Japans Grand Prix - LIVE Red Bull i særklasse

Velkommen til vores livedækning af det Japanske Grand Prix.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 10/10 2010 klokken 07:10

Efter en våd lørdag, hvor det skulle være Powerboat's der brugte banen, er den ny tør og kvalifikationen blev afviklet i god ro og orden.

Med endnu en gang Red Bull i front, er der lagt op til en meget afgørende omgang af mesterskabskampen, som man så ofte før har set på Suzuka.

Lewis Hamiltons chancer fik et alvorligt skud for boven, da hans 3. plads i kvalifikationen betød at han starter som nummer 8, dårligst af de tilbageværende mesterskabskandidater.

Som det siges i reklamerne pt. - "Red Bull gives you wings"

Red Bull-sejlbåd Copyright Getty Images/Red Bull Racing

På nær Jenson Button starter alle i top 10 på de bløde dæk, mens Button valgte de hårde til kvalifikationen. Gårsdagens regn har skyllet al gummiet af banen, så dækvalg, dækslid og kørernes evne til at holde dækkene i live, kan blive afgørende på Suzukas grove asfalt.

Imponerende nok, så er det lykkes di Grassi at smadre sin bil på vej rundt til startpositionen. En afkørsel og en heftig kollision med barrieren gør at han er uskadt, men det er bilen ikke og derfor stiller han ikke til start i dag.

Starten
Petrov smadrer ud efter 50 meter, Kubica tager 2. pladsen, Massa er ude og det ser ud til at SC kommer på banen.
Så er de nået rundt og der lines op til start.

Hulkenberg og Liuzzi er også ude. Der er fuld gang i oprydningen. Flere af de mindre hold vælger at få overstået deres obligatoriske pitstop.

Replay af starten viser at Petrov har kontakt med Hulkenberg, før han rammer barrieren, mens Liuzzi og Massa har et ganske voldsomt sammenstød før sving 1, da de begge vil være samme sted på banen, samtidigt.

Det lykkes så Yamamoto at sætte dagens bedste tid, så har han også prøvet det.

Samtidigt, så lader det til at Kubicas løb er overstået, han glider ud i græsset og parkerer sin racer.

Der er en ganske god grund til han parkerede, Kubica har ganske enkelt mistet højre baghjul.

Begge McLarens har problemer med at bremserne overopheder, så de skal passe på dem.

6 omgange afviklet under SC, løbet genstartes på 6. omgang. Med de 5 førende i front, så er mesterskabskampen skåret klart ud.

7. Omgang
Løbet er i gang og alle kommer rent rundt.

Rosberg forsøger en overhaling, men skrider ud og kommer tilbage på banen.

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Sebastian Vettel Red Bull 7. omg.    
2. Mark Webber Red Bull 0,9 sek. 0,9 sek.  
3. Fernando Alonso Ferrari 0,9 sek. 1,9 sek.  
4. Jenson Button McLaren 0,7 sek. 2,7 sek.  
5. Lewis Hamilton McLaren 0,4 sek. 3,1 sek.  
6. Michael Schumacher Mercedes GP 2,2 sek. 5,3 sek.  
7. Rubens Barrichello Williams 0,1 sek. 5,5 sek.  
8. Nick Heidfeld BMW Sauber 0,5 sek. 6,0 sek.  
9. Adrian Sutil Force India 0,9 sek. 6,9 sek.  
10. Jaime Alguersuari Toro Rosso 0,8 sek. 7,7 sek.  
11. Kamui Kobayashi Sauber 0,4 sek. 8,2 sek.  
12. Sébastien Buemi Toro Rosso 1,3 sek. 9,5 sek.  
13. Nico Rosberg Mercedes GP 0,7 sek. 10,2 sek. 1
14. Heikki Kovalainen Lotus 1,3 sek. 11,5 sek.  
15. Sakon Yamamoto Super Aguri 2,4 sek. 14,0 sek.  
16. Jarno Trulli Lotus 1,0 sek. 15,1 sek. 1
17. Timo Glock Virgin Racing 0,4 sek. 15,6 sek. 2
18. Bruno Senna Hispania Racing 1,0 sek. 16,6 sek. 1
Udgåede kørere
  Robert Kubica Renault   +5 omg.  
  Nico Hülkenberg Williams   +7 omg.  
  Felipe Massa Ferrari   +7 omg.  
  Vitaly Petrov Renault   +7 omg.  
  Vitantonio Liuzzi Force India   +7 omg.  
  Lucas di Grassi Virgin Racing   +7 omg.  

