Kinas Grand Prix: Kvalifikation - Dobbelt Red Bull

Velkommen til endnu en lørdag morgens dækning af Formel 1 Kvalifikation, denne gang i Shanghai. Vettel ender endnu en gang på pole foran Webber. McLaren faldt igennem og endte som nummer 5 og 6.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 17/4 2010 klokken 08:04

Endnu en gang har McLaren og Red Bull domineret i træningerne, Mercedes har været lige efter, mens Ferrari ser ud til at halte bagefter, yderligere kompliceret af at Alonso har brændt endnu en motor af, dog denne gang en brugt fra Bahrain.

Efter morgens træning, så ser det ud til at der vil ikke alene blive skarp kamp om pole position, men også kampen for at komme i Q3 kan blive spændende.

For spændingens skyld, så må man håbe at McLaren og Ferraris løbsingeniører er bedre ved taktikbordet end de har været de seneste 2 løb.

Vejret er tørt, men køligt, 19 graders varme og en meget let vind henover banen.

Q1:

Kvalifikationen er i gang og Ferraris kørere er begge på banen for at få sat en tid. Klog af skade. Første mand til at sætte en tid er Jarno Trulli, der sætter en 1.40 tid.

Chandhok er tildelt en 5 placeringers straf, fordi temaet har pillet ved den forseglede gearkasse, uden opsyn af en FIA-repræsentant.

Som om straffen ikke var nok, så bruger Chandhok det meste af banen og spinner. Alonos og Button er bedste mænd pt.

Halvdelen af tiden er gået og begge Red Bull mangler at sætte en tid, der er dog ikke udsigt til regn i dag, så de burde være sikre nok.

Renault har arbejdet meget hårdt på at fikse Petrovs bil, efter han smadrede den i sidste træning, han er dog ikke kommet ud endnu, så det er ikke sikkert den er 100 % raceklar.

Banekort for Shanghai International Circuit

Petrov er kommet på banen og er ved at sætte en tid. Placeringerne er som forventet, med de 3 små team i bunden, krydret med Petrov. Igen idag gør Force India det fint, Sutil er endnu en gang godt med og pt. placeret i top 10.

Hvem skal have den 7. og sidste dumboplads? Skal det være Petrov igen?

Petrov kører sig ind på en 11. plads - det overlader 18. pladsen til de la Rosa.

de la Rosa forbedrer sig og skubber Kobayashi ned på taberpladsen, der så forbedrer sig og skubber Liuzzi ned. Spændende kamp om at komme med i Q2. Det ser ud til at optiondækket giver de bedste tider pt.

Skuffende nok, så kommer Liuzzi ikke med i Q2. Det ser ud til at man valgte det hårde dæk og det blev straffet.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Lewis Hamilton McLaren 1:35.641 4
2. Nico Rosberg Mercedes GP 1:35.952 8
3. Mark Webber Red Bull 1:35.978 4
4. Fernando Alonso Ferrari 1:35.987 6
5. Felipe Massa Ferrari 1:36.076 9
6. Jenson Button McLaren 1:36.122 5
7. Sebastian Vettel Red Bull 1:36.317 6
8. Robert Kubica Renault 1:36.348 9
9. Michael Schumacher Mercedes GP 1:36.484 9
10. Jaime Alguersuari Toro Rosso 1:36.618 9
11. Rubens Barrichello Williams 1:36.664 9
12. Adrian Sutil Force India 1:36.671 10
13. Sébastien Buemi Toro Rosso 1:36.793 9
14. Vitaly Petrov Renault 1:37.031 4
15. Kamui Kobayashi Sauber 1:37.044 9
16. Nico Hülkenberg Williams 1:37.049 7
17. Pedro de la Rosa Sauber 1:37.050 9
Ikke kvalificeret til næste afdeling
18. Vitantonio Liuzzi Force India 1:37.161 9
19. Timo Glock Virgin Racing 1:39.278 6
20. Jarno Trulli Lotus 1:39.399 9
21. Heikki Kovalainen Lotus 1:39.520 8
22. Lucas di Grassi Virgin Racing 1:39.783 6
23. Bruno Senna Hispania Racing 1:40.469 10
24. Karun Chandhok Hispania Racing 1:40.578 7

Q1


Skuffende for Kovalainen at han er udkonkurreret af Trulli og helt nede som nummer 21.

Q2:

Petrov er linet op som første man til Q2, der netop starter.

