• Forside

Honda reddet?

Flere tegn på at Honda er blevet reddet i sidste øjeblik er nu kommet frem. Den seneste hedder Bruno Senna, som testede for Honda teamet sidst i 2008. Det forlyder nu, at det nye Honda stiller til start med Jenson Button og Bruno Senna.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 13/2 2009 klokken 10:02

Det er kun en uge siden, at Bruno Senna på Autosport takkede nej til et nyt sæde i GP2-serien, hvilket ellers virkede som det mest logiske sted at køre, hvis man ikke havde et Formel 1-sæde.

Jenson Button, der ligner en arbejdsløs kører er stadig under kontrakt med det lukkede Honda-team, så han modtager sin løn om han kører eller ej.

Jenson Button

FIA har stadig Hondas placering i 2009-kalenderen intakt, så startnumrene 18 og 19 er reserverede til Honda/det nye hold. Jenson Button har været hos Honda siden 2003, først i form af BAR og siden da Honda endegyldigt overtog BAR. Han kender mandskabet og vil derfor være naturlig førstekører i holdet.

Bruno Senna testede for Honda sidst i 2008. Hans efternavn alene er millioner værd i eksponering, og Santander har været personlig sponsor for Bruno Senna i hans to år i GP2. De vil sandsynligvis være med til at betale en del af gildet.

Bruno Senna - Endelig er Senna navnet tilbage i Formel 1

Petrobras forventes, at være en anden storsponsor til det nye hold. Petrobras forlod tidligere Williams-holdet og de vil opnå bedre eksponering med en brasiliansk kører, og den er sikret med Bruno Senna.

Bernie Ecclestone nævnes også som en økonomisk støtte til holdet. Det er selvfølgelig ikke bekræftet, men man kan hurtigt se en fordel for Bernie Ecclestone for ejer han en del af ’det nye Honda’, så kan også få sin indflydelse igennem.

Det vil gøre det sværere for FOTA (Formula One Teams’ Association) at opnå fuldstændig enighed i spørgsmål om f.eks. ændringer.

Honda teknisk chef Ross Brawn

Vi ved fra tidligere, at der har været snak mellem Ross Brawn og Nick Fry med Mercedes omkring levering af motorer, mens Ferrari også har været nævnt. Det seneste lyder dog på Mercedes-motorer. Den største finansielle støtte skulle dog komme fra japanske Honda.

Honda Racing F1’s medarbejdere er under kontrakt med Honda, så de får løn uanset om de laver noget eller ej, så for Hondas vedkommende er det billigere at lade medarbejderne fortsætte med at arbejde for teamet. Det giver samtidig en potentiel fremtidsmulighed for at komme tilbage i Formel 1, når finanskrisen er overstået, og de store besparelser er slået igennem i Formel 1.

Hvornår bliver det nye 'Honda' præsenteret?

Man undrer sig også over, at der flere gange er blevet nævnt op imod 12 potentielle købere, hvis ikke en eneste køber har været mere seriøst.

Vi venter med spænding på en bekræftelse.