Hamilton i fedtefadet

Lewis Hamilton har en eminent evne til at bringe sig i mediernes søgelys. Både på, men også uden for banen. Nu vil en gruppe i Schweiz have alpelandet til at inddrage 2008-verdensmesterens kørekort. FIA bakker indirekte op.

Lewis Hamilton . Copyright McLaren Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 25/6 2010 klokken 09:06

Lewis Hamilton har mange gange været tæt på at komme rigtig i fedtefadet. På banen i form af sin kørsel, og udnyttelse af reglementet, som senest blev set i Canada under kvalifikationen, hvor han stoppede på banen. Denne nyhed skal dog ikke handle om ret eller uret, men om britens evne til at havne på forsiderne.

Oftest er det dog ikke Lewis selv, der opsøger forsiderne, men i mangel af en vodkafuld Iceman har tabloidpressen kastet sin kærlighed på den mørklødede racerkører. Hudfarven har givet visse fordele, som Formel 1-sportens Tiger Woods, men også ulemper i form af den øgede eksponering.

Nu har den scweiziske forening ’RoadCross’ set sig sure på Lewis Hamilton, og vil have de schweiziske myndigheder til at inddrage McLaren-kørerens kørekort. Foreningen består af personer, der alle har mistet kære i trafikuheld.

Schweiz kan dog ikke inddrage britens kørekort, men de kan fratage Lewis retten til at føre et motorkøretøj i Schweiz. Det sker ikke kun fordi Hamilton kørte galt i Schweiz sidste år, men også med henvisning til ’Brian-Gate’, hvor Lewis Hamilton blev taget for at køre råddent i en Mercedes i Australien.

Det er dog en artikel i mandebladet ’Maxim’, der har fået bægeret til at løbe over. Det seneste nummer har kæresten, Pussycat Doll, Nicole Scherzinger på forsiden, og det er et interview i bladet med hende, der nu bringer Lewis i fedtefadet igen.

Lewis Hamilton og Nicole Scherzinger
Copyright McLaren Media


Her kommer det frem, at det celebre par ikke respekterer de gængse trafikregler, og at det ville koste dem retten til at føre bil i Schweiz, hvis myndighederne vidste hvor hurtigt de havde kørt.

”Han siger ligesom ’Skat, du kører med dine knæ!”

”Jeg ordner min makeup, skifter på radioen...”

I samme interview siger hun dog også, at Lewis er mere bange i bilen, når hun er bag rattet end når han sidder bag rattet af sin McLaren-racer, og at han kommer med gode råd til hende.

Hun slutter et af spørgsmålene med at sige, at det nok passer meget godt, at hun lige har lavet en sang med Slash og Alice Cooper, der hedder ’Baby can’t drive’.

En talsmand fra RoadCross siger efter interviewet er kommet frem:

“Offentlige personer bør være klar over, at de er rollemodeller og køre eksemplarisk.”

Den schweiziske politiker Pius Segmuller udtaler til ’Blick’, at han bakker RoadCross op.

”Jeg mener de (Hamilton og Scherzinger) viser, at de mangler karakter. Med sådanne udtalelser, så er han en dårlig rollemodel for alle de unge mennesker, der idoliserer ham.”

Lewis Hamilton får et fortjent kys af kæresten Nicole Scherzinger.
Copyright McLaren Media


FIA bakker indirekte op. Dårlig kørsel udenfor banen skal få indflydelse på kørslen på banen. Det blev fastslået under mødet i World Motor Sport Council i onsdags.

”FIA, både indenfor motorsportens og mobilitetens rolle, har stor interesse i at promovere trafiksikkerhed. Deltagere ved FIA arrangementer skal fungere som ambassadører for sporten, og være klar over deres opførsel på vejen og køre eksemplarisk og respektere trafikreglerne.”

”World Council er enige om, at den ’International Sporting Code’ (sportens kodeks) bliver undersøgt for at sikre, at Federationens overordnede mål, og specielt dets arbejde for trafiksikkerheden, bliver overholdt.”

Det kunne gå hen og betyde, at en kører som mister sit kørekort helt eller delvist kan miste retten til at deltage i FIA arrangementer, enten permanent, midlertidigt eller måske kun i det land, hvor arrangementet afvikles.

Det mest imponerende ved Lewis Hamiltons evne til at komme i fedtefadet er, at han sjældent selv gør opmærksom på sig selv. I Canada var det pitten, der bad ham om at stoppe på banen, og nu er det et interview i Maxim, der bringer den VM-førende i et negativt lys.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Europas Grand Prix: Vejret Europas Grand Prix: 1. Frie træning »