Mosley trækker sig

Gennem længere tid har FIA-præsident, Max Mosley, truet med at genopstille til posten til oktober, desuagtet, at han havde aftalt det modsatte med FOTA. Nu trækker han sig fra valgkampen.

FIAs præsident, Max Mosley (kun som thump) . Copyright Getty Images

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 15/7 2009 klokken 13:07

Som en afslutning på krigen mellem FIA og FOTA lovede Max Mosley, at han ikke ville genopstille som FIA præsident til oktober.

Efterfølgende truede han med at gøre det alligevel, mest fordi han var utilfreds med de udtalelser som FOTA formand og Ferrari-præsident, Luca di Montezemolo, var kommet med i samme anledning.

Dette har fået bølgerne til at gå højt, og FOTA har endnu engang truet med at lave en udbryderserie, noget som Bernie Ecclestone nok ville have meget svært ved at leve med. Han har derfor forsøgt at kalde til orden flere gange, og er givetvis også indblandet i denne udmelding fra Mosley.

Jean Todt

Som afløser ser Max Mosley gerne at det bliver Ferraridirektør og tidligere Ferrari-teamchef, Jean Todt, idet Mosley mener, at han vil være den rette til at videreføre det arbejde, som Mosley har stået for i 16 år.

Jean Todt har tidligere været nævnt som mulig kandidat, men er ikke officielt registreret som sådan endnu.

En anden der har været nævnt, uofficielt, er den tidligere teamchef for McLaren, Ron Dennis, som siden Liegate-episoden i starten af sæsonen har været sat på græs i Formel 1-sammenhæng.

Ron Dennis.

Den hidtil eneste registrerede kandidat er finnen, Ari Vatanen, som i øjeblikket er godt i gang med at samle støtte til sit kandidatur, hvilket måske ikke bliver så svært som for de to tidligere nævnte herrer. FOTA er meget interesseret i en udefra kommende, og dermed måske også mere objektiv person på posten.

Ansøgningsfristen er endnu ikke udløbet, så der kan stadig dukke nye kandidater op.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« BMW vil levere kundemotorer Sværere tider for Brawn GP »