Ved genstart - omg. 7.


Suzuka er, i modsætning, til snart resten af kalenderen, ikke en Tilke-bane, men en gammeldags racerbane, hvor der er mindre afkørselsarealer og skarpe sving.

Med næsten et sekund i forskel pr. omgang, så har Vettel virkelig vinger i front. Schumacher er bedste mand udenfor de 3 topteams og har en god løbsfart i bilen, på en ganske fin 6. plads.

12.-17. omgang
De 2 Red Bulls skifter til at tage bedste omgang, de er i en klasse for sig selv i dag.

Replay viser at Kobayashi forsvarer sin 10. plads med alle midler. Der er kontakt mellem ham og Alguersuari, der forsøger en overhaling.

I den bagerste halvdel af feltet er der masser af godt racerløb, hvor overhalinger og forsøg på det ses jævnligt. I front er det mere statisk, dog med Buttons hårde dæk som et spørgsmål - hvornår skal de skiftes?

IMPONERENDE! Kobayashi overhaler Sutil gennem flere sving og er oppe på en imponerende 9. plads.

Sutil og Heidfeld går ind og skifter deres bløde dæk til de hårde.

18.-23. omgang
Dagens stjerne er afgjort hjemmebanemanden Kobayashi, en foreløbig 8. plads og tider der matcher McLaren.

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Sebastian Vettel Red Bull 21. omg.    
2. Mark Webber Red Bull 2,3 sek. 2,3 sek.  
3. Fernando Alonso Ferrari 5,7 sek. 8,1 sek.  
4. Jenson Button McLaren 4,2 sek. 12,4 sek.  
5. Lewis Hamilton McLaren 1,3 sek. 13,7 sek.  
6. Michael Schumacher Mercedes GP 7,0 sek. 20,8 sek.  
7. Kamui Kobayashi Sauber 11,4 sek. 32,2 sek.  

21. omgang


Hamilton pitter som første topmand, hårde dæk på.

Schumacher pitter, Ferrari gør klar, Vettel har fuld fart på.

Alonso og Vettel pitter samtidigt. Dækstrategien kan blive ganske afgørende, kan de hårde dæk holde de sidste 28 omgange af løbet?

26.-30. omgang
Webber går ind, nu mangler der kun Button og Kobayashi. Imens sætter Hamilton en lynende hurtig tid på de hårde dæk.

Halvdelen af løbet kørt. Button, Vettel, Webber, Alonso, Hamilton i top 5. Button kører klart dårligste tider.

Længere nede i feltet er der tysk internt opgør, MS er klart hurtigere end Rosberg, men kan ikke finde vej udenom.

30.-35. omgang
Så er det Alonsos tur til at sætte bedste tid. Top 5 lader til at være nået til et ligevægtspunkt, dog undtagen Button, der taber masser af tid, det kan undre at han ikke har pittet endnu. Han vil ende helt nede som nummer 5, når der pittes.

Webber kører et sekund hurtigere end Vettel. Er Vettel i problemer? Kører Webber & Vettel sammen?

Imponerende nok, så er der ikke flere biler, der er udgået, på trods af ganske tætte nærkampe banen rundt.

I toppen er det klart Alonso og Hamilton, der er i førertrøjen, de henter begge på Red Bull. Er Red Bull måske mindre hurtige på de hårde dæk?

35.-40. omgang
Fronten trækkes sammen, fraregnet Button, så er der under 8 sekunder mellem de 4 kørere. Alonso henter ind på Red Bull og Hamilton lader til at være mere end flyvende.

39. omgang og McLaren liner op til Buttons pitstop - han vil ende som nummer 5, med Vettel tilbage i front.

Hamilton har mistet 3. gear, i en spritny gearkasse, hvilket endda vil koste ham 5 placeringer i næste løb igen.

