Ti kørere straffet, kun et avancement, Ferrari skælder ud

Årets safetycar-regler må høre til blandt de mere komplekse emner i årets Formel 1. Efter Michael Schumacher/Fernando Alonso-episoden i Monaco, så var der igen igår problemer med reglerne. Hele ni kørere straffet efter løbet.

Podiet ved Europas GP . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 28/6 2010 klokken 21:06

FIA’s officials havde travlt igår. Hele 11 straffe blev idømt under og efter løbet, samt en bøde til Kamui Kobayashi for at have kørt for stærkt i den åbne pit forud for løbsformationen. De ni straffe blev alle idømt for brud på sikkerhedsreglerne.

Det må være på tide, at FIA kigger deres safety car-reglerne igennem i sømmene. Ovenpå Michael Schumacher-episoden i Monaco var der igen igår problemer med reglerne. En måske/måske ikke misforståelse omkring sikkerhedsbilen endte med en gennemkørselsstraf til Lewis Hamilton i løbet.

Sikkerhedsbilen med de to Ferrarier efter sig, men det burde have været Sebastian Vettel og Lewis Hamilton, der lå der.
Copyright Ferrari Media


Hele ni kørere blev dog idømt en straf efter løbet, alle en tidsstraf på fem sekunder, for at have kørt for hurtigt på den omgang, hvor sikkerhedsbilen kom på banen. Resultatmæssigt ændrer straffene kun på et punkt. Ferraris Fernando Alonso avancerer fra plads ni til plads otte.

Ferrari er dog på ingen måde tilfredse med dette. Fernando Alonso meldte søndag eftermiddag ud, at det var en skam at løbet blev manipuleret, men den kommentar, som FIA godt nok ikke er glade for, er ingenting i forhold til de kommentarer resten af Ferrari har været ude med søndag og mandag.

Lige fra Felipe Massa, Stefano Domenicali, Piero Ferrari og Ferrari-præsidenten Luca di Montezemolo, der alle udtrykker vrede over afviklingen af løbet, og resultatet som ikke er repræsentativt. Således har Ferrari udsendt en pressemeddelelse i dag, der omhandler dette.

”Resultatet af gårdagens løb var ikke repræsentativt. Ferrari, som viste sig at være konkurrencedygtige i Europas Grand Prix, betalte en pris, der var alt for høj for at respektere reglerne. Samtidig blev de som ikke fulgte reglerne straffet af løbsofficials på en måde, som var meget mindre rammende end den skade, forvoldte dem som respekterede reglerne.”

Hamilton foran Kobayashi og Button efter sikkerhedsbilen er kørt i pit
Copyright Bridgestone Motorsport Media


Ferrari gør også opmærksom på, at de forventer FIA analyserer begivenhederne, og tager de nødvendige handlinger. Noget Ferrari vil imøde se med interesse.

De ni kørere, der alle blev tildelt en fem sekunders tidsstraf efter løbet var Robert Kubica, Jenson Button, Rubens Barrichello, Nico Hülkenberg, Sebastien Buemi, Adrian Sutil, Vitantonio Liuzzi, Vitaly Petrov og Pedro de la Rosa.

Kun Adrian Sutil og Fernando Alonso byttede plads i reglementet, og det er klart, at der er stor skuffelse hos Ferrari over, at kørerne kun blev tildelt fem sekunder, når en almindelig gennemkørselsstraf efter løbet takseres til 20 sekunder. Noget som ville have bragt Fernando Alonso noget længere frem i klassementet.

Timo Glock modtog efter løbet en tyve sekundersstraf for at have ignoreret de blå flag.

Podiet ved Europas GP
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Men hele ni kørere, der ikke overholder minimumstiden for den omgang hvor sikkerhedsbilen kommer på banen, tyder på at der er et stort problem med fortolkningen af reglementet.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Webber: Jeg var bare passager Det var Webbers skyld »