Ny turbo-æra

FIA har bekræftet det nye motorregulativ der vil træde i kraft fra 2013. Turboen kommer igen, men bliver parret med mindre motorer og færre omdrejninger.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 14/12 2010 klokken 23:12

FIA har endeligt bekræftet det som jungletrommerne længe har rumlet om. Der kommer et nyt motorregulativ for Formel 1-sporten, og det inkluderer brugen af turbo.

Ud over at turboen kommer igen, for første gang siden McLaren og Honda dominerede i 1988, ændres der også meget andet på motorsiden.

Ayrton Senna, McLaren MP4-4. San Marino 1988_

Motorerne bliver 4-cylindrede 1,6 liters motorer med en benzinindsprøjtning der kører på omkring 500 bar. Omdrejningsbegrænseren kommer til at ligge ved 12.000 omdrejninger i minuttet.

Selvom dette lyder cirka ligeså spændende som en tunet Honda Civic, loves det at præstationerne ikke bliver meget anderledes end vi kender dem i dag.

Årsagen til disse forandringer ligger i at gøre sporten grønnere, og for at kunne give motorfabrikanterne mere mulighed for at investere i sporten, med det formål sidenhen at kunne overføre noget af teknologien til almindelige gadebiler.

Brændstofforbruget på de nye motorer vil være ca. 35% lavere end i dag, og holdbarheden skal også øges, da det i 2013 vil være tilladt at bruge 5 motorer på en sæson, og de efterfølgende år kun 4.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Udgangsforbud Flere beføjelser til stewards »