Gearkassen koster Hamilton dyrt, fra at være hurtigste mand i top 5, så er han nu klart den langsomste, med en jagende Button lige bagefter. Han kører 1.37 tider nu, spørgsmålet er om han i det hele taget vil kunne fuldføre løbet.

44.-50. omgang
Hamilton giver plads til Button, der er 2 sekunder hurtigere. McLaren ryger reelt ud af mesterskabskampen i dag.

Sutils Force India står af og spreder en tyk sky ud over banen. Stille glider han i pitten og stopper.

Alguersuari brækker sin forvinge, i et tosset forsøg på at komme uden om Kobayashi.

5 omgange tilbage.

Kobayashi har kæmpet sig tilbage i pointene - han er afgjort dagens store helt.

Button henter på top 3, men har 12 sekunder op til Alonso.

Rosberg mister højre baghjul og smadrer ind i muren - det ligner et sammenbrud i hjulophænget.

50. omgang
Barrichello sættes også tilbage af Kobayashi, der endda følger op med en overhaling af teamkollega Heidfeld. Peter Sauber må være helt ekstatisk i pitten.

Virkelig smuk overhaling i hårnålen, hvor han udklasserer Barrichello.

Kamui Kobayashi med sin specielle hjemmebanebemaling Copyright Sauber Motorsport

Holder stillingen de sidste 2 omgange, så vil Webber føre med 220 point, Alonso og Vettel på 206 point, Hamilton på 192 og Button på 189 point.

Sidste omgang
Helt igennem kontrolleret og godt løb af Red Bull, der ser ud til at vinde ganske fortjent, de har siddet på det hele allerede fra fredag og fuldfører det med en 1-2 sejr og langt de hurtigste omgange.

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Sebastian Vettel Red Bull 53. omg.   1
2. Mark Webber Red Bull 0,9 sek. 0,9 sek. 1
3. Fernando Alonso Ferrari 1,8 sek. 2,7 sek. 1
4. Jenson Button McLaren 10,8 sek. 13,5 sek. 1
5. Lewis Hamilton McLaren 26,0 sek. 39,5 sek. 1
6. Michael Schumacher Mercedes GP 20,3 sek. 59,9 sek. 1
7. Kamui Kobayashi Sauber 4,1 sek. 64,0 sek. 1
8. Nick Heidfeld BMW Sauber 5,6 sek. 69,6 sek. 1
9. Rubens Barrichello Williams 1,1 sek. 70,8 sek. 1
10. Sébastien Buemi Toro Rosso 1,9 sek. 72,8 sek. 1
11. Jaime Alguersuari Toro Rosso 28,6 sek. +1 omg. 2
12. Heikki Kovalainen Lotus 87,1 sek. +1 omg. 1
13. Jarno Trulli Lotus 65,3 sek. +2 omg. 1
14. Timo Glock Virgin Racing 30,1 sek. +2 omg. 2
15. Bruno Senna Hispania Racing 1,5 sek. +2 omg. 1
16. Sakon Yamamoto Super Aguri 48,3 sek. +3 omg. 1
Udgåede kørere
  Nico Rosberg Mercedes GP   +6 omg. 1
  Adrian Sutil Force India   +9 omg. 2
  Robert Kubica Renault   +51 omg.  
  Nico Hülkenberg Williams   +53 omg.  
  Felipe Massa Ferrari   +53 omg.  
  Vitaly Petrov Renault   +53 omg.  
  Vitantonio Liuzzi Force India   +53 omg.  
  Lucas di Grassi Virgin Racing   +53 omg.  

Slutstilling.


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T30:27.323 1 25
2. 2. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T30:28.223 1 18
3. 4. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T30:30.023 1 15
4. 5. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T30:40.823 1 12
5. 8. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T31:06.823 1 10
6. 10. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T31:27.223 1 8
9. 7. Rubens Barrichello Williams Racing
P
1T31:38.123 1 2
DNF / Ikke-fuldførte
17. 6. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
47 omg. 1 0
20. 9. Nico Hülkenberg Williams Racing
P
0 omg. 0 0
21. 12. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
0 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Japans GP: Søndagskvalifikationen LIVE Petrov straffes, Massa slipper »