• Forside

Australiens GP – Kvalifikation - Button på pole

Uden overdrivelse kan det fastslås, at Australiens Grand Prix er starten på en sæson, der virker mere uforudsigelig end set i mange år. Træningerne har indikeret, at det nye reglement kan have vendt op og ned på top og bund i Formel 1. Følg vores LIVE-kvalifikation her.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 27/3 2009 klokken 21:03

Om det er problemer med KERS (Kinetic Energy Recovery System) eller holdenes sidste test og justeringer vides ikke, men kendsgerningen er, at der den seneste tid har været vendt op og ned på Formel 1-feltet.

Således sendte sidste træning Nico Rosberg i Williams op som hurtigste mand, tæt fulgt af Jarno Trulli (Toyota), og Jenson Button i den nye Brawn GP-bil.

Melbournes sky line, Australiens GP, Albert Park 2009.

Sidste sæsons dominerende hold, McLaren og Ferrari, har kæmpet hårdt for at følge med i toppen. Begge McLaren-biler har tilsynelandende hastighedsproblemer, ligesom Räikkönen havde hydrauliske problemer i sidste træning.

Men ét er træning, noget andet kvalifikationens barske realiteter under Australiens Grand Prix. Følg begivenhederne, som de udspillede sig LIVE i Melbourne, Australien.



Q1
Første bil på banen er Giancarlo Fisichella (Force India). Deres Mercedes-motor har vist stor styrke hidtil, især med Adrian Fisichella bag rattet. Og nu strømmer de andre biler ud på banen.

Som det var tilfældet under træningerne, er Nico Rosberg (Williams), igen hurtigste mand i tiden 1:27.800 fulgt af Sutil i 1:27.900. Nakajima tangerer nu teamkammeraten Rosbergs tid med et sekund.

Räikkönen er nu hurtigste mand i 1:26.615 fulgt af de to Williams-racere. Sidste års verdensmester, Lewis Hamilton i McLaren, er helt nede på en 14. plads. Felipe Massa (Ferrari), er 10'er.

Nico Rosberg i FW31.

Med 8 minutter tilbage mangler begge BMW Sauber-biler at komme ud på banen. Har de problemer? I mellemtiden har Hamilton sat 4. hurtigste tid og kører derefter i garage. Man er tilsyneladende tilfreds indtil videre.

Der er nu 5 minutter tilbage af Q1. Sutil, Trulli, Fisichella, Piquet og Massa befinder sig i farezonen.

Kort efter får Massa instruktioner om at justere bremsetrykket på baghjulene og sætter anden hurtigste tid i 1:25.844, men forrest finder vi Barrichello i 1:25.815. Der er virkelig vendt op og ned i forhold til sidste sæson, hvor brasilianeren konstant befandt sig bagest.

Med kun 2 minutter tilbage befinder Heikki Kovalainen, McLaren, sig i farezonen som nr. 17. Det samme gælder Sebastien Bourdais (Toro Rosso), Trulli, Sebastian Buemi og Fisichella.

Tiden er nu gået og Buemi, Piquet, Fisichella, Sutil og Bourdais er ude. Forrest finder vi Barrichello, Button, Webber, Glock, Heidfeld, Massa, Rosberg, Räikkönen, Kubica, Vettel, Alonso, Nakajima, Kovalainen, Trulli og, temmelig overraskende, Hamilton.

Q2
Første mand i Q2 er Räikkönen (Ferrari), og han følges af holdkammeraten Felipe Massa og de to Toyotaer. Räikkönen sætter tiden 1:25.899 men den tangeres af Massa i 1:25.380. Der er nu gået 5 minutter af Q2.

Det meddeles nu, at Hamilton ikke kommer ud til Q2. Årsagen bliver angivet som "problemer med bagenden af bilen".

Foran kører Button nu hurtigst i sin Mercedes-motoriserede Brawn GP. Kort efter følger hjemmebanehelten, Mark Webber i Red Bull. Sekunder efter sætter teamkammeraten, Sebastian Vettel, hurtigste tid i 1:25.121 tæt fulgt af Rosberg.

Der er nu 5 minutter tilbage og i farezonen finder vi Nakajima, Kovalainen, Kubica og Heidfeld, men de to sidstnævnte har i lighed med Q1, endnu ikke været på banen.

Der er nu 7 kørere indenfor 16/100 sekund og det er helt usædvanligt tæt. Lover godt for sæsonen.

Lewis Hamilton i den problematiske MP 4-24. Verdensmesteren kom aldrig ud til Q3.

Kovalainen er langsomste mand på banen, så teamet har tilsyneladende ikke bluffet, da de oplyste om deres problemer inden løbet. Ikke uden grund er der nedadvendte mundvige i garagen.

Med 1 minut tilbage er Trulli, Heidfeld og Nakajima også i farezonen. Men også Räikkönen og Massa roder nede omkring P9 og P10 inden vi tager fat på Q3.

Med tiden gået, er Button og Barrichello, begge Brawn GP, hurtigst. I modsætning til McLarens garage, er der brede grin i Brawn GPs garage. Videre er også Vettel, Rosberg, Kubica, Trulli, Webber, Glock.

Ude er Heidfeld, Alonso, Nakajima, Kovalainen og Hamilton. Sidstnævnte kom som sagt slet ikke ud på banen.

Q3
Vi har nu taget hul på de sidste 10 minutter og inden de første 2 minutter er der hele 6 mand på banen. Der er lige noget, der skal nåes.

Vi får nu at vide, at årsagen til Hamiltons exit skyldes gearkasseproblemer. Hvis man vælger at skifte den, falder der en placeringsstraf til briten under starten.

Forrest finder vi Button, Barrichello, Webber, Vettel, Kubica, Rosberg, Glock, Trulli, Räikkönen og Massa. Sidstnævnte siger over radioen, at han føler en sivepunktering, hvilket benægtes af teamet. Med 2 minutter tilbage vælger brasilianeren at skifte dæk.

Jenson Button satte en flot pole position i sin Brawn BGP 001.

1 minut tilbage og Button er hurtigst i 1:26.600, fulgt af Barrichello med et halvt sekund langsommere. Kort efter er han hurtigere end Button, der imidlertid slår igen med hurtigste 3. sektortid og sætter hurtigste tid med 1:26.202. Der klappes i Brawn GPs garage og jubles i Buttons bil.

Startrækkefølgen bliver dermed: Button, Barrichello, Vettel, Kubica, Rosberg, Glock, Massa, Trulli, Räikkönen og Webber.

Jenson Button, køreren, som alle havde afskrevet i Formel 1, har sat pole position med teamkammeraten, Rubens Barrichello, ved siden af. Sandt nok havde man på fornemmelsen, at den drevne teamchef og ejer, Ross Brawn, havde noget i ærmet, men ordet dominans havde ingen regnet med skulle tages i anvendelse.

Der er bekymring at spore hos McLaren og Ferrari, og ingeniørerne må tilbage til tegnebordet. Det er en OM'er til de to højt profilerede teams.

Som denne rapport indledtes med, er der vendt op og ned på Formel 1, og heldigvis for det. Så der er lagt op til et spændende Grand Prix i morgen, som du kan følge her på BMF1 LIVE fra kl. 7.00.

Se startgridden her.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER