Malaysias Grand Prix – Dagen derpå

Efter en vandfyldt kvalifikation i lørdags, var der lagt op til et spændende løb på Malaysias Grand Prix-bane, Sepang. Skuffelsen udeblev da heller ikke, og det gav en fornuftig indikation på, hvordan et løb ville se ud, med en omvendt startrækkefølge.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 5/4 2010 klokken 12:04

Efter lørdagen kvalifikation, var der lagt op til en del spænding i søndagens løb.

Både Ferrari og McLaren havde satset under kvalifikationen, og måtte søndag starte som henholdsvis 17, 19, 20 og 21 på løbsdagen.

Red Bull havde hele weekenden kæmpet med pålidelighedsproblemer, hvilket godt kunne virke skræmmende set i lyset af de forudgående 2 løb, men deres kvalifikationstaktik lykkedes fint, og de kunne holde som 1 og 3 på gridden, kun delt af Nico Rosberg i Mercedes GP.

Da første omgang var kørt, havde Sebastian Vettel på formidabel vis overhalet både Rosberg, men også holdkammeraten, Mark Webber, og tog sig en solid føring, der holdt helt til mål. Dermed viste der Wunderkind, hvad han og hans Red Bull kan formå, når ellers bilen holder helt til mål.

Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Hamilton og Alonso havde god fart i deres biler, hvilket var nødvendigt når man kom bagfra, og skulle overhale hele feltet. Hamilton gjorde det bedst, og beviste at han ikke er bange for at tage chancer, både på egne og på andres vegne, hvis det betyder en bedre placering.

Der var dog en episode der løftede øjenbryn hos stewarderne, da Hamilton slingrede ned ad langsiden med Petrov i hælene. Det kunne se ud som om han spærrede, men sandheden er nok nærmere at han ville undgå at Petrov kunne slipstreame sig forbi igen, hvilket han havde gjort på omgangen før.

Vitaly Petrov foran Lewis Hamilton Copyright Bridgestone Motorsportsmedia

Da der i år er en kører med i steward-gruppen, betød det at Hamilton fik en advarsel for usportslig opførsel, hvor han tidligere nemt kunne have fået en drive-through straf for den opførsel. Dette betød altså at ugen gæstesteward, Johnny Herbert, fik æren af at være den første af slagsen der kunne sætte sit fingeraftryk på et løb.

Alonso kæmpede under næsten hele løbet med sin gearkasse, som drillede fælt under nedgearinger, og til sidst nok har været årsagen til at hans motor satte ud i en stor røgsky. Begge Ferrarier har nu brugt 3 motorer på lige så mange løb, hvilket kan blive et problem for dem sidst på sæsonen, da reglerne siger at de kun må bruge 8 motorer til årets 19 løb, hvis de skal undgå straf.

Fernando Alonso Copyright Ferrari Media

Jenson Button satsede på samme strategi som hjalp ham til at vinde i Melbourne. Denne gang gik det dog ikke helt så heldig, og det var tydeligt at se, at han ikke havde mere dæk på bilen de sidste 10 omgange. Dette gjorde også at Felipe Massa kunne komme forbi, og dermed opnå points nok til at føre i mesterskabskampen.

Begge Renaulterne gjorde det faktisk helt fint. Kubica fik igen nogle gode points med hjem, og Petrov beviste for hele verden, at en gammel Ladachauffør måske ikke kører hurtigst af alle, men han er svær at komme uden om. Lidt synd at Petrov måtte udgå i utide.

Vitaly Petrov Copyright Bridgestone Motorsportmedia

Force India måtte se Liuzzi udgå, men til gengæld må man kippe med kasketten for Sutil, som kørte et formidabelt løb, og formåede at holde en hidsig Hamilton bag sig. Det er en meget fortjent 5. plads han tager med sig hjem fra Malaysia.

Sauber kan man ikke sige ret meget om. De havde motorproblemer, koblingsproblemer og til sidst også hydraulikproblemer. Pedro de la Rosa kom aldrig af sted, og Kobayashi kom ikke langt før han stoppede.

Pedro de la Rosa blev ikke set så meget i søndags, men her er han. Copyright Sauber Motorsport

Toro Rosso bør denne gang nævnes primært for Jaime Alguersuaris indsats. Det lykkedes den unge spanier at sætte holdkammerat Buemi på plads, men han lå også og havde nogle rigtigt gode kampe ude på banen, nu ikke for at undgå overhaling, men for selv at overhale en anden, superflot kørt, og forhåbentligt et tegn på hans sande talent.

Mange var nok spændt på hvordan samarbejdet mellem Michael Schumacher og Nico Rosberg skulle foregå hos Mercedes. De fleste havde nok regnet med at Schumacher ville gøre Rosberg til en stabil andenkører meget hurtigt, men sådan er det ikke gået.

Jeg vil ikke tage noget fra Schumacher, for han viser stadig gode takter, men hans bil er ikke så overbevisende som hans Ferrarier var det gennem tiderne, og en løs hjulmøtrik gjorde en ende på indsatsen i går. Rosberg har proklameret at samarbejdet med Schumacher er fantastisk, og at Schumacher tager det hele med ophøjet sindsro. Vi må håbe at det bliver sådan ved, og at den gamle mester snart er så meget med på beatet, at han kan udkvalificere sin yngre kollega, bare en gang imellem.

Michael Schumacher Copyright Mercedes GP

Lotus var på hjemmebane i denne weekend, og det blev fejret med et flop. Virgin viste sig at kunne komme i mål, og Trulli blev overhalet på banen af Hispania-racing, mens Kovalainen måtte udgå med problemer. Synd for Lotus, men godt at se Hispania og Virgin komme lidt igen indenfor den gruppe som jeg ynder at kalde Formel 1½.

Bruno Senna i HRT-raceren Copyright Bridgestone Motorsport

Det er tid til at lave en komplet subjektiv hot or not liste, og jeg har valgt følgende:

HOT
Vettel viste hvad han havde, og vandt
Hamilton kørte sig formidabelt op gennem feltet
Alonso præsterede vanvittigt gode tider med en handicappet bil

NOT
Ferrari mangler tydeligvis holdbarhed i deres motorer
Sauber mangler tydeligvis holdbarhed i alt på bilen
Hamiltons slingrekurs gav igen årsag til hævede øjenbryn overfor briten

Felipe Massa fører nu i mesterskabet. Copyright Ferrari Media
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Malaysias Grand Prix: Løbet - LIVE - Vettel vinder Vettel forudser tæt kamp »