Kinas Grand Prix: Løbet – LIVE - Jenson vinder

Et begivenhedfuldt løb blev vundet af McLaren-Mercedes med deres første 1-2 sejr og på tredjepladsen kom endnu en bil med en Mercedesmotor nemlig Nico Rosberg. Dette er første gang siden Aintree i 1955. Læs her vores LIVE rapport, fuld af skemaer så du ikke mister overblikket over forløbet.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 18/4 2010 klokken 08:04

- 45 minutter
Det er overskyet på banen og vi forventer at det vil begynde at regne under løbet eller før.

- 30 minutter
Pitlane er åben.

- 28 minutter
De første dråber regn er faldet.

- 20 minutter
Alle bilerne er på trods af regndråberne på slicks.

- 10 minutter
Karun Chandhok starter fra pit.

-5
Det regner let i området. Luftens temperatur er 21 grader medens asfalten er på 22 grader. Der er en vind på 1.5 m/s og luftfugtigheden er på 57%.

0/56
Formationsrunden er startet og alle kommer med pånær Timo Glock. Han er på intermeditates og skubbes i pitlane.

1/56
Starten er gået. Alonso går på ydersiden af Sebastian Vettel og han kommer først igennem sving 1. Der er et uheld og der er gult flag. Vitantonio Liuzzi er indblandet i uheldet. Liuzzi, Buemi og Kobayashi holder parkeret i et farligt sving og der er Safetycar på banen. Mon ikke mange vælger at skifte dæk nu.

Nr. Kører Hold Ændring
1. Fernando Alonso Ferrari +2
2. Mark Webber Red Bull  
3. Sebastian Vettel Red Bull -2
4. Nico Rosberg Mercedes GP  
5. Jenson Button McLaren  
6. Lewis Hamilton McLaren  
7. Felipe Massa Ferrari  
8. Michael Schumacher Mercedes GP +1
9. Robert Kubica Renault -1
10. Vitaly Petrov Renault +4
11. Pedro de la Rosa Sauber +6
12. Rubens Barrichello Williams -1
13. Jarno Trulli Lotus +7
14. Heikki Kovalainen Lotus +7
15. Adrian Sutil Force India -5
16. Bruno Senna Hispania Racing +7
17. Nico Hülkenberg Williams -1
18. Jaime Alguersuari Toro Rosso -6
19. Karun Chandhok Hispania Racing +5
20. Sébastien Buemi Toro Rosso -7
21. Kamui Kobayashi Sauber -6
22. Vitantonio Liuzzi Force India -4
23. Timo Glock Virgin Racing -4
24. Lucas di Grassi Virgin Racing -2

Forskel efter 1. omgang.


2-3/56
Alonso undersøges for tyvstart. Der er en lang række af biler der pitter for at skifte dæk herunder: Fernando Alonso, Mark Webber, Sebastian Vettel, Felipe Massa, Lewis Hamilton og Michael Schumacher.

4/56
Løbet gives frit. Top fem er lige nu: Nico Rosberg, Jenson Button, Robert Kubica, Vitaly Petrov og Pedro De La Rosa. Pedro De La Rosa. Smutter forbi Vitaly Petrov. Sebastian Vettel er nummer 14 og Mark Webber er 10. Sebastian Vettel sætter bedste tid med 1:45.801.

5/56
Fernando Alonso får en drive through straf for sin tyvstart. Sebastian Vettel og Lewis Hamilton pitter for at skifte dæk igen. Michael Schumacher har også været i pit to gange. Hamilton kører over den hvide linie på vej i pit, det må give en straf efter hans advarsel sidste uge.