Med udsigt til dagsregn i morgen, så er det ikke kun dagens kvalifikation der skal regnes på, men også hvilken løbsstrategi man vil anvende. Brændstofstrategi er selvfølgelig ikke et problem i år, men dækvalget kan være et stort spørgsmål op til morgendagen.

Igen er de fleste af de store kanoner hurtigt ude. Hamilton er den som ser bedst ud i øjeblikket.

Hamilton er første mand under 1.35, men Ferrari, Red Bull og Mercedes følger godt med. Hvem skal følge de 4 teams i Q3?

Rosberg er næsthurtigst, det ser ud til at Sølvpilene og deres tyske dreamteam vil blande sig i år. Spørgsmålet er hvor mange muskler fabrikken har sat i teamet? Schumachers bil lider dog af vibrationer og han er nede som 9. Lige foran Sutil, endnu en tysker.

6 minutter igen - de fleste sidder i pitten og lurerpasser. Der skal passes på dækkene og de skal bruges optimalt. Pt. er det Kubica og Sutil, der sidder på de sidste 2 pladser i Q3.

4 minutter igen - der gambles i de fleste garager. Man kan maximalt nå en flyvende omgang nu, så hvem tør vente og satse?

Tiden tikker ned og alle på nær de 4 førende er på banen, det ser dog ikke ud til at der skal ske de store ændringer. Med næsten et sekund mellem nummer 4 og 11. pladsen, så er risikoen til at overskue.

Q2 er slut, ikke de store overraskelser til sidst.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Lewis Hamilton McLaren 1:34.928 7
2. Mark Webber Red Bull 1:35.100 11
3. Nico Rosberg Mercedes GP 1:35.134 11
4. Fernando Alonso Ferrari 1:35.235 9
5. Sebastian Vettel Red Bull 1:35.280 15
6. Felipe Massa Ferrari 1:35.290 13
7. Jenson Button McLaren 1:35.443 11
8. Robert Kubica Renault 1:35.550 15
9. Adrian Sutil Force India 1:35.665 17
10. Michael Schumacher Mercedes GP 1:35.715 15
Ikke kvalificeret til næste afdeling
11. Rubens Barrichello Williams 1:35.748 15
12. Jaime Alguersuari Toro Rosso 1:36.047 17
13. Sébastien Buemi Toro Rosso 1:36.149 17
14. Vitaly Petrov Renault 1:36.311 10
15. Kamui Kobayashi Sauber 1:36.422 16
16. Nico Hülkenberg Williams 1:37.049 14
17. Pedro de la Rosa Sauber 1:37.050 15

Q2


Kubica og Sutil ender med at tage de sidste 2 pladser i Q3. Ingen store overraskelser i dag, på trods af det har været en spændende kvalifikation i dag. Rosberg og Hamilton er markant hurtigere end deres medkører.

Rubens Barrichello, i et tidligere Kinesisk Grand Prix

Q3:

Så er vi i gang med sidste omgang. Begge Merecedes og Ferrari er på banen sammen med Webber. Webber ser ud til at have et forspring på Vettel i dag.

Alonso, Webber, Rosberg, Vettel er pt. i front. De kører rigtig stærkt og er omkring 1.35 på de bløde dæk.

Kubica, Sutil og Schumacher ser ud til at være ude af spillet, Massa er heller ikke for hurtig, så det ser ud til at det skal afgøres mellem de 6 andre. Der skal spares på dækkene, så der tænkes i pitten. Med 4½ minut igen, så er der et eller 2 skud tilbage for alle.

Hamilton kan nå 2 forsøg, det ser ud til at de andre kun har et enkelt forsøg tilbage. Det er NU det gælder. Hvem skal have Pole i Kina?

Red Bull er hurtige, det så ud til at Hamilton skulle have bedste tid, men smider den. Tiden er udløbet, men der kommer flere tider?

Dobbelt Red Bull. Vettel foran Webber, Alonso, Rosberg, Button, Hamilton. Endnu en virkelig dårlig kvalifikation af McLaren, der ikke evner at slå til, når det gælder.

Vi vender tilbage i morgen med en LIVE rapport fra løbet omkring klokken 7:30.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:34.558 21
2. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:34.806 17
3. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:34.913 15
4. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:34.923 17
5. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:34.979 17
6. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:35.034 13
7. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:35.180 19
9. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:35.646 21
Udelukket efter perioden
11. Rubens Barrichello Williams Racing
P
1:35.748 15
16. Nico Hülkenberg Williams Racing
P
1:36.647 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas Grand Prix: 3. træning: Webber i front Kinas grand Prix – sidste nyt »