Show down at Yas Marina

3 timer, 5 minutter og få sekunder til årets løb, eller rettere afgørelsen på årets mesterskab.

De brasilianske fans hylder Red Bull Racing . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 14/11 2010 klokken 10:11

Hvem vinder? Det er faktisk ikke dagens spørgsmål, dagens spørgsmål er hvem der er foran hvem og hvordan "The Twillight Zone" ender.

Før du læser videre, så vil vi gerne gøre opmærksom på, at med 10 pointgivende pladser og 4 mulige mestre, så er der et utal af resultater, der kan afgøre VM, for det ikke bliver alt for avanceret, så nøjes vi med at se på de udfald, som redaktionen anser for sandsynligt.

Stillingen før det endelige opgør er:

Placering Kører Point
1. Alonso 246
2. Webber 238
3. Vettel 231
4. Hamilton 222


Gridden er:

Placering Kører
1. Vettel
2. Hamilton
3. Alonso
4. Button
5. Webber


Antal point der tildeles for de første pladser er
Placering Point
1. 25
2. 18
3. 15
4. 12
5. 10


Katastrofe for Webber, godkendt for Vettel, tæt på perfekt for Alonso og nå ja, Hamilton, han kender jo præmisserne. han SKAL vinde og undervejs have de 4 andre kørt af eller på anden måde til at udgå af løbet.

Starten på årets sidste løb

Lad os betragte situationen for disse kørere:

Hamilton
Hans søndagsarbejde er enkelt - vind løbet og sørg for alle andre ikke får ret mange point.

Vettel
Vind og sørg for at holde de 2 andre nok bag sig. Bliver Webber 2 og Alonso 3 vinder Alonso mesterskabet da Vettel får 256 point medens Alonso slutter på 261, så de to skal længere bagud for at Vettel får mesterskabet.

Så maximalt 9 point til Alonso, for at Vettel kan blive mester. Skulle Vettel/Webber ende i en 1-2 sejr, med Vettel forrest, vil Vettel vinde på flest sejre.

Webber
Han skal vinde og holde Alonso på max en 3. plads. Så får Webber 263 point, medens Alono ender på 261.

Alonso
Sejr eller andenplads og så er det 3. mesterskab i hus. 3. plads, så skal tingene gå nogen ret meget mod ham, for det ikke sker, så skal Webber gå fra 5. plads på gridden til sejr, hvor han undervejs skal overhale de 3 andre mesterskabskandidater og Button.

Med 9 point i lommen er både Vettel og Hamilton ude og Webber skal så holdes på maximalt 17 point.

Fernando Alonso Copyright Ferrari Media

Præmisser for afgørelse af VM

Da vi godt ved at det her er et langhåret emne og med mange muligheder, så ridser vi lige de 3 præmisser op for afgørelse af VM.

1. Flest point. Den normale måde VM afgøres på. Mesterskabet er aldrig afgjort på tiebreak, det tætteste var i 1984, hvor Niki Lauda vinder med 0,5 point foran Alain Prost.

2. Tiebreak. Her tælles antal placeringer, indtil en kører har en fordel, derfor er årets podieplaceringer ganske interessante, da de kan afgøre mesterskabet, ikke mindst mellem top 3, da de har meget ens statistik.

3. Skulle det helt ufattelige ske, at 2 kørere er lige efter de 2 muligheder, så tæller man antal kørte kilometer i sæsonen.

Vi vil dog anse det for stærkt usandsynligt at andre regler end 1. vil komme i betragtning i år, sæsonen taget i betragtning, sammenholdt med gridden.

Vejret er godt, men der er 20 % chance for tordenbyger. Normalt kan undertegnede godt lide regnvejrsløb, men lige i dag vil det være en fordel at regnen holder sig væk, så vi kan få en clean fight om mesterskabet.

Nyheden vil løbende blive opdateret frem mod kickoff.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T39:36.837 1 25
2. 2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T39:46.937 1 18
3. 4. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T39:47.837 1 15
4. 9. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T40:07.537 1 12
7. 3. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T40:20.537 1 6
8. 5. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T40:21.037 1 4
10. 6. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T40:27.637 1 1
12. 7. Rubens Barrichello Williams Racing
P
1T40:34.437 1 0
16. 15. Nico Hülkenberg Williams Racing
P
1T40:41.537 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
23. 8. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
0 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Abu Dhabis GP: Kvalifikation - Vettel på pole Abu Dhabis GP: Sejr og verdensmesterskab til Vette »