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Nico Rosberg Mercedes GP 7. omg.    
2. Jenson Button McLaren 2,8 sek. 2,8 sek.  
3. Robert Kubica Renault 1,1 sek. 4,0 sek.  
4. Pedro de la Rosa Sauber 11,0 sek. 15,1 sek.  
5. Vitaly Petrov Renault 0,1 sek. 15,2 sek.  
6. Jaime Alguersuari Toro Rosso 13,1 sek. 28,3 sek. 1
7. Heikki Kovalainen Lotus 3,8 sek. 32,2 sek.  
8. Michael Schumacher Mercedes GP 6,9 sek. 39,2 sek. 2
9. Adrian Sutil Force India 6,7 sek. 45,9 sek. 2
10. Mark Webber Red Bull 4,8 sek. 50,8 sek. 2
11. Sebastian Vettel Red Bull 0,2 sek. 51,1 sek. 2
12. Lewis Hamilton McLaren 1,2 sek. 52,3 sek. 2
13. Rubens Barrichello Williams 0,1 sek. 52,5 sek. 2
14. Jarno Trulli Lotus 1,3 sek. 53,9 sek. 1
15. Felipe Massa Ferrari 3,7 sek. 57,6 sek. 2
16. Bruno Senna Hispania Racing 2,7 sek. 60,3 sek. 1
17. Fernando Alonso Ferrari 3,0 sek. 63,3 sek. 3
18. Karun Chandhok Hispania Racing +1 omg. +1 omg. 1
19. Nico Hülkenberg Williams 7,3 sek. +1 omg. 2
Udgåede kørere
  Sébastien Buemi Toro Rosso   +7 omg.  
  Kamui Kobayashi Sauber   +7 omg.  
  Vitantonio Liuzzi Force India   +7 omg.  
  Timo Glock Virgin Racing   +7 omg.  

Stillingen efter7 omg.



7/56
Sebastian Vettel overhaler Mark Webber og der begynder at falde mere regn. Der er totalt kaos i Kina. Alle tager beslutninger, der et øjeblik senere annulleres. Duellerne kæmpes over hele banen, mens kørere bruger hele banen og mere til. Kovalainen og hans Lotus ligger på en ufattelig 6. plads.

8/56
Der kommer røg ud af Pedro De La Rosas Sauber racer. Det er umuligt at regne ud hvilket dæk, der er det rigtige. Det ser ud til at slicks og intermediate er lige hurtige, men intermediate holder kort tid, hvis der ikke er vand nok på banen.

11/56

Hamilton kører ekstremt aggressivt. Tager Sutil på den ene side, mens Vettel forsøger den anden vej rundt. Hamilton ender med at komme ud i front.


Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Nico Rosberg Mercedes GP 12. omg.    
2. Jenson Button McLaren 2,9 sek. 2,9 sek.  
3. Robert Kubica Renault 4,3 sek. 7,3 sek.  
4. Vitaly Petrov Renault 17,6 sek. 23,8 sek.  
Udgåede kørere
  Pedro de la Rosa Sauber   +5 omg.  
  Sébastien Buemi Toro Rosso   +12 omg.  
  Kamui Kobayashi Sauber   +12 omg.  
  Vitantonio Liuzzi Force India   +12 omg.  
  Timo Glock Virgin Racing   +12 omg.  

Stillingen efter 12 omg.


14/56
Lewis Hamilton presser nu Michael Schumacher.

16/56
Endelig lykkes det Hamilton. Han kører indenom Schumacher, der ser ud til at have ubalance i bilen. Lewis Hamilton er nu på femtepladsen men 48.2 sekunder efter Nico Rosberg der er nummer et.

17-18/56
Sebastian Vettel blæser også forbi Michael Schumacher og presses nu af Mark Webber. Lucas di Grassi pitter og udgår. Rubens Barrichello pitter. En tredjedel af løbet kørt og der har allerede nu været mere spænding end i de seneste løb. Alt er et stort spil, det regner op og ned af banen, men med 37 sekunders føring til Rosberg, så ligger han godt til. Men alt afhænger af vejrudviklingen. Nico Rosberg ryger af banen, men kan fortsætter. Det er begyndt at regen let og banen er ved at blive våd.

