en enkelt hurtig omgang, til gengæld, så forventes det at de har et højere løbspace end McLaren Mercedes, så der kan ses frem til et spændende race.

Ikke mindst må man forvente at løbets stewards holder et meget skarpt øje med fronten af feltet efter løbet på Fuji, hvor det føg om ørene på kørerne med straffe under og efter løbet.

Alle bør gøre deres til at løbet bliver ægte race og ikke en gentagelse af tidligere tiders hændelser, hvor man afgør mesterskaber ved at sætte konkurrenten i væggen.

Vejret i Shanghai forventes at fortsætte som begyndt i denne weekend, temperaturer mellem 25 og 30 grader og en banetemperatur på ca. 35 grader og ingen nedbør, dog med en 40 % chance for byger.

Starten - 1. omgang
Ferrari starter på de blødeste dæk, mens resten af fronten starter på den hårde compound.

Formationsomgangen er overstået, alle er linet op - ingen gule flag - starten går og de 3 forreste holder deres placeringer, Kovalainen og Alonso slås hårdt. Heidfeld tager sin 6. plads tilbage, Kubica skærer sig frem til en 8. plads efter et par biler røg af i første sving.

Alle 4 i front holdt sig markant langt væk fra hinanden - der var åbenbart ingen der skulle have noget klinket.

2. omgang
Trulli var den kører, som røg af i første sving, efter kontakt med Bourdais som stadig er kørende. Trulli får ny næse på og fortsætter.

Hamilton har åbnet 2 sekunder op til Kimi.

3-4. omgang
Webber angriber hårdt igennem feltet og er allerede oppe på en 11. plads.

På trods af en ny næse er Trullis løb overstået, han kører i garage og stiger ud.

5-7. omgang
De fire forreste lægger afstand til resten af feltet, med Kovalainen som nummer 5 og virker ret tung i forhold til de andre.

Hamilton kører ca. 1 sekund hurtigere end Massa pr. omgang - kan det tyde på at der er en markant vægtforskel på de to? Kommer der regn i løbet af løbet, så kan det være meget afgørende hvilken pitstrategi der er valgt.

Mark Webber kommer endelig forbi Barrichello.

8-9. omgang
Efter 8 omgange er der kørt ret store huller ud mellem de forreste, tætteste kamp er om 5.-6. pladsen, hvor Kovalainen og Heidfeld er ved at åbne op for et slagsmål. Kovalainens bremser viser ind i mellem ret kraftig røg.

Webber har tænkt sig at være dagens mand - endnu en overhaling, denne gang gik det ud over Piquet.

10-13. omgang
Kimi sætter hurtigste omgang og henter lidt ind på Hamilton.
Massa har stabiliseret sig og er ca. 8 sekunder efter Hamilton.

Risikoen for regn er nedjusteret til 20 % under løbet.

Rosberg og Glock ser hvem der har den bedste motor - indtil videre vinder Glock, men Rosberg presser hårdt på. Hamilton presser bilen så hårdt at han laver en rallyudskridning rundt i sving 2.

Rosberg mener det seriøst og sætter Glock til vægs.

Webber er første mand inde til pitstop - det forklarer hans mange overhalinger.

Hamilton presser bilen utroligt hårdt og flatspotter højre fordæk markant.

Ferrari er klar til pitstop - første mand der går ind er Massa - stadig de bløde dæk, Alonso pitter bag ham.

14-17. omgang
Hamilton går ind til sit første stop, mens Sutil er stoppet kort før pitindkørslen. Ferrari er klar til Kimis stop.

Kovalainen fører nu foran Heidfeld og Hamilton. Gentagelsen viser at Sutils motor opgiver ånden og han trækker stille ind til siden og parkerer.

18-20. omgang
Kovalainen pitter - Hamilton overtager førstepladsen, Kimi, Kubica, der mangler et stop og Massa.

Efter 20 omgange, så tyder det på at Kubica logisk nok har valgt en 1-stops strategi.

Massa har slet ikke samme løbspace som Hamilton og Kimi, der lægger afstand til ham.

21-23. omgang
Der er lettere stilstand i løbet, hvor Hamilton helt alene i front presser bilen videre.

Piquet går ind til sit første stop. Han skal ind endnu en gang.

24-26. omgang
Kubica går ind til sit første stop - med 6,7 sekund, så lader underligt nok til at han skal ind endnu en gang.

27-29. omgang
Kimi kører en del ind på Hamilton. Halvdelen af løbet er kørt og der er ca. 15 sekunder mellem nummer 1 og 2 i mesterskabskampen.

Med mere end halvdelen kørt går Coulthard og Fisichella ind til deres første stop - Glock og Nakajima mangler endnu at afvikle deres første stop.

30-32. omgang
Med 30 omgange kørt, så er stillingen i top 5 som ved starten, yderligere med det tvist at Heidfeld er på den 6. plads han havde før han blev straffet efter kvalifikationen.

Der er ingen kærlighed spildt mellem de 2 søsterteams på gridden - DC og Bourdais kæmper hårdt og er millimeter fra at køre hinanden af.

Nakajima og Webber er inde til deres sandsynligvis sidste pitstop.

Efter ikke mindre end 32 omgange, så går Glock i pit til sit pitstop.

33-36. omgang
Kovalainens højre forhjul er punkteret og slæber bilen henover asfalten. Han halter banen rundt mod pitten.

Alonso er første mand fra toppen til sit andet regulære pitstop.

Massa er næste mand i pit til sidste stop. 7,5 sekund, perfekt stop for Massa.

37-39. omgang
Hamilton og Kimi pitter samtidigt til deres sidste stop.

18 omgange igen - hvordan vil Ferrari sikre Massa 2 point mere?

Heidfeld i pit - så er stillingen: Hamilton, Kimi, Massa og Kubica - der dog mangler endnu et stop.

40-42. omgang
Kubica er sidste mand i toppen der pitter for sit sidste stop.

Massa kører pt. hurtigere end Kimi, der igen kører hurtigere end Hamilton.

Massa er ca. 0,5 sekund hurtigere end Kimi, så det ser ud til der sker en planlagt overhaling i løbet af de næste omgange.

43-46. omgang
Kubica har kørt sig frem til en 6. plads, nok det bedste han kunne opnå efter lørdagens kiksede kvalifikation.

Timo Glock har tilsvarende kørt sig frem til en 7. plads, takket været Toyotas 1-stop strategi til ham.

47-49. omgang
Massa lukker hullet stille og roligt til Kimi. Alt andet end en overhaling vil være utænkeligt.

Uanset om Ferrari overhaler eller ej så vil der blive ballade i Formel 1-pressen den næste uge, så man kan ligeså godt tage konsekvensen og sikre Massa de 2 ekstra point.

Massa overhaler en "stærkt kæmpende" Kimi i udgangen af Sving 1.

Kimi gider ikke en gang forestille sig, men slækker gassen en anelse og Massa glider udenom.

50-54. omgang
Med 6 omgange igen kører dagens fødselar, Kovalainen, i garage og lukker og slukker for dagen - ikke den bedste 27 års fødselsdag.

Det er åbenbart ikke kun overhalingen der sinkede Kimi. De sidste 3 omgange har han tabt næsten 8 sekunder til Alonso.

55-56. omgang
Med 1½ omgang igen er der intet som tyder på ændringer i toppen - der skal motorskade eller uheld til nu.

Løbet er slut.

Hamilton vinder en overbevisende sejr foran Massa og Kimi.

Intet er afgjort i VM - hverken kører eller konstruktørmesterskabet er afgjort - alt skal afgøres om 14 dage på Interlagos.

Se det samlede resultat her.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T31:57.403 2 10
2. 3. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T32:12.303 2 8
3. 2. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T32:13.803 2 6
10. 15. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T33:12.203 1 0
12. 17. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
1T33:28.203 1 0
14. 16. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T33:29.803 2 0
15. 14. Nico Rosberg Williams Racing
P
55 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 5. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
49 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)