• Forside

KERS udfordringen

Ferrari er nok det hold, der er længst med udvikling af det nye KERS system, der giver mulighed for et ekstra boost. Men det har været forbundet med meget store omkostninger og boostet er lille.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 29/1 2009 klokken 10:01

KERS kan meget vel være det der afgøre Formel 1 Verdensmesterskabet i år. Hvis der er et hold der lykkes med at få det optimale ud af den kinetiske energi, så vil de have et markant forspring til de øvrige.
Det ved Ferrari udmærkede, hvorfor de har brugt store ressourcer på netop at nå der til.

Ferrari er nu ved at teste 3. generation af systemet, hvor vægtfordelingen har været den største udfordring.

I den seneste version, er det lykkedes for holdets ingeniører, at placere batterierne ude i fronten af raceren, hvilket så giver den ulempe, at højspændingskablerne løber gennem cockpittet, hvor der i forvejen ikke er for megen plads og med fare for piloten.

Afstanden fra front til de trækkende baghjul, betyder også at der går en del effekt tabt, hvilket betyder, at fordelen ved systemet ikke er så stor, som den burde være.

F60 set bagfra, noget Ferrari forventer de øvrige hold skal vænne sig til

Alt i alt, mener Ferrari ikke, at systemet skulle indføres i Formel 1, men når det nu er her, vil de også have det optimale ud af muligheden.

Hos Toyota har man officielt meldt ud, at de ikke vil stille til start med KERS. I det mindste ikke i Australien. Hvornår de vil komme med et KERS system, melder de ikke ud.

Også hos McLaren har man store udfordringer, hvilket betyder at de allerede nu, har meldt ud at de stiller med en ”light” version af KERS systemet, hvad det så end indeholder.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.