• Forside

Nyt Silverstone-layout vedtaget

Igår blev det offentliggjort, at det ikke kun er i Bahrain, at kørerne skal prøve en ny version af den normale bane. Silverstone offentliggjorde, at de også vil stå klar med et nyt layout. Det såkaldte Arena Circuit, der forlænger omgangen med 760 meter.

Computerversion af Silverstone Arena Circuit . Copyright Silverstone Circuit Limited

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 12/2 2010 klokken 10:02

Det bliver længere omgange, men også færre omgange der skal køres, når de op mod 26 kørere stiller til start i det britiske grand prix i den anden uge af juli.

Det ligger nu næsten fast efter, at Silverstone Circuit Limited igår offentliggjorde, at det bliver det nye layout der skal bruges.

Næsten fast skriver jeg, og det skyldes at indtil FIA har godkendt banen, sålænge vil det nye layout ikke kunne tages i brug, men det forventes at være en formalitet. Det nye layout er sat til at debutere med et FIA GT-løb den 1. og 2. maj på banen og to uger før Formel 1-løbet vil der blive afviklet Moto GP på samme layout.

Man har investeret næsten 50 millioner i ombygningen, der forventes færdig i marts. Ud over banen, der kommer til at ændre sig fra Abbey, hvor kørerne vil dreje til højre op mod Beckets, hvor den nye Arena-sektion starter. Arena-sektionen skulle byde på hele tre overhalingsmuligheder inden kørerne via langsiden ’National Straight’ mødes med den gamle GP-bane ved Brooklands.

Computerversion af Silverstone Arena Circuit
Copyright Silverstone Circuit Limited


I virkeligheden er det nok nemmere at se på ovenstående billede end det er at forklare, men mens der bliver tilføjet en ny banesektion, så bliver der ikke fjernet sving. Det betyder, at det nuværende Grand Prix-layout med Farm Straight, Bridge og Priory bevares og vil brugt ved blandt andet historisk motorsport.

Tilskuerne får også noget ud af den store ombygning. Der bliver lavet større og bedre tilskuerområder, og tribuner og hegn bliver rykket for at give publikum en mulighed for at komme tættere på bilerne på banen. Naturligvis i sikkerhedsmæssig forsvarlig afstand.

Det nye Arena-layout forlænger omgangen med 760 meter, hvilket giver en omgangslængde på 5.900 meter. Man har beregnet, at det vil tage bilerne ca. 4 sekunder længere at køre en baneomgang, så omgangstiden til løbet til sommer forventes at ligge i 1.23.13-området.

Er man interesseret i en sådan detalje så kommer banen til at bestå af 10 højresving og 8 venstresving.

Sebastian Vettel vandt det sidste løb på Silverstones normale Grand Prix-layout.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Her på BMF1 er der glæde over den nye sektion bliver taget i brug. Nye baner og variationer af de eksisterende gør det altid lidt mere spændende, når man skal se kørerne på helt eller delvis ukendt terræn.