Fernando Alonso startede løbet fra anden startposition og var den letteste kører blandt de forreste.
De mange omgange bag sikkerhedsbilen betød, at de lette kørere ikke kunne køre tid ud til konkurrenterne, så Renault valgte at fylde Alonso op under sikkerhedsbilen.
’20 seconds’ skriver, at Charlie Whiting kun ventede på, at Renault gik i pit og kom ud bagerst i feltet.
Det bygger de på, at sikkerhedsbilen kørte i pit omgangen efter Alonso havde pittet. I den megen regn kunne Alonso ikke køre sig længere op end plads ni.
Trængsel på banen gjorde det svært for Alonso at avancere op igennem feltet
Grunden til at Alonso eller rettere Renault skulle straffes skyldtes teamchefen Flavio Briatores hårde udtalelser mod FIA omkring legaliseringen af dobbeltdiffuseren.
Ingen kan dog sige, at FIA og Charlie Whiting gjorde noget forkert, men timingen af det tidspunkt sikkerhedsbilen kørte i pit lugter.
Vi gør opmærksom på, at det er en spansk avis, der kommer med denne påstand.