Jan Magnussen i NASCAR-test

Jan Magnussen deltog søndag i det nye Scandinavian Touring Cup-mesterskab, hvor deltagere fra den danske DTC-serie og den svenske pendant, STCC. Som altid var Jan Magnussen en fryd for øjet, men desværre får vi ham ikke at se i den klasse han helst vil køre, NASCAR.

Jan Magnussen med NASCAR-stjernen Jeff Gordon og Suntrust teamejer Wayne Taylor . Copyright Jan Kaiser

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 27/4 2010 klokken 10:04

Jan Magnussen kan føje endnu en bedrift til sit i forvejen imponerende CV. Den lynhurtige dansker tester i dag NASCAR for det amerikanske topteam Hendrick Motorsports.

Den amerikanske NASCAR serie er landets næst største sportsgren og den absolut største motorsportsserie der på verdensplan kun overgås af Formel 1.

Efter løbets afslutning søndag var det tilbage til USA, hvor han kun var kommet fra et par dage tidligere. Den islandske aske gjorde det nemlig svært at komme til Danmark, men det lykkedes for Jan at komme hjem til sæsonstarten i det nye mesterskab.

Det er Jan Magnussens kontrakt med den amerikanske bilproducent General Motors, der endnu en gang har åbnet dørene for ham. Pratt & Miller, der står for General Motors’ Corvette Racing indsats, arbejder også med udvikling af NASCAR-bilerne for Hendrick Motorsports, der kører med en Chevrolet Impala i NASCAR.

Bobby og Terry Labonte sammen med Big Mag på Daytona-banen i 2005
Copyright Jan Kaiser


Dermed kom der en henvendelse fra Hendrick Motorsports og GM, som gerne ville gøre brug af Jan Magnussens evner.

GM har flittigt anvendt Jan Magnussens kvaliteter til udvikling af deres biler og han har således været med til at udvikle både GT1 og GT2 Corvetten samt Pontiac GTO.R, der deltager i Grand-Am serien, helt fra bunden. Alle biler, der har vundet masser af løb i deres klasser.

Testen i dag er faktisk ikke den første test Jan Magnussen udfører for Hendrick Motorsports. Således var danskeren allerede sidste år indkaldt til en hemmeligholdt test for teamet og siden har han gennemført endnu en hemmelig test.

Men teamet har sat så stor pris på Magnussens input til udviklingsarbejdet med bilen, at han igen er blevet indkaldt. NASCAR-serien afvikles primært på ovalbaner, men det er Jan Magnussens erfaringer fra almindelige racerbaner, man vil gøre brug af og testen foregår derfor på Kershaw, der ikke er en ovalbane.

Med Jan Magnussens NASCAR eventyr knytter der sig endnu en bemærkelsesværdig historie. Han er ikke kun den første dansker i NASCAR, men har er også den eneste racerkører i hele verden, der har prøvet at køre en bil fra alle de største topserier, der findes verden over.

Han har således kørt Formel 1, Indycar (Champ Car), Le Mans prototyper, GT1 sportsvogne, Grand-Am, DTM, WTCC, Japansk Super GT (test), Australian V8 og nu også NASCAR. En fantastisk præstation, der understreger Magnussens alsidighed.

”Jeg kan slet ikke forklare, hvor stort det er for mig, at få lov at teste for Hendrick Motorsports.”

”NASCAR er det største i USA, og når man så får en henvendelse fra det absolutte topteam, så er det svært at skjule sin begejstring. Jeg var blot indkaldt til en enkelt test med noget udviklingsarbejde sidste år, men det har altså udviklet sig til mere, hvilket jeg selvfølgelig er rigtig glad og stolt over.”

Jan Magnussen med NASCAR-stjernen Jeff Gordon og Suntrust teamejer Wayne Taylor
Copyright Jan Kaiser


”At køre en NASCAR er så vildt. Med 900 HK og ingen traction control er det et vilddyr, der laver hjulspin ligegyldigt hvilket gear man er i, så det er virkelig en bil man skal arbejde med, hvilket jeg elsker."

"Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg gerne ville prøve at køre NASCAR, men at komme ind der, er lige så svært som at nå Formel 1, så bare det at teste for Hendrick Motorsports er fantastisk. Og så er det en lidt vild tanke, at jeg nu har prøvet alt, hvad der er at prøve af biler indenfor motorsport”.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verdens dyreste tommelfingre? Giv Schumacher tid »