19/56
Michael Schumacher, Mark Webber, Adrian Sutil, Fernando Alonso, Felipe Massa, Heikki Kovalainen, Nico Hulkenberg, Bruno Senna, Karun Chandhok Jenson Button Nico Rosberg, Robert Kubica og Vitaly Petrov pitter for at skifte dæk til intermediates

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Jenson Button McLaren 21. omg.   1
2. Nico Rosberg Mercedes GP 4,2 sek. 4,2 sek. 1
3. Robert Kubica Renault 2,4 sek. 6,7 sek. 1
4. Vitaly Petrov Renault 37,1 sek. 43,8 sek. 1
5. Michael Schumacher Mercedes GP 2,1 sek. 45,9 sek. 3
6. Mark Webber Red Bull 7,4 sek. 53,4 sek. 3
7. Lewis Hamilton McLaren 1,0 sek. 54,5 sek. 3
8. Sebastian Vettel Red Bull 3,1 sek. 57,6 sek. 3
9. Adrian Sutil Force India 16,7 sek. 90,4 sek. 3
10. Fernando Alonso Ferrari 1,8 sek. 92,3 sek. 4
11. Rubens Barrichello Williams 4,0 sek. 96,3 sek. 3
12. Felipe Massa Ferrari   4,5 sek. 3
Udgåede kørere
  Jarno Trulli Lotus   +4 omg. 3
  Lucas di Grassi Virgin Racing   +13 omg. 1
  Pedro de la Rosa Sauber   +14 omg.  
  Sébastien Buemi Toro Rosso   +21 omg.  
  Kamui Kobayashi Sauber   +21 omg.  
  Vitantonio Liuzzi Force India   +21 omg.  
  Timo Glock Virgin Racing   +21 omg.  

Stillingen efter 21 omg. - inden Safety Car


21/56
Der ligger stumper på banen fra Jaime Alguersuaris bil og der kommer safety car på banen. Fernando Alonso presser sig forbi Felipe Massa på vej ind i pitlane.

25/56
Safety Car går i pit.Schumacher har vundet stort indtil nu på strategi, når man ser bort fra, at han valgte intermediate ved den første regnvejrsperiode. Der ud over, så har han været en omgang hurtigere til at finde ud af, hvad det rigtige valg er, end Hamilton, Webber og Vettel.

26/56
Banen er ret våd lige nu.

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Jenson Button McLaren 28. omg.   1
2. Nico Rosberg Mercedes GP 1,0 sek. 1,0 sek. 1
3. Robert Kubica Renault 3,4 sek. 4,4 sek. 1
4. Lewis Hamilton McLaren 0,7 sek. 5,2 sek. 3
5. Vitaly Petrov Renault 2,2 sek. 8,4 sek. 1
6. Adrian Sutil Force India 1,1 sek. 9,6 sek. 3
7. Fernando Alonso Ferrari 0,3 sek. 10,0 sek. 4
8. Sebastian Vettel Red Bull 1,1 sek. 11,1 sek. 3
9. Michael Schumacher Mercedes GP 0,5 sek. 11,6 sek. 3
10. Rubens Barrichello Williams 1,3 sek. 13,0 sek. 3
11. Felipe Massa Ferrari 0,5 sek. 13,6 sek. 3
12. Mark Webber Red Bull 0,8 sek. 14,4 sek. 3
13. Jaime Alguersuari Toro Rosso 4,9 sek. 19,3 sek. 4
14. Heikki Kovalainen Lotus 4,4 sek. 23,8 sek. 1
15. Bruno Senna Hispania Racing   +1 omg. 3
16. Nico Hülkenberg Williams 3,3 sek. +1 omg. 5
17. Karun Chandhok Hispania Racing +1 omg. +2 omg. 3
Udgåede kørere
  Lucas di Grassi Virgin Racing   +20 omg. 1
  Pedro de la Rosa Sauber   +21 omg.  
  Sébastien Buemi Toro Rosso   +28 omg.  
  Kamui Kobayashi Sauber   +28 omg.  
  Vitantonio Liuzzi Force India   +28 omg.  
  Timo Glock Virgin Racing   +28 omg.  

Stillingen efter 28 omg. (Halvvejs)


28/56
Lewis Hamilton kommer forbi Robert Kubica og er nu oppe på tredjepladsen.

29/56
Det kan se ud til at vi i dag nærmer os 2-timersreglen. Hvilket betyder at vi Formel 1 fans har endnu en times godt racerløb foran os. Fernando Alonso kommer forbi Adrian Sutil på indersiden af hårnålen ok kommer op på sjettepladsen.

30/56
BBC TV: Hamilton klager over baghjulene er begyndt at give efter, men McLaren siger han skal blive ude, da mere regn er på vej.

34/56
Lewis Hamilton angriber Nico Rosberg men kommer ikke forbi.

35/56
Lewis Hamilton kommer nu for Nico Rosberg, men Nico kommer forbi Lewis i svinget efter. Jarno Trulli er udgået. Der varsles mere regn.

36/56
Michael Schumacher pitter og skifter dæk til intermediates.

37/56
Lewis Hamilton pitter og skifter også til intermediates. Det samme gør Robert Kubica, Sebastian Vettel, Rubens Barrichello og Mark Webber. Webbers dæk var helt ædt op ifølge BBC.

38/56
Fernando Alonso, Vitaly Petrov, Adrian Sutil, Felipe Massa, Jenson Button, Nico Rosberg pitter.

39/56
Det kan blive den første Mercedes 1-2-3 siden Aintree i 1955. Nico Hulkenberg laver sit 6. pitstop. Jaime Alguersuari kommer forbi Vitaly Petrov og overtager niendepladsen. Mark Webber blokkerer dækkene i sving 14 kommer af banen men kan fortsætte.

43/56
Bruno Senna pitter.

44/56
Karun Chandhok spinner rundt på banen. Det regner stadig og banen er våd. Karun pitter derefter.

45/56
Felipe Massa og Vitaly Petrov kommer forbi Jaime Alguersuari. Adrian Sutil kommer forbi Rubens Barrichello.

52/56
Jenson Button blokerer begge forhjul og kommer af banen men kan fortsætte og bliver på førstepladsen. Vitaly Petrov kommer forbi Michael Schumacher og erobrer ottendepladsen.

53/56
Felipe Massa forsøger at komme forbi Michael Schumacher men det lykkedes ikke og han kommer lidt af af banen.

54/56
Mark Webber mister bagenden og det benytter Vitaly Petrov sig af og kommer forbi og besætter nu sjettepladsen.

55/56
Felipe Massa kommer forbi Michael Schumacher der nu er nede som nummer 10. BBC siger, der er rygter at Kubica og Massa bytter sæder til næste sæson

56/56
Løbet er slut og blev vundet af Jenson Button foran Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Fernando Alonso, og Robert Kubica. Der er endnu ikke nogen kører, som har vundet to gange i Shanghai.

Der er nu en mindre pause i Formel 1 og det næste løb bliver om tre uger i Spanien som dermed åbner den Europæiske sæson.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 5. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T46:42.163 2 25
2. 6. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T46:43.663 4 18
3. 4. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas
P
1T46:51.563 2 15
4. 3. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T46:53.963 4 12
6. 1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T47:15.463 4 8
8. 2. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T47:34.263 4 4
9. 7. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T47:39.863 4 2
10. 9. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas
P
1T47:43.863 4 1
12. 11. Rubens Barrichello Williams Racing
P
1T47:45.763 4 0
15. 16. Nico Hülkenberg Williams Racing
P
55 omg. 6 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Buemis kusine i voldsom ulykke Vettel og Hamilton får løftet pegefinger »