F-Duct ikke tilladt i 2011

McLarens dybe tallerken, den omtalte F-Duct, som de fleste hold nu forsøger at kopiere, bliver forbudt i 2011. Til gengæld kommer der andre dele, som køreren kan få lov at pille ved under kørslen. Dette for at hjælpe ved overhalinger.

Jenson Button . Copyright McLaren

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 24/6 2010 klokken 06:06

Bernie Ecclestone var for måneder tilbage ude med et forslag om, at kørere skulle have lov til at skyde genvej et antal gange i løbet af et grand prix for at kunne overhale på baner, hvor dette normalt er svært. Den grinte vi meget af.

I andre løbsklasser har man de såkaldte push-to-pass-funktioner, hvor køreren kan opnå en fordel til enten at foretage et angreb eller agere et forsvar. Det kunne f.eks. ske ved at køreren får 1000 ekstra omdrejninger til rådighed i en periode i motoren eller, at turbotrykket forhøjes.

I Formel 2 har man en såkaldt Push-to-pass-funktion.
Copyright Formula 2


Nu kommer Formel 1 med en variant, der skal hjælpe ved en overhaling, men som kun kan bruges til et angreb. I forvejen har kørerne i år mulighed for at ændre indstillingerne for forvingen, i 2011 vil bagvingen måske også kunne justeres.

Ordlyden bag det forslag som WMSC vedtog under onsdagens møde i Geneve lyder som følgende:

Køreren kan efter løbets første to omgange aktivere det justerbare bodywork, når han er under et sekund fra den forankørende.

Det vil gøre det nemmere at overhale, da den bagfrakommende kan komme med mindre downforce = højere fart end den forankørende. Ved første tryk på bremsen vil justeringerne gå tilbage til normal.

På en bane som Gilles Villeneuve i Canada vil det nyt system fungere godt på baglangsiden.
Copyright Ferrari Media


Afstanden checkes på flere udvalgte punkter på banen, og kørerens elektronik vil vise køreren, hvornår han har muligheden for at benytte det justerbare bodywork.

FIA forbeholder sig retten til at ændre afstanden mellem de to kørere for at systemet kan leve op til forventningerne.

En tur ned af langsiden på Monza kan nu komme til at gå endnu hurtigere med dette system.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« 107%-reglen vender tilbage KERS tilladt i 2011 – sælges nu med